Galant turbo - Starion Turbo '86 (22 år kvar till provstart)

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav fugazi » lör aug 15, 2015 21:32

Markfrigången är ju kass från början... så det gör väl ingen större skillnad??
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » lör aug 15, 2015 22:57

[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav DrEgen » sön aug 16, 2015 22:26

Du får tillverka platta avgasrör. :) Det satt ett väldigt platt rör på min Alfa 75 turbo, av den anledningen.Räkna ut rätt area ba´
[Moderator]

Specialist på italienska och franska bilar :).
Användarvisningsbild
DrEgen
Medlemsnr: 185
 
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön feb 02, 2003 16:00
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav fugazi » mån aug 17, 2015 10:27

Flödet blir rätt mkt sämre med ett platt rör som har samma area som ett runt, eftersom mantelarean ökar drastiskt och därmed friktionen...
Men det är ju ett alternativ.

Dock tror jag den där motorn (tråget) och även växellådan kommer lägre än orginalet.
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav DrEgen » mån aug 17, 2015 11:42

[Moderator]

Specialist på italienska och franska bilar :).
Användarvisningsbild
DrEgen
Medlemsnr: 185
 
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön feb 02, 2003 16:00
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav donk » mån aug 17, 2015 15:04

Nu vet jag ju inte exact hur det ser ut under hur mycket plats du har eller vilken diameter du tänkt dig men en tanke kan ju vara ett ex ta 2 st 2" istället för ett 3" osv gör ganska mycket skillnad neråt ...

/A
Alfred Schygge
average girls are exactly the same as the sleazy ones they just don't know it yet. Deep inside they wanna be whores, they just haven't met up with the right person to turn them into one.
RX-7-83
Användarvisningsbild
donk
 
Inlägg: 1066
Blev medlem: tor maj 29, 2003 1:10
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav fugazi » mån aug 17, 2015 17:25

Lägsta stället för avgassystemet är väl vid bakvagnsbalken som krängningshämmaren sitter fäst på.
Så här såg mitt 3" avgas ut där:
Bild
Det finns en väldigt liten "notch", men den duger inte mkt till...
Ett dubbelt 3" är nog lite väl stort.

Men Jens kommer ju ha 2,8(?) liter och en rejäl turbo, så dubbelt 2" låter klent...
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » ons aug 19, 2015 21:35

Ja det är många problem som ska lösas framöver. :banghead

Oljetråget kommer att bli lågt, väldigt lågt. Sen har jag totalt förträngt att jag ska få dit krängningshämmaren sen. -Det går bara inte...

Orsaken till att jag är lite bekymrad över hur jag ska få dit avgassystemet, och då egentligen katalysatorerna, är att jag "måste" ha originalkatalysatorerna som hör till motorn, för att:
Bild

Jag tänkte typbesikta om bilen med "bytt motor". BMW-motorn uppfyller kraven för effekt och vridmoment samt emissionsklass då det är en -94, men då måste motorn vara helt original med avseende på allt som ingår i avgasreningen. Men katalysatorerna som hör till den här motorn är två runda burkar och inte så platta och fina som vissa bilmodeller har. Det kan möjligen gå att kompromissa här om besiktningspersonalen är på bra humör. Skulle man montera plattare med motsvarande kapacitet så påverkas ju inte funktionen, men ibland finns det paragrafryttare utan sunt förnuft. Avgassystemet efter katalysatorerna får jag väl klämma dit något som ser lagom snyggt ut då det inte är något som påverkar typbesiktningen. :)

Det finns några stora problem med denna besiktningsstrategi, ett (tungt) problem är att bilen har ett maximalt framaxeltryck som finns angivet i registreringshandlingarna. Det får inte överskridas. Spännande då denna motor är närmare dubbelt så tung som originalet. :shock: Flyttar så klart allt som går bakåt i bilen men det är lite oklart än om jag ens kommer nära gränsen. :?

Sen har vi det lilla kruxet med kardanaxeln, förutom vinklarna så lär det bli spännande hur det ska knåpas ihop med bakaxeln. Tänkte behålla originalbakaxeln nu, men i framtiden blir det en konvertering till -, -gissa vad? :wink: Det är massor av både stora och små problem kvar, men det är bara att beta av dom eftersom.

Alla idéer och inputs uppskattas!
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav fugazi » tor aug 20, 2015 8:31

\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav DrEgen » tor aug 20, 2015 14:44

Jag tycker du ska bygga torrsump till oljetråget. Det fixar du på en kväll, o vips så va den saken ur världen. :D Har man hår på bröstet så drar man hydraulslangar från "tråget" , under bilen och har oljetanken med kylare i bagaget.
[Moderator]

Specialist på italienska och franska bilar :).
Användarvisningsbild
DrEgen
Medlemsnr: 185
 
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön feb 02, 2003 16:00
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » lör sep 12, 2015 21:04

[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » fre sep 18, 2015 21:38

Fortsätter med växellådsfästet, det går framåt för det mesta, men bakåt ibland... :cry:

Måttar in och skissar:
Bild

Men som vanligt är det bara att mäta om, och kapa sönder igen.
Bild

Mäta 2 gånger och kapa 1 gång heter det ju. För mig blir det fel fast jag mäter 10 gånger och kapar 1 gång. :banghead
Lätt att bli förvirrad då kardantunneln inte är symetriskt "rund" och centrerad. Golvet är inte lika högt på höger sida som vänster heller.
Sen tror jag att jag kan ha misslyckats med att få till lutningen på 30 grader, hur fan det nu gått till...
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » lör sep 26, 2015 23:21

Det blir kanske inte bra, men det blir. Det har hänt en del mer än denna meningslösa bild visar.
Bild

Men jag försöker iaf, -är ni så djävla bra då? :wink:
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav fugazi » sön sep 27, 2015 8:24

Jag är inte bara bra, jag är bäst... 8)
Och ödmjuk också för den delen!
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav StarionCalle » sön sep 27, 2015 8:43

Och jag är as kass.
Har knappt rört något som har med Starion och göra i år.
Calle Wennborg
Pärlemovit/Vit Mitsubitshi Starion Turbo
attitudemotorclub.com
Användarvisningsbild
StarionCalle
Medlemsnr: 099
 
Inlägg: 517
Blev medlem: ons jul 02, 2003 15:53
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

FöregåendeNästa

Återgå till Bilar / Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron