Galant turbo - Starion Turbo '86 (22 år kvar till provstart)

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (24 år kvar till provst

Inläggav donk » sön jul 05, 2015 20:13

Pulverlack!
Alfred Schygge
average girls are exactly the same as the sleazy ones they just don't know it yet. Deep inside they wanna be whores, they just haven't met up with the right person to turn them into one.
RX-7-83
Användarvisningsbild
donk
 
Inlägg: 1066
Blev medlem: tor maj 29, 2003 1:10
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (24 år kvar till provst

Inläggav fugazi » mån jul 06, 2015 9:45

Jo, precis.
Byggde inte Ajden sig en pulverlack och ugn?
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (24 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » tis jul 07, 2015 21:27

Svetsade ihop lapptäcket och det ser ut att bli starkt nog, inte vackert, men skit i det. :D

Bild
Bild
Bild


Pulverlack vore så klart bra, men det blir nog något enklare...
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (24 år kvar till provst

Inläggav Hemigunnar » fre jul 10, 2015 15:46

Biltemas epoxifärg från båtavdelningen är helt okej!
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar
Medlemsnr: 203
 
Inlägg: 967
Blev medlem: sön apr 22, 2007 17:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (24 år kvar till provst

Inläggav DrEgen » fre jul 10, 2015 18:07

Fast den tar sån tid att torka/härda. :(
[Moderator]

Specialist på italienska och franska bilar :).
Användarvisningsbild
DrEgen
Medlemsnr: 185
 
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön feb 02, 2003 16:00
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (24 år kvar till provst

Inläggav fugazi » fre jul 10, 2015 21:30

Va gör det?
Han har ju 24år kvar till provstart... :lol:
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (24 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » fre jul 10, 2015 23:52

[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (24 år kvar till provst

Inläggav Evolution_6SiC6 » ons jul 15, 2015 14:20

Så folk håller på med sidan gamla bilar :)

Kul å se
Användarvisningsbild
Evolution_6SiC6
Medlemsnr: 056
 
Inlägg: 1669
Blev medlem: ons feb 02, 2005 22:29
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (24 år kvar till provst

Inläggav fugazi » ons jul 15, 2015 17:39

Åh shit!!!
Kolla... Bring finns kvar!!! :lol:

Du måste hänga här oftare Bring! Uppdatera geÄssÄcks-tråden nu! 8)
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (24 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » lör aug 01, 2015 0:04

Jag växte upp med Lego, Meccano och på senare år Tetris, det syns på mina konstruktioner. Jag ser hela världen i klossar :D

Det finns en början till ett motorfäste för höger sida nu, enbart punktad med kass MIG och flusstråd. Men det ska så klart stagas upp och helsvetsas med seriös svetsning. Det blir trångt med grenrör m.m. så vinkelslipen fick tala sitt tydliga språk. Inga symmetriska klossar här inte.

Bild

Bild

Bild
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (24 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » mån aug 10, 2015 22:02

4 veckors semester och jag har byggt ett motorfäste... :banghead

Men väldokumenterat med bilder iaf. :oops: :wink: Lackerat och klart efter att bilderna är tagna. Nu kan motorn sitta där utan motor-oket.
"Bara" växellådsbalk kvar att bygga...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » fre aug 14, 2015 21:51

Nu sitter motorn där på sina egna fästen, inget motor-ok behövs längre. Det ser ut som jag lyckades få motorn dit jag ville att den skulle hamna. Det är inte så j-a lätt som det kan låta. :| Nästa kluriga steg är att bygga en växellådsbalk och fippla ihop bakaxeln med växellådan, sen blir det bara enkla roliga saker kvar. :wink:

Bild

Kylaren sticker upp 1dm för mycket och det går inte riktigt att lösa på något smidigt sätt förutom att bygga om hela fronten till en rörramskonstruktion, men det tänker jag inte göra...
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav fugazi » lör aug 15, 2015 11:02

Går det att sätta den framför balken och luta den bakåt?
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » lör aug 15, 2015 11:59

[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Galant turbo - Starion Turbo '86 (23 år kvar till provst

Inläggav Galant turbo » lör aug 15, 2015 19:08

Det här är kylaren jag har, den kommer från en BMW 525 -94:
Bild

Sen hittade jag den här kylaren som är ungefär likadan fast kortare. Kommer från en BMW 316 88-94 Perfekt, -plug and play! :D
Bild

Kylkapaciteten är så klart mindre, men den brukar vara rejält tilltagen. BMW kör ju med mekanisk fläkt av viskotyp men det har jag absolut inte plats för så jag kommer att köra med elfläktar. Jag vet inte vad som är bättre, men jag inbillar mig att det här blir tillräckligt bra. :D

Med humöret och energin på topp så körde jag på och påbörjade konstruktionen av växellådsbalken. Bygger med "klossar" som vanligt. :wink: Jag har en extra växellåda så jag slipper att ligga under bilen och mäta och jävlas.
Bild

Dom vinklade balkbitarna kommer att "boxas" och helsvetsas för styvheten så muttern till gummikudden på undersidan kommer att svetsas fast på insidan.
Bild

Själva infästningen i karossen har jag inte riktigt klart för mig hur jag ska lösa. :oops: En tanke jag har är att sänka ner den lite bak så att motor/växellåda lutar lite neråt där bak. Det ger lite bättre vinklar för kardanaxeln och jag slipper kanske ha växelspakslänkaget uppe i axelhöjd. :) Men samtidigt så vill jag inte att den ska hamna så lågt så markfrigången påverkas, men jag tror det är omöjligt att den hamnar lägre än oljetråget. Sen kommer avgassystemet och då främst katalysatorerna troligen hamna väldigt nära asfalten. :(
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

FöregåendeNästa

Återgå till Bilar / Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron