VipMartie - Outlander Turbo -06

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

VipMartie - Outlander Turbo -06

Inläggav VipMartie » fre feb 03, 2017 23:04

Dåsa, min första projekt tråd sedan jag blev medlem för flera decennier sedan... :wink:

Jag skapar detta och hoppas kunna få tips, skapa kontakter och eventuellt ge flera tips på uppgradering av denna sällsynta bil som inte många verkar pilla på :? .

Det handlar alltså om min Mitsubishi Outlander Turbo -06, 25 års jubileumsmodell från Mitsubishi, med blåa lacken.

Mer om bilen hittar ni också här: http://www.garaget.org/?car=391782

För er som inte känner till detta så är det en Outlander med Evons 4G63T spis, med (mig veterligen) mindre turbo, intercooler, spridare och eventuellt kamaxlar(?), som ger ca 201hk enligt manual. Drivlinan är permanent 4WD utan AYC och sägs komma från gammel evo:s(?).

Dåsa, då börjar vi!

29:e mars 2016 slog jag rekord för tyngsta bil i mitt ägo-register! Också första gången som jag äger en SUV...
Köptes hos BMW i Kristianstad och såg ut så här:
Bild
Bild
Bild
Bild

Första man gjorde, dagen efter, var att plocka loss de jätte fula extraljusen, som faktiskt skräpar hemma och är till salu 8)

Bild
Bild
Senast redigerad av VipMartie lör feb 04, 2017 12:31, redigerad totalt 1 gång.
Martin [VipMartie] Cheung
:: ::
Användarvisningsbild
VipMartie
Medlemsnr: 025

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: VipMartie - Outlander Turbo -06

Inläggav VipMartie » fre feb 03, 2017 23:12

Efter att ha åkt runt ett i några dagar upplevde jag att den kändes segstartad på startmotorn... och ingen historik på tändstiftsbyte!?!?! :shock: :shock: :shock:

Så det blev att åka till JRM... Vilken skillnad efter byte!!
Bild

Jag har också som tradition brukar jag också byta till nya reg.plåtare (för fräschare utseende) och sätta dit min reg.skyltshållare förstås!
Bild
Bild

Facebook är ibland inte bra för folk... blev kontaktad en lördagskväll, efter att ha efterlyst evo 7-9 ratt och åkte givetvis hela vägen till köping mitt på natten för affär!
Dessvärre passar den inte på rattstången, behöver få tag på 2.0L N/A Outlandern från 2003 med samma "splines" som evon... men det får bli ett annat projekt då dessa kostar skjortan på skroten!!! :shock: :shock: :shock:
Bild

Passade också på att testa bilen i de extrema offroad-vägarna vi har här i huvudstaden!
Bild
Användarvisningsbild
VipMartie

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav VipMartie » fre feb 03, 2017 23:21

De groteska plåtfälgarna vill man ju inte behålla... det fick därför bli en uppsättning 18x8,75" XXR 527 Chromium Black med ET20. Trodde ärligt talat att dessa var blanksvarta, men nåja, det får duga ändå. Såg bättre ut än vad jag trodde i alla fall...
Bild

Till dessa klämdes det på lite Kuhmo Ecsta KU39 235/45
Bild

WOALA! Vilken skillnad!! :D :D :D :D
Bild
Bild
Bild
Bild

Passade även på att pimpa dragkroken :mrgreen:
Bild
Användarvisningsbild
VipMartie

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav VipMartie » fre feb 03, 2017 23:32

Otroligt nog var det inget fel på originalbatteriet som hade varit med sedan bilen var ny... man vill ju inte riskera, så det fick bli nytt :wink:
Bild

Nu har däcken fått på sig lite färg
Bild

Man var ju tvungen att besöka favoritverkstaden för lite bilder :wink:
Bild
Bild

Gula dimljus för framhävning av JDM :wink: Outlandern är trots allt byggd i Japan :P
Bild
Bild

Den som spar, den har... laddtrycksmätare hittad i lådorna hemma :wink:
Bild

Ryktena säger att dumpventilen inte riktigt håller tätt i längden, därför fick det bli min favvo dump från GFB!
Trodde faktiskt inte det skulle göra någon skillnad än att jag ska kunna ladda mer i framtiden... men gasresponsen var märkbar förbättrad!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
VipMartie

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav VipMartie » fre feb 03, 2017 23:42

Då var den lyckliga dagen kommen! Outlandern ska dopas! Det blev ca 270hk och 400Nm efter att JRM fick smeka den! :wink: Dessutom känner man av att turbon laddar också :D ! Fick även beröm av JRM för ett välvårdat exemplar :wink:
Bild

Fick då hem downpipen för Evo IX från Jspec och alla packningar från JRM
Bild

Dessvärre är flänsen mot katten en aning vriden och jag hade inte tänkt byta hela systemet då den ska gå som låg-decibel:ad familjebil också... så detta får pausas så länge tills jag har bestämt mig.
Bild

Märkte att det dunkar till rätt bra vid bakvagnen när man är för snabb vid växlingarna... JRM menar att detta är vanligt på outlander turbona och rekommenderar att man byter bussningarna till bakaxeln.
Dessvärre har jag legat på latsidan, så dessa är fortfarande inte monterad :mrgreen:
Bild

Fick låna hem ratt från en colt Z30 för provmontering... Passar jätte bra! Dessvärre ingen som vill sälja airbag-delen, så den fick åka tillbaka till snällskroten Skarlunda :(
Bild
Användarvisningsbild
VipMartie

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav VipMartie » fre feb 03, 2017 23:55

Insåg att bromsarna inte räcker till! Dags att uppgradera!
Bild

Det beslutades att testa skivor och belägg från Bromsmannen.se, som jag har hört så bra om sedan min moppe-tid.
Bild

När man ändå håller på kan man ju byta delar som riskerar att kärva...
Bild
Bild

Målning/Rostskydd(?) :mrgreen: Använde faktiskt biltemas bromsoksfärg som fungerar väldigt bra!
Bild

Passade på snygga upp bromssköldarna också...
Bild

Fick lära mig att nytt inte alltid var felfritt heller... efter otroliga 5-dagar (japp det är vad det tog att byta skivor, belägg och bromsok denna gång!) så har jag säkert åkt fram och tillbaka för att returnera felaktiga och defekta och otäta delar!!! :evil: Observera att allt jag fick från Bromsmannen.se var helt felfria! Dock är det en gul-svart firma som förmodligen har haft otur med semesterpersonal :P .
Bild

Passade även på dra in race-vätskan till kopplingssystemet också när man ändå håller på! Att observera, när det kommer till kopplingen, är att outlander har en behållare i behållaren, för just kopplingen. Denna fylls på via det lilla fyrkantiga hålet ovanför MAX gränsen... Jag trodde det var "kammare/behållare" för både broms och koppling och fick klia mig i huvudet ett bra tag innan jag fattade varför det inte kom ut vätska ur slavcylindern trots att behållaren var full!
Bild

Resultatet dåra...
Det var skillnad med bromsarna från Bromsmannen.se!! Bättre bett och "direkt respons", men bromsarna är ändå otillräcklig! Vid högre hastigheter, när man behöver få akut stopp på bilen, så känns det som att bromsa med originalbromsar efter 5 varv på bana... det tar till en viss gräns men sen är det maxat! Så var det även innan bromsbytet!! :cry: :cry: :cry: Ska se över bromsservot när vintern är väck, men jag tror nog snarare på underdimensionerade bromsar för vikten på bilen tyvärr :angry

Se hur små de är!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
VipMartie

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav VipMartie » lör feb 04, 2017 0:18

Ni som känner mig, vet att jag egentligen är ljudkille... så det vore ju tragiskt om jag inte uppdaterade originalljudet på outlandern, som jag faktiskt blev positiv överraskad av! Väldigt bra för att vara Mitsubishi...

Dessvärre kan jag inte säga att jag skulle rekommendera någon denna spelare... det blev aningen sämre ljud än tidigare JVC, som satt där när bilen köptes. Dessutom så har man lagt USB porten precis under volymvredet, hur ofta råkar man inte pilla på USB stickan som i sin tur ger avbruten musik!?!?!? Dessutom går det inte heller att lyssna på musik när man väl har klickat sig till huvudmenyn!! Värdelöst! Enligt folk som har pratat i telefon med mig när jag har varit uppkopplad, så upplever de mig väldigt "långt bort"! Så nej, jag skulle inte rekommendera den till någon, dessvärre får jag leva med denna då jag inte orkar åka hela vägen tillbaka för att reklamera...
Bild

För att få outlander med dubbel-DIN behöver man kapa bort "facket" med en dremel... Försök inte med att byta till Airtrekens panel, den passar inte (det har jag redan spenderat pengar på)! :angry
Bild

Tur att den är någorlunda vacker i alla fall...
Bild

För att få stereon fastskruvad behövs också två extra plåtbitar med originalnummer MN124401 och MN124402. Fråga inte ens svenska Mitsubishi, de får inte fram något... jag köpte från Amayama trading för strax över hundralappen för båda.
Användarvisningsbild
VipMartie

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav VipMartie » lör feb 04, 2017 0:27

Den så omatchande klockan (vit mot svarta detaljer???), blev utbytt mot Airtreks svarta ur istället... originalnummer MR590103
Bild

Passade även på göra rent och ta bort den döda flugan som jag fick med på köpet...
Bild

Jag har inte heller gillat bakre vindrutetorkare, så den fick åka väck! Köpte täckbricka från biltema och målade med lackstift tillhörande färgen på bilen (T70)
Bild

Har också uppgraderat växelspaken för att minimera lastbilskänslan :P
Bild

Uppdaterad inredning:
Bild
Användarvisningsbild
VipMartie

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav VipMartie » lör feb 04, 2017 0:36

En brukis är en brukis... Invigning för dragkroken då!
Bild

Tog även en tripp till fina visingsö!
Bild
Bild
Bild
Bild

...och lite bilder på hemma plan innan snön kom
Bild
Bild
Bild
Bild

Jupp, ni gissade rätt, jag ställer undan en SUV med 4WD inför vintern! :P :P :P
Orsaken är att jag har oväntat blivit med en CZT, som jag köpte spontant. Eftersom jag egentligen inte har plats för denna och måste flytta den varje dag så tog jag beslutet att köra colten vintern ut istället för att köpa vinterdäck till outlandern. Plåtisarna sålde man såklart fortare än blixten! :P
Användarvisningsbild
VipMartie

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav VipMartie » lör feb 04, 2017 0:40

Så fick man tag på lite Evo prylar också...

560cc spridare:
Bild

...och så TD05 (dock mini varianten TD05HR-16G6-9.8T)
Bild
Användarvisningsbild
VipMartie

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav fugazi » lör feb 04, 2017 12:01

Jaa, det var f__n dags med en projekt-tråd Martie! :comfort

Du kommer behöva en bättre soppapump också....
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav VipMartie » lör feb 04, 2017 12:27

Användarvisningsbild
VipMartie

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav fugazi » lör feb 04, 2017 13:01

Orginalpumpen ger förmodligen inte lika mkt som en E8:as pump...
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav VipMartie » lör feb 04, 2017 20:12