FÖRFATTARE: ColtKalle

INTRODUKTION
Denna guide är baserad på en Colt C50

Tidsåtgång: Rengöring och målning ca 1 dag, beror lite på om man vill plocka av bromsarna eller inte... Kom ihåg att färgen måste torka ordentligt!

Du behöver följande:
- Bromsoks-färg
- Bromsrengöring
- Maskeringstejp
- Stålborste eller borrmaskin med sliprondell
- Skruvmejsel
- ev. Pensel
- ev. Burk att blanda färg i

Fixa bromsoken
Man kan göra detta på två sätt:
1. Plocka av bromsoken och därefter rengöra och lacka. Denna metod gör att det blir relativt enkelt att rengöra och måla, men svårare om man inte riktigt vet hur man skall ta bort/sätta tillbaka bromsarna.
2. Låta bromsoken sitta kvar och maskera noggrant innan lackning. Denna metod har jag beskrivit nedan och går lite snabbare att göra, det kan dock vara lite knepigt att komma åt att rengöra och måla ibland.

Rengöring
Börja med att spraya på bromsrengöringsmedlet, låt verka en stund och borsta bort den värsta smutsen. Här kan det vara idé att maskera de små gummidamaskerna redan nu, så att de inte skadas av rengöringen... Är oken väldigt rostiga kan det vara idé att använda skruvmejseln för att hacka bort rostflagor och därefter gå lös med stålborsten för att få bort resten. Har man en borrmaskin med sliprondell för rost så kan man använda den, var bara försiktigt så du inte skadar några gummidetaljer eller bromsskivan. Dock kan det vara lite svårt att komma åt med sliprondellen överallt, så man får komplettera med skruvmejsel och stålborste. Se till att vara noggrann, det straffar sig att slarva. Blås bort dammet och använd bromsrengöringen igen.

Maskering
Se till att alla gummidetaljer är väl maskerade med t.ex. maskeringstejp. Bromsskivan får det under inga omständigheter komma färg på! Se till att göra maskeringen noggrant, är det slarvigt gjort kommer du ångra dig.

Målning
Har du tagit isär bromsoken kan du använda spraylack utan några större bekymmer. Om du köper billig bromsoksfärg så räkna inte med att den kommer hålla så länge. För att få ett så bra resultat som möjligt med billig spraylack så ska du helst använda en värmebeständig grundlack. Det finns t.ex. " värmerostskydd med aluminiumbas " ( CRC ) som funkade bra för mig. Sitter oken kvar så är det viktigt att maskera allt i närheten om du skall spraya. Färgen kan sprida sig långt längre än du trott. Använder du dig av en lite dyrare variant som Foliatecs, så är det bara att följa instruktionen som medföljer och pensla på. Låt färgen torka ordentligt innan du rycker bort maskeringen!! Färgen kan annars följa med.. Se även till att inte flytta på bilen de närmaste 24 timmarna. Även om färgen inte klibbar längre så kan den var mjuk och skadas av grus och smuts.

Måla runt navet
Först börjar man med att borsta bort all gammal lös rost, antingen med stålborste eller med sliprondell. Sen så maskerar man noggrant! Tänk på att när man använder sprayfärg får man maskera mycket längre ut. Tänk på att maskeringen vid kanter inte alltid funkar så bra vid bromsskivan (det gjorde det iaf inte för mig) Följ instruktionerna på sprayburken och spraya på. När allt torkat så ta bort maskeringen och fixa till kanterna med en liten pensel. Kommer det lite färg på bromsskivan kan man skrapa bort det med en skruvmejsel eller nåt.

Slitsa skivorna
Ett hett tips om du ändå tänkt plocka av bromsarna; Ta även loss bromsskivorna och slitsa dem! Jag gjorde mina hos den här killen: http://www.rolleslitz.se/ .

Kommentarer
Se till att du gör allt noggrant så att det blir snyggt och hållbart. Stressar och slarvar du är det lätt att nåt blir misslyckat. Lycka till!

- Skicka en kommentar på guiden till författaren