Tips på olja och tänstift till en 1.3l 4G13

Samtliga generationer av Lancer inklusive EVO (separat underkategori)

Moderator: Moderatorgruppen

Tips på olja och tänstift till en 1.3l 4G13

Inläggav Tuomas » sön sep 30, 2018 5:32

Hej!

Har eventuellt en -99 Lancer med 1.3 liters spisen på gång som är i behov av en service. Har läst igenom dokumenten som finns tillgängligt här på forumet och kommit fram till att bilen ska ha 5W-40 olja. Finns det någon särskilt märke man bör använda eller går nedanstående bra?
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... C4007065sv

Vad som ej framgick av dokumenten var vilka tändstift dessa motorer trivs bäst med.

Tack i förväg, mvh.
Tuomas
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön aug 11, 2013 19:02
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Tips på olja och tänstift till en 1.3l 4G13

Inläggav fugazi » sön sep 30, 2018 10:20

Det känns som en onödigt bra och dyr olja till en 19 år gammal bil....
På Swedol får du 4-liter ACEA A2/B2-klassad olja för 180 spänn.

"Swedol Supergrade SAE 10W-40.
Motorolja baserad på mineralolja av högsta kvalitet. Året-runt-olja för bensin-och dieselmotorer med eller utan turbo.
Specifikation: API SH/CD, ACEA A2/B2, CCMC G4 PD2"

Biltema funkar också.

Mitsu-bilar föredrar NGK-stift.
BPR5ES funkar säkert till den motorn och kostar inte skjortan heller.
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Tips på olja och tänstift till en 1.3l 4G13

Inläggav tobo » sön sep 30, 2018 14:50

Sist köpte jag olja på Lidl (5 liter delsyntetisk 10W-40 för typ 170:-). Fr.o.m. imorgon är det tydligen extra kampanj på biltillbehör, bl.a. olja: https://www.lidl.se/sv/erbjudanden.htm?id=641 :wink:

Användarvisningsbild
tobo
 
Inlägg: 652
Blev medlem: ons maj 23, 2007 23:38
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Tips på olja och tänstift till en 1.3l 4G13

Inläggav fugazi » sön sep 30, 2018 16:52

Ojdå!
5w40'in är klassad ACEA A3/B3 A3/B4
Riktigt bra pris och klassning!
KÖP!
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Tips på olja och tänstift till en 1.3l 4G13

Inläggav Tuomas » sön sep 30, 2018 17:18

Den må vara 19 år gammal men har endast rullat 13.000 mil. :) Tack för tipsen. :) Får bli NGK.
Tuomas
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön aug 11, 2013 19:02
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Tips på olja och tänstift till en 1.3l 4G13

Inläggav DSM G1 » mån okt 01, 2018 4:26

Så länge oljan är eller bättre en vad manualen säger så är det OK.

Det är stor skillnad mellan den oljan som då var ny för motorn mot dagens motorer som säljs idag.

Som regel köp den bästa oljan man kan få tag på till det priser man är villig att betala för.

Det finns olika krav märkning beroende på vilken standard oljan ska användas i.

American Petroleum Institute (API)

The International Lubricant Standardization and Approval Committee (ILSAC)

Association des Constructeurs Européens d'Automobiles (ACEA)

Nu är det en japansk (Mitsu) bil så det är mycket lättare att kolla efter en Olja som har en ILSAC GF-5 som är dagens standard som även fungerar med äldre motorer samt att GF-5 har ett skydd som tål Etanol bränsle.

Sen om det är Mineral eller Syntet det är upp till en själv att välja det är en religions fråga.

Fråga du mig så spelar det ingen roll så länge man håller bytesintervallerna samt KOLLA PÅ OLJESTICKAN minst 1 gång i månaden för kontroll.

Dock en sak att tänka på är att om man kört länge på vanlig mineral olja ett bra tag och inte skött det så bra så kan det finnas avlagringar som håller motor tät då packningarna inte längre få någon smörjning och börja då krympa, byter man sedan till en mycket mer aggressiv syntet olja så börja den oljan *tvätta* bort dessa avlagringar i motorn och då börja det läcka och tro att oljan är för tunn.

Sen om man har en bil som gått långt och kör på den oljan man tycker är bra och det inte är något fel BYT INTE till någon av dessa lång mils typ oljor (high mileage) dessa har en massa tillsatser som gör att packningar SVÄLLER ( som fredags pizzan man stoppar i sig det är samma effekt ) dessa oljor är till för bilar som små läcker detta är ett billigt sätt att behålla bilen ett längre tag tills man måste byta ut packningarna.

Tändstift Standard Bytesintervall 2+ år
NGK BPR5ES-11
Nippon Denso W16EPR-11

Iridium Bytesintervall 5+år
NGK Iridium IX BPR5EIX-11
Nippon Denso IRIDIUM POWER IW16 / IRIDIUM TOUGH VW16

Pris per stift delat på beräknad levandsår. samt hur mycket man värdera bytesintervall.

Så tänker jag men det är din bil ditt val lycka till.
DSM G1
 
Inlägg: 363
Blev medlem: mån dec 21, 2009 23:05
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Tips på olja och tänstift till en 1.3l 4G13

Inläggav Tuomas » mån okt 01, 2018 5:35

Jag får tacka för lektionen! :) får bli den förstnämnda oljan då det är ett bra pris och hög kvalite, känns bra. Kör NGK BPR5ES-11.
Tuomas
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön aug 11, 2013 19:02
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Tips på olja och tänstift till en 1.3l 4G13

Inläggav Tuomas » mån okt 01, 2018 19:22

...jag kom och tänka på att jag har 10 liter av GM dexos2 klassad 5w-30 ligger som ska i sommar bilen nu och det skulle precis räcka till mitsun också. Denna

har följande klassning: Longlife,ACEA C3,API SN/CF
Viskositetsklass SAE: 5W-30
Tillverkargodkänd: BMW Longlife-04,VW 502.00, 505.00, 505.01,GM Dexos2,Mercedes-Benz 229.51, 229.52

Tänkte eftersom jag fick upp Magnatec som förslag på regnr och den är ju också en C3. Vad tror ni?
Tuomas
 
Inlägg: 9
Blev medlem: sön aug 11, 2013 19:02
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Tips på olja och tänstift till en 1.3l 4G13

Inläggav DSM G1 » tis okt 02, 2018 0:19



ACEA C3 SAPS: Nivå Normal ( mindre en Standard ACEA A/B )
Viskositetsstabil olja designad för
att vara katalysatorkompatibel i
högprestanda bensin och lätta diesel fordon utrustade med DPF och
TWC. Dessa oljor ökar livslängden på DPF och TWC.

(Kattalysator EGR Avgasrenings prioterad olja som har mindre motorslit skydd från SAPS)

SAPS
Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur (Sulfat aska, Fosfor och Svavel)

Varning: dessa oljor kan vara olämpliga i vissa motorer. Konsultera
ägarmanualen eller instruktionsboken.

Ser inga problem med en C3 olja men C2 eller C1 då hade jag avstått.

Som innan lättare bara kolla efter en ILSAC GF-5.
DSM G1
 
Inlägg: 363
Blev medlem: mån dec 21, 2009 23:05
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):


Återgå till Lancer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron