Galant turbo - Starion Turbo '86 (22 år kvar till provstart)

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav hasse » lör nov 28, 2015 1:10

jo tjena gud va du kämpar.. tänkte du skulle få lite hjälp så nu ska du få ett tips ta den främre delen av bmw kardanen och sedan den bakre som till hör din bil mät ut halva längden på båda och dra sedan av den totala längden.. då om du gjort rätt får du en komplett kardan som går att svetsa ihop men gör inte som dom dumma kapa i röret slipa loss medbringaren från exvis bmw röret måtta sedan in var hardyskivan kommer för du har väl en sådan??? ev får du flytta den lite bakåt sedan är det den bakre kardanens tur kapa loss medbringaren på den med främre delen ska loss måtta kapa ner röret till det mått du ska ha sedan sätt fast med bringaren i röret och glöm inte markera medbringarens position innan avslipningen så den hamnar på samma plats likaså gäller framdelen bmw lycka till hoppas du förstår hur enkelt detta blir har gjort detta på många bilar lite mattematik men fasen så kul att bygga .... \:D/ \:D/ \:D/
hasse
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tis maj 12, 2015 15:10
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav donk » lör nov 28, 2015 14:28

Skönt att se att du jobbar på jens! varför vill du inte regga som ombyggt ? känns spontant som att regga med bara utbytt motor kommer att ställa till det om inte just nu så i förlängningen och även för dig du kommer ju ändån att behöva bättre bromsar och bättre styrning och bättre allt eller är det folkrace du siktar på ?

borde kanske hålla käften med tanke på att det enda mekande jag gjort senaste åren är oljebyten och bromsar......FAST har ju bytt tak å badrum å rivit väggar isolert golv å massa skit med- är det kul - nej inte om man jämför med att skruva bil!

håll flaggan högt bygg på!

/A
Alfred Schygge
average girls are exactly the same as the sleazy ones they just don't know it yet. Deep inside they wanna be whores, they just haven't met up with the right person to turn them into one.
RX-7-83
Användarvisningsbild
donk
 
Inlägg: 1066
Blev medlem: tor maj 29, 2003 1:10
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » lör nov 28, 2015 14:39

Minst en timme i veckan lägger jag på detta iaf! :)

Härligt nedlåtande ton i ditt inlägg, hasse. :D Det förtjänar jag, -mycket möjligt har jag missat någon uppenbar lösning, men kan fortfarande inte se den. Konkreta förslag är verkligen uppskattat! Hur man kortar kardanaxlar i ”vanliga fall” har jag koll på. Metoden du beskriver är bra i normala fall där bil och ny motor/växellåda är rimligt lika. Funkar perfekt på en bil när motor och växellåda är skapligt i linje. Men den här bilen är lite eljest. Matematik, fysik,mekanik och hållfasthetslära är jag bra på, -men det är en klen tröst här.

Det som gör det bökigt är att totallängden på axeln ska vara bara 90cm. Det är en höjdskillnad på ca 7-8cm vilket ger lite jobbiga vinklar. BMW-axeln är tvådelad med stödlager och hardy-skiva, längdförskjutningen i den sker efter knuten på mitten. Mot kardanen är det en CV-knut.

Men med en hardy-skiva så kan man inte ha någon vinkel alls, det måste vara spikrakt fram till stödlagret och första knuten, det är väl lugnt i sig, men då jag har bara 90cm så måste jag göra den första oledade delen väldigt kort. Säg 20cm totalt, (10cm axel, 10cm knut) då har jag bara 70cm att ta upp höjdskillnaden vilket ger ännu värre vinklar. Kortar jag både främre och bakre axeln och behåller principen på BMW axeln så blir allt bra utom den aggressiva vinkeln mellan knuten i mitten och bakaxeln. Inga knutkors kommer att gilla detta (men det kan gå). Men funktionen med att axeln kan förskjutas lite längsled med splines blir kvar. Det är ett alternativ.

Kollar man på originalaxeln på Starion så är den odelad utan stödlager, med knutkors i varje ända. Förskjutningen i längd görs med splines på växellådans utgående axel. Diametern på själva axeln är ca 1cm mer än BMW-axeln. Så om man ska ”klippa klistra” ihop en hybrid av dessa måste man svarva någon form av adapter som styrning, vilket ju inte är omöjligt. Men man skulle kanske kunna tänka sig att använda denna axel och göra en stum adapter mot växellådan utan hardyskiva och använda knutkors vid växellådan och vid bakaxeln, men då förlorar man funktionen med längdförskjutningen i axeln. Det kan fungera ändå, det är ju inga stora effekter vi pratar om. Men man slutar nog att skratta när man trycker motorn genom kylaren, det lyckades en kompis med som körde stumt. Jag kommer att ha kusligt tight mellan motor och kylare och vill inte att drivlinan trycker hela paketet framåt. Det är ett tveksamt alternativ.

Väldigt smidigt vore det med CV-knut i bägge ändar och ett odelat rör, men hur man gör med längdförskjutningen då kan man fundera på. Kan inte låta bli att tänka på att en förlängd drivaxel skulle lösa en del problem, den tar vinklarna och momentet, Men vid höga varvtal kan det bli spännande när den blir som spagetti i en elvisp och man har rumpan några dm ifrån... :shock:
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » lör nov 28, 2015 14:45

[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » lör dec 05, 2015 1:04

Gav mig på lite kirurgi på BMW-axeln ikväll. Det borde ju vara bara att kapa rakt och snyggt vid svetsen för att lossa medbringaren från axeln, sen ska det ju sitta en styrning i medbringaren som går in en bit i axeln så att det linjerar perfekt.

Jag började med den främre delen av axeln. Då jag är tävlingsdålig på att kapa på känsla så byggde jag en rigg för kardanaxeln där jag i ena ändan använde stödlagret och i den andra ändan en "vagga" med två kullager. Satte detta i bandsågen och kunde inte tänka mig att något skulle kunna gå fel här!

Bild
Bild

Riggen fungerade väldigt bra och det blev kapat så rakt som det bara går utan svarv. Men det var inte lite besviken jag blev på mig själv efter att ha kapat av första medbringaren. :evil:

-Vad i helvete! -kapade jag av styrningen också? :shock: :banghead
Bild

Filade av snittet och insåg att det finns ingen styrning. :( Hade jag vetat det innan jag kapade så hade jag sparat en del av röret för att kunna svarva en hylsa som det kortade kardanröret kunnat pressats på.

Men i andra ändan blir det nog bra, - nej, det blev det inte trots kirurgisk precision, finns ingen styrning där heller...

Som den idiotiska planen ser ut nu så blir det så här lång främre axel, till höger den delen som bultar mot hardyskivan:
Bild

Stödlagret med efterföljande knut blir alltså ca en dm efter hardyskivan på växellådans utgående axel. Vinkeln mot bakaxeln blir genom knuten efter stödlagret, -lysande! :(

Men det blir ju skit det här, med hederliga gamla kardanknutar kan man ju ta upp en viss vinkelskillnad (runt 5 grader), men det bygger på att det är två motverkande knutar som tar upp vinkelskillnaden/hastighetsförändringarna. På BMW 525-axeln är det bara en kardanknut och en CV-knut (constant velocity) mot bakaxeln, det fungerar bara om drivlinan är i linje. Det kan man ju minst sagt säga att den inte är nu. Jag forskar runt lite nu och tydligen finns det Beemers som har knutar vid kardanaxeln också. Då kan man få vinkelskillnaden att fungera.

Jag hade för övrigt totalt fel om att BMW-axeln tog upp längdförskjutningarna i leden med knutkors och stödlager, det är stumt där. Längdförskjutningarna tas upp i CV-knuten mot bakaxeln. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, -jag ska börja knyppla, -det här är en idiotisk hobby. :evil:
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » sön dec 13, 2015 0:00

Jag lyckades hitta en kardanaxel från en BMW e36 (325) som har en liknande kardan som den jag har, men med två knutkors istf ett knutkors och en cv-knut. Den här axeln har även splines vid stödlagret som tar upp längdförskjutningen. Men främre flänsen mot växellådan var annorlunda, så jag kapade sönder den främre delen av den och där fanns inga styrningar heller... Men en mer kompetent person än mig svarvade in styrhylsor och svetsade ihop flänsen från den ena axeln till den andra.
Bild

Så nu blir det en kort axel mellan hardyskivan på växellådan och stödlagret, sen splines-drivknut-axel-drivknut-bakaxel. Flänsen mot bakaxeln på BMW-axeln är kusligt nära att passa på Starion-bakaxeln, men det kommer att behövas en adapterskiva där. Sen behöver bakre delen av BMW-axeln kortas också. Men adapterskivan och kortningen kommer jag låta någon med bättre talang och utrustning göra. :)

En irriterande sak på BMW-axlarna är att det inte är tänkt att det ska gå att byta knutkorsen. :evil: Normalt sitter de ju bara med clips och man byter ut dom relativt enkelt. Men på dom här axlarna sitter korsen pressade utan styrningen som låsclipsen normalt ger. Det går ju så klart att vålda ut dom, men att pressa i dom och centrera det är inget man gör med släggan och skabbiga mätinstrument. :cry:

Nu är det inget glapp i axlarna jag har, men om man tar en axlar från bilar som gått 10 varv runt planeten och plötsligt ändrar vinkel så kommer det att bli problem... Så det blir en kortning, byte av knutkors och balansering på en specialiserad verkstad, som av en slump råkar ligga ca 1km från garaget. :-)

Det är svårt att fota under bilen, men jag provade iaf. Vinkeln efter knuten som kanske syns är så klart inte den det blir på bilen, bakre delen är ju för lång så den hänger under bakaxeln.
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag måste så klart bygga något fäste för stödlagret också. Funderade ett tag på att det kanske var enklare att sätta det uppåt, som syns på två av bilderna, men det blir en konstruktion med hållaren neråt som vanligt.
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » tis dec 15, 2015 21:21

Svarven snurrar på, med lite tur blir det en adapterskiva mellan BMW-axeln och Starion-klumpen!
Eller tur behövs inte egentligen, det är inte jag som står vid spakarna så det blir rätt på en gång. :)
Bild
Bild
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » ons dec 16, 2015 21:50

Börjar likna något nu.

Styrspår för kardan på ena sidan och för bakaxeln på andra sidan.
Försänkta skruvhål för kardanaxeln, pinnbultar mot bakaxelns medbringare.
Bild

Bild
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » tor dec 17, 2015 19:34

Ja, jag kör väl på då...

Adaptern är klar!
Bild
Bild
Bild

Synd bara att hela skiten är någon dm för lång. Planen är att lämna in den och få den kortat och balanserad (inom något år eller 2).
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav fugazi » fre dec 18, 2015 9:49

Attans Jens, ser ju ut som jag skulle gjjort det själv! 8)
Kör hårt nu när du har lite "momentum"!!!
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav DSM G1 » fre dec 18, 2015 13:09

Det är bra att ha verktyg så man kan tillverka delar man vill ha, bra jobbat!
DSM G1
 
Inlägg: 363
Blev medlem: mån dec 21, 2009 23:05
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » sön feb 28, 2016 14:51

Nu kör vi! -Vad kan gå fel?
Bild

-En hel del, lär det väl visa sig... Men jag ska försöka lappa ihop kardantunneln innan sommaren iaf. (osäkert vilket år iofs).

Jag har svetsat in fästpunkter för stödlagerbalken i karossen, men inte tillverkat själva balken då jag inte vet exakt var stödlagret hamnar fören kardanaxeln är klar.
Svetsade in fästpunkterna Chuck Norris style, dvs med ansiktet 1dm från svetsen och utan skydd. Det är helt enkelt för trångt under bilen för att använda svetsmask.
Sen att jag bara har två armar och har en släng av Parkinson gör det jävligt svårt att få till det snyggt, men det blir bra iaf. Inga Kodak-moments på detta nu, men det kommer.

Har börjat klippa ut plåt och valsat in formen, men det kommer att behövas lite smekningar med släggan innan det "passar".
Bild
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » fre mar 04, 2016 21:59

Fästena för stödlagren är "klara" det är insvetsade muttrar i hålen som syns. Men det ser ju ut som ett blodbad! :D
Gav mig på att försöka fota innan rostskyddet ens torkat så det ser lite blött ut, -för att det är det.

Blir väldigt konstiga vinklar då bilen inte är lyft så mycket och bilderna är tagna på väldigt nära håll. Fästena är på samma höjd och "plana", men tunneln och golvet är så osymmetriskt så det ser galet ut.
Bild

Höger:
Bild

Vänster:
Bild
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » tor maj 05, 2016 22:39

Idag började bilen brinna två gånger och jag en gång. Men det är sånt som händer när man är en klåpare.

Har varit väldigt ångestladdat att komma igång med att svetsa ihop bilen igen, men nu har jag börjat iaf.
Jag var så nojig över att det skulle bli för hett och slå sig eller börja brinna så det är "helsvetsat" med en miljon punktsvetsar...
Det blir inte så snyggt, men det blir starkt och bra.

Bild

Bild

Det kommer att bli spännande att montera tillbaka mittkonsolen sen. :D
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav DrEgen » tor maj 05, 2016 23:39

Du kan väl klä allt i röd krossad plysch. :D
[Moderator]

Specialist på italienska och franska bilar :).
Användarvisningsbild
DrEgen
Medlemsnr: 185
 
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön feb 02, 2003 16:00
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

FöregåendeNästa

Återgå till Bilar / Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster