Switch to full style
Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Kategoriregler

Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.
Besvara

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

fre maj 06, 2016 21:07

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

mån jul 11, 2016 0:56

Kan det vara så att det till slut blir någonting av denna ångestfyllda del av projektet? Stora problem med svetsen, en Esab Miggy 125, slangpaketet har sett sina bästa dagar och den matar tråden väldigt sporadiskt. :evil: Blev ännu sämre med en ny trådrulle som rullar tyngre. Den är väl lika gammal som mig nästan den här svetsen, så den är till viss del förlåten. Gamla gubbar kan få lite problem med slangpaketet...

Bakar ihop den bit för bit:
Bild

Återanvänder en del av den gamla tunneln:
Bild

Kändes lite väl seriöst ett tag nu så jag beslöt att på vänster sida så tejpar jag ihop den bara. Borde fungera bra:
Bild

Men så gjorde jag så klart inte :-) Tejpade över "hålet" och skar med mattkniv runt kanterna så jag fick en perfekt mall att klippa ut ny plåt efter:
Bild

Första lagret rostskydd på det, så nu blir det provkörning snart! :wink: :?
Bild
Bild

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (22 år kvar till provst

ons aug 10, 2016 21:14

De senaste 2 veckorna har jag lagt fler timmar på bilen än det senaste halvåret skulle jag tro. Då har jag ändå hunnit vara utomlands 4 dygn också.

Men tiden har gått till dom där småsakerna som tar massa tid och inte är värda att fotografera. Monterat tillbaka lagom mycket av inredning och instrumentering, lite lagom med asfaltsmatta och ljudisolering på tunneln, krånglat med kopplingshydrauliken, blivit gråhårig över styrservo-hopkoppling/kylsystem/kabeldragning/gasvajer/styrbox-placering m.m.

Har även konstruerat första biten på avgassystemet från grenrören ner till ungefär där katalysatorerna ska sitta, många vinklar på dom decimeterna kan jag lova. Men någon skabbig bild ska det väl bli inom kort. :)

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (22 år kvar till provst

ons aug 10, 2016 22:13

Kan väl aldrig bli lika svängigt rör som på BMW dubbelturbon :D

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (22 år kvar till provst

ons aug 10, 2016 22:15

Härligt och höra!

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (22 år kvar till provst

sön aug 21, 2016 18:52

Efter mycket funderingar och tankevurpor kom jag fram till en lösning på styrservoproblemet. Gammal och klen som jag är vill jag gärna ha det fungerande.
Att köra med BMW-motorns pump är bekvämt i sig, men blir lite problem med slangar och kopplingar, sen vet jag inte om de jobbar med samma tryck eller oljetyp heller. Så det blev Starion-pumpen med tillhörande slangar och rör. Ganska korkat egentligen då systemet krånglade hela tiden när jag körde med originalmotorn...

Sen är originalpumpen kilrem och BMWn har multiribb, löste det genom att rota i lådorna och hittade en multiribbskiva från en BMW 525 TDS som centrerade perfekt. Svetsade fast den efter bearbetning på original remskivan, -inte det smartaste draget kom jag på efteråt då jag byggt fästen för den här pumpen som är unik. Det hade så klart varit bättre att använda en Sushi-pump med rätt typ av remskiva.
Bild

Det var inte svårt men heller inte enkelt att bygga ett fäste för Starion-pumpen på BMW-motorn, jävligt svårt att få det i linje, precision på konstruktioner är inte min starka sida. Men nu sitter den där.
Bild
Bild

Planen var att hela semestern skulle gå till detta bygge, men det har inte gått så bra, mycket jobb och då blir man ledsen...
Bild

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (22 år kvar till provst

mån aug 22, 2016 21:05

Måste vara den första selfie´n på detta forum sedan starten. Inte för att jag har saknat den iofs :D

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (22 år kvar till provst

tor aug 25, 2016 0:40

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (22 år kvar till provst

lör aug 27, 2016 12:33

Bild
Men f-n Jens, jag trodde ju att du ALLTID hade glesbygdskavajen på?
Nu har du ju raserat hela min världsbild av dig ju.... :banghead

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (22 år kvar till provst

ons aug 31, 2016 22:42

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (22 år kvar till provst

fre sep 09, 2016 23:08

Det blir vansinnigt trångt mellan gasspjället och bromscylindern, en vanlig 90-graders slang går bara inte att få dit. Gjorde det lite enkelt för mig här med att köpa en slang som är gjord för extremt snäva vinklar utan att förlora så mycket flöde. Den blev helt perfekt för den snäva vinkeln och på bilden ovanifrån ser man hur spjällmekanismen precis går fri.
Bild
Bild

Kallas "Cobra head hose" och man ser ju likheten. :)
Bild
Bild

Men något som jag har problem med är kopplingshydrauliken, sitter ihop och är tät, men verkar inte gå att få ur luften. Kör med Starions huvudcylinder och BMWns slavcylinder. Båda var fullt fungerande innan konverteringen så de "borde" vara OK nu. Fyllt på och luftat med Biltemas backventil som man sätter på en slang till luftnippeln, misstänker att backventilen är rätt jävla skitkass. Ska prova en annan backventil, fungerar inte det så får jag prova att trycka upp olja genom luftningsventilen istället.

Sen vet jag inte om det är rimligt nära storlek på huvud/slavcylinder för att fungera ihop, men får man inte ut luften så är det ju svårt att testa. :(

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (22 år kvar till provst

lör sep 10, 2016 9:25

Prova med en slang från luftningsnippeln upp till en flaska (eller nåt) med vätskan i, som du hänger lite högre än huvudcylindern.
Och lite trasor runtom...

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (22 år kvar till provst

fre jul 21, 2017 20:38

Nästan ett år senare, -men förra helgen gav jag mig på det där med kopplingshydrauliken igen, med lite hjälp och lånad utrustning så fick vi verkligen systemet helt urluftat.

Det enda som hände då var att kopplingspedalen iaf går tillbaka när man tryckt ner den men den går löjligt lätt och den är inte i närheten att koppla ur.
Trångt som fan runt slavcylindern då det är en Neandertalare som byggt om kardantunneln runt den, så det är jobbigt att hålla på.

Men det verkade som Starions huvudcylinder inte ger tillräckligt för att trycka ut BMWns slavcylinder, efter lite mätande och googlande visar det sig att Starions cylindrar är betydligt mindre på både huvud och slavsidan. Riktigt bökigt att få ditt något annat på BMW-lådan och att få dit en BMW-master på Starion är en riktig utmaning, helt annan design rent mekaniskt.

Men jag hittade en universal mastercylinder på ebay som ser rimligt lik ut Starions men med större diameter, har inte fått hem den än men det blir intressant att se om det blir någon skillnad.
Besvara