Galant turbo - Starion Turbo '86 (22 år kvar till provstart)

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » sön sep 27, 2015 15:11

[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav fugazi » sön sep 27, 2015 20:03

Känner igen det där... är väl inne på mitt 4år tror jag...
(För-)söker motivation med att handla grejer till den, men det funkar inget vidare... tror jag? :drink
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav KiM H » sön sep 27, 2015 20:32

Dags att bygga el-Starion snart kanske. ;)
Sveriges snabbaste eldrivna Starion? Kan det vara nåt?
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav StarionCalle » sön sep 27, 2015 21:11

Calle Wennborg
Pärlemovit/Vit Mitsubitshi Starion Turbo
attitudemotorclub.com
Användarvisningsbild
StarionCalle
Medlemsnr: 099
 
Inlägg: 517
Blev medlem: ons jul 02, 2003 15:53
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » ons sep 30, 2015 21:21

Kan det vara så att det satans växellådsfästet är (nästan) klart? -Jag tror faktiskt det, tog några månader bara...

Imponerande att det började rosta på en timme liggandes i bilen. :shock: Jag ska borra lite taktiska hål för att förhindra instängd fukt och fylla med rostskydd.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Observera att jag fick fila upp hålen för skruvarna mot golvet. Att det ska så jävla svårt... :banghead :evil:
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav DrEgen » tor okt 01, 2015 22:03

Om den enbart är blästrad (ser så ut), då rostar den fortare än du hinner säga tyrolerhatt.
[Moderator]

Specialist på italienska och franska bilar :).
Användarvisningsbild
DrEgen
Medlemsnr: 185
 
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön feb 02, 2003 16:00
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » fre okt 09, 2015 16:57

Bara så du vet DrEgen så har jag bytt avatar igen! :D :wink:
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav fugazi » fre okt 09, 2015 18:56

Om du fixar en bra bild på B58:an så är det väldigtjättemycket bättre! :banghead
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » fre okt 09, 2015 22:19

Istället för att bygga och skapa så river jag sönder!

Bild

Ett problem (av många) är att rören från värmepaketet i bilen går rakt in i plenumet på BMW-motorn. Det är ett rent helvete att plocka ur värmepaketet på dessa bilar, men nu är det gjort iaf. Jag ser ingen uppenbar lösning, men kapa/bryta/löda/bända/gråta löser nog problemet!

Bild
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » lör okt 17, 2015 21:29

Problemet med rören från värmepaketet är löst med högteknologi och finess. Jag kapade av rören några centimeter och bankade in torpedväggen lite. :)

Sen är det tur att inte den här också rostat runt vindrutan... :banghead
Bild

Kapade upp lite mer runt växelspaken, snart dags att baka ihop den igen.:
Bild

Bultade fast ett batterifäste längst bak till höger i skuffen, batteriet kommer inte att få plats där framme och jag behöver verkligen få bort så mycket vikt som möjligt därifrån.
Bild

Sen en fråga, -vad i h-e är detta? ramlade loss från värmepaketet och jag kan inte begripa vad det är för något...
Bild
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav fugazi » sön okt 18, 2015 8:39

Det där är ju en såndär "mojäng", vettu.... :drink
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav hasse » mån okt 19, 2015 11:19

trevligt bygge du håller på med :worship man följer och hoppas på skojiga inputs från ditt bygge :thanks
hasse
 
Inlägg: 15
Blev medlem: tis maj 12, 2015 15:10
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » fre okt 30, 2015 22:18

[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » fre nov 20, 2015 23:34

Kapade spakmekanismen 120mm som jag så noggrant mätt upp. Men det gick så klart inte. :banghead
Den ena länkarmen tar i flänsen (eller hardyskivan) till kardanaxeln. Det blev till att göra ett Z-format länkage. :(

Inte nog med det, att vinkla upp spak-infästningen i tunneln genom att "sliza" räckte inte heller. Jag måste höja upp den bakre delen ca 20mm också.
Men det blev ganska bra att bryta upp den och vinkla in den. Den bakre väggen som bildades då blev perfekt för att fästa spak-länkaget i.
Sen blev följden av det, att spaken inte hamnar mitt i öppningen då den försköts bakåt, men det löser sig. :D

Har börjat klippa till plåtbitar och det blir plattjärn som stagar upp det hela.
Bild
Bild

Observera att jag märkt upp bitarna "HY" och "VY" -Höger, respektive vänster ytter, -så blev det ju...
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » lör nov 28, 2015 0:25

Inte för att jag direkt ligger i hårt, men ingen annan verkar göra något heller? :?

Jag gjorde i ordning ett "lock" för växelspaksgenomföringen. till vänster är en gummitätning som jag skar ut i gummi. Den hamnar mellan karossen och locket som jag gjorde i aluminium med BMWs gummidamask. Aluminiumplåten är täckt av ett gummilager och i mitten ligger Starions originalram som håller fast alltihop i tunneln.
Bild

Sen är det det där jävla mörkret med kardanaxeln, på sikt blir det BMW-delar rakt igenom. Men eftersom tanken är att så snabbt och smidigt som möjligt besikta med bara "bytt motor" så vill jag inte byta ut allt för mycket delar. Byter jag bakaxeln också till BMW så passerar det nog gränsen för var Bilprovningen godtar, men det är ändå inte tillräckligt ombyggt för att gå via SFRO och regga som ombyggt fordon...

Så jag leker lite plockepin så länge. :D
Bild
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

FöregåendeNästa

Återgå till Bilar / Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron