Gåtfull lambdasond - varför ger den felkod, och varför inte?

Här diskuteras de lite svårare och djupare frågorna/teorierna om tex modifieringar av motorer, drivlinor och kringutrustning.

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
I avdelningen avancerat diskuteras de lite svårare och djupare frågorna/teorierna som tex modifieringar av motorer, drivlinor och kringutrustning. Ämnen som diskuteras behöver inte vara Mitsubishi-specifikt utan kan även vara av allmän karaktär.

Vår ambition är att hålla denna avdelning på en relativt hög teknisk nivå därför kommer alla inlägg som inte tillför ämnet/avdelningen någon information eller annat viktigt att raderas/flyttas.

Se: viewtopic.php?f=47&t=16430

Gåtfull lambdasond - varför ger den felkod, och varför inte?

Inläggav Mickelman » tor okt 18, 2018 10:33

Bilen i fråga är en Lancer 1,6 16 v 113 hk SOHC, motorkod 4G92, årsmodell 2000, körd 14.200 mil - men liknande problem borde kunna förekomma på andra bilar/modeller.

När motorlampan (CE) tänds ger den felkod 11, vilket är den främre lambdasonden (före katalysatorn). Lampan tänds eller tänds inte i följande situationer:

1) Körning i över 70 km/h (2.000 varv) i ca 6 km tänder lampan. När jag på prov lossade sondens kabel (dvs bröt förbindelsen mellan den och styrboxen) tändes lampan på precis samma sätt, dvs med samma fördröjning. Vid lägre hastigheter/varv tänds inte lampan (med kabeln kopplad).

2) Vid längre körning (uppåt 100 km) i 100-120 km/h kan lampan släckas. Samma efter kortare körning om man accar med full gas t.ex. 90-120 km/h. Om lampan inte släcks på första försöket, släcks den troligen om man strax därpå accar på samma sätt. När lampan släckts förblir den det även vid lägre hastigheter och så länge motorn är i gång. När motorn stängts av och startas igen, tänds lampan som vanligt enligt punkt 1 här ovan.

3) Vid kallare än minus 7 grader tänds lampan inte, oavsett hur man kör.

Skulle någon kunna förklara dessa fenomen, ens delvis? Vad är det t.ex. som händer under acceleration som får lampan att slockna? Är det någon del i bilen som blir varmare än vanligt (vilken?), och varför släcker det lampan? Varför håller å andra sidan tillräckliga minusgrader lampan släckt, och vilken del av bilen är det som påverkas av köldgraderna på detta sätt? Det bästa vore förstås att få veta vad som borde lagas för att denna lampa/felkod inte ska uppträda över huvud taget.

Bl.a. följande åtgärder och undersökningar har gjorts hittills:

1) Lambdasonden har bytts tre gånger, varav två på märkesverkstad (andra gången till en av märket Denso) och senaste gången bytte jag den själv till en billig kinavariant (ändå med den korrekta typen av kontakt). Efter varje byte har problemen varit exakt de samma.

2) Denso-sondens värmeslinga har resistansen 13,8 ohm, kinavariantens dito är 6,0.

3) Värmeslingan matas med 12 volt från bilen när den är igång, mätt på kontakten som kopplas till sondens kontakt.

4) Generatorn och regulatorn ger en jämn spänning.

5) Resistansen för sondens signalkabel på bilsidan (=kabeln mellan styrboxen och kontakten till sensorn) är 1,0 ohm - dvs kabeln i sig lär vara hel och i god kondition. Resistansen för motsvarande jordkabel är 1,1 ohm, liksom för värmarens jordkabel - så även dessa verkar ok.

6) Då jag lärt mig att även fel på luftmassemätaren kan orsaka samma felkod, kollade jag de 8 kablarna till den, vilka också var ok. Innanmätet på mätaren i sig är rent.

7) Kondensatorerna i styrboxen är bytta, med tanke på bilens ålder.

8/ Eventuella läckor på insugs- och avgassidan är kollade, men sådana finns inte.

Angående felhistoriken kan även nämnas att motorlampan tändes första gången redan när bilen var bara ett par år gammal, men detta var sporadiskt och upprepades inte efter en nollställning av felkoden. Flera år senare började lampan tändas regelbundet, men efter en längre och snabbare körning än numera (motorväg i ca 30 km). Då började även karusellen med utbytta lambdasonder, utan någon som helst förbättring.

Jag är ingen elektriker, men en detalj jag funderat över är att elschemat visar en störningsjordning (vet inte vad detta kallas på riktigt, men det är ett skydd med tanke på den svaga signalen inuti kabeln på typiskt bara 0,5-1 volt). Jag kan dock inte se någon sådan, som jag föreställer mig skall vara något slags hölje runt kabeln i fråga. Kabeln ser i bägge änderna precis likadan ut som de övriga tre till sonden, eller de övriga ca 60 st som kommer till styrboxen. Vet någon hur en sådan störningsjordning ska se ut? Om denna fattas, skulle det kunna förklara problemen?
Mickelman

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Gåtfull lambdasond - varför ger den felkod, och varför i

Inläggav DSM G1 » lör okt 20, 2018 0:19

Händer detta när du står still i neutral och håller det motorvarvet som lampan tänds på eller måste du köra med bilen ( belasta motorn )?
DSM G1

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Mickelman » tis okt 23, 2018 14:39

Det kan hända även vid stillastående och med motorvarvet över 2.000, men det händer mera garanterat när man kör - dvs med belastad motor.
Mickelman

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav DSM G1 » tis okt 23, 2018 16:14

Har du något mät instrument så du kan se Lamda volt ? i så fall kolla varje 1000 varv och jobba dig uppåt, kan vara så att du förlora bränsle vid just 2000 varv samt kolla tändstiften kan vara en eller flera spridare som inte doserar rätt man ska se skillnad är någon av stiftens isolator krit vita och dem andra ljus bruna/svarta så är det spridaren i den cylindern som det vita tändstiftet satt i.
DSM G1

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Mickelman » tis okt 23, 2018 18:31

Isolatorerna på samtliga fyra tändstift är kritvita (försökte bifoga en bild, men lyckades inte - och inte ens som profilbild, som bara får vara extremt liten). På en Mitsubishi-verkstad tyckte de att stiften såg normala och t.o.m. fina ut (de trodde de var nästan nya, fast de suttit i i tre år/drygt 2.000 mil). En verkstadschef på Toyota tyckte stiften såg ut att vara lite åt det feta hållet, så jag vet inte riktigt vad jag själv ska tro. Sidoelektroderna är ljusbruna med små ljusa gryn på, och ringarna som de sitter på är svarta av sotavlagringar.
Mickelman

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Mickelman » tis okt 23, 2018 23:06

En fråga: Bränsletrycket i matningen till insprutarna är konstant, så då antar jag att enda skillnaden vid olika varvtal är hur länge spridarna hålls öppna av motorstyrningen. Skulle alltså felet i det här fallet kunna vara att styrningen inte förlänger öppningstiden för spridarna så mycket som de borde, t.ex. vid varvtalsområdet 2.000-3.500 rpm? Alltså förutsatt att motorn verkligen går magert vid detta varvtalsintervall, och att lambdasonden därmed ger en helt korrekt felsignal (=för hög syrehalt i avgaserna). Normalt ska ju motorstyrningen reagera på ett för högt lambdavärde från lambdasonden genom att feta på blandningen, men detta kanske inte fungerar i det här fallet?

Någon idé i så fall om hur detta skulle kunna åtgärdas?
Mickelman

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav fugazi » ons okt 24, 2018 7:54

Större spridare.
Typ 240cc från en Galant gti.
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Mickelman » ons okt 24, 2018 11:44

Har någon annan haft samma problem och löst det med större spridare, utan att motorn går för fett efteråt?
Mickelman

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav DSM G1 » ons okt 24, 2018 12:12

Är samma med min har 1,02 i lamda går bensinsålt men jag har inte gått så långt så att motor lampan tänds och jag kör blandat E85/95 oktan 50/50, kör jag på mera E85 så tänds lampan.

Håller på att byter spridare själv så jag ska kunna gå över till att köra på E85 men inte hunnit så långt, har prov monterat och modifierat lite för vintern förstår att Etanol bilar är lite svår startade på vintern, vi få se när jag är klar då har jag ett svar att ge.

Sätt spridarna i stora petflaskor och kör runt på startmotorn så om alla doserar samma volym.

När byttes bränslefilter senast?

Vilket lamda värde hade den vid senast besiktning med tanke på att man kör test vid 2000rpm (förhöjd tomgång)
DSM G1

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Mickelman » ons okt 24, 2018 20:37

Bränslefiltret byttes i våras, utan någon som helst verkan på hur motorlampan tändes/släcktes.

På de två senaste besiktningarna har lambdavärdet legat skyhögt (kring 1,2), men då hade jag ett litet läckage i frontröret. I nuläget är avgassidan tät, men motorlampan tänds och släcks ändå enligt samma mönster. 2010-2015 har värdet varit förhöjt men ändå godkänt (1,01-1,03), men motorlampan och felkod 11 har alltså spökat på samma sätt redan då.
Mickelman

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Återgå till AVANCERADE teknikfrågor och diskussioner