Indalsman - Colt GLXi 1,6 16V -93 *uppdaterad 7/5*

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Indalsman - Colt GLXi 1,6 16V -93 *uppdaterad 7/5*

Inläggav Indalsman » mån maj 09, 2016 12:12

2016-05-03 18.45.28-2.jpg

Detta är min första Mitsubishi :) Dock långt ifrån min första bil.... Jaja va tvungen att skaffa mig en liten billig bil och då kom jag över den här, hade inga stora förhoppningar över bilen tills jag såg den och började syna den. Den är i stort sett rostfri, finns några små ställen och den har nån liten buckla som man kan se ibland men helheten är ju fantastisk! På dom vanliga rost ställena finns absolut ingen rost och bilen har gått 11.900mil och jag är 4de ägaren på den så den är verkligen i topp skick! Inredningen är hur bra som helst och orörd sånär som på överdrags klädsel och ratt överdrag.
Hela orginal mappen med instruktionsbok och servicebok finns kvar och kollar man serviceboken så gick den inte mycket på 90-talet för 1997 hade den gått 1500mil... Bilen är såld ny 1992 i Malmö och sen i början på 2000talet så bytte den ägare och hamnade här i Norrland.

Känns som man har bil ett bra tag framåt och den går ju väldigt bra och tyst för att vara en så gammal bil, dock har den några små krämpor som måste fixas till.

*Slavcylinder koppling läker, blir att köpa en ny cylinder dit och byta vätska.
*Byte av bromsvätska, det har dom nog inte gjort dom senaste 20åren...
*Montera ett par snyggare alu fälgar och ta dessa plåtfälgar till vinterdäck istället, fick med volvo 340 fälgar med vinterdäck till den men dom är ju fel och fula...
*Fixa dom små rostskadorna som är innan dom blir värre.
*Fixa till ljudet i bilen, jag är ju ljud nörd och inte ett dugg imponerad av orginal högtalarna i instrumentbrädan sen 93...
*Inte trimma motorn men få den att låta lite härligare, göra en specialare vid luftburken för att få dit ett öppet filter och sen kanske göra något åt slutdämparen, dock blir det ingen japsdämpare...
*Tona rutorna, blir mysigare i bilen då.
*Kontrollera bromsar bak, handbromsen tar högt.
*Kontrollera bromsar fram och smörja upp dom.
*Fixa till stötfångaren fram, den hänger på vänstersidan, samtidigt gömma motorvärmaruttaget bättre...

ja jag uppdaterar väl här hur det går i den mån jag kommer ihåg... :)
Senast redigerad av Indalsman sön maj 07, 2017 19:00, redigerad totalt 3 gånger.
Indalsman

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Indalsman - Colt GLXi 1,6 16V -93

Inläggav DSM G1 » tis maj 10, 2016 0:05

Ja högtalarna är ingen vidare det kan vi vara två om.
DSM G1

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Indalsman » mån jun 06, 2016 20:11

Har skaffat andra sommardäck nu, dock va ETn lite låg så dom hamnade långt ut men det ser ganska bra ut. Dock har jag för höga däck bak så dom tar i skärmkanten bak, är 195/55-15 bak och 205/50-15 fram. Dock är fram hjulen utslitna så jag ska skaffa 185/55-15 däck runt om och när jag får råd så blir det centreringsringar också.

Kopplings cylindern bytte jag, köpte en via bildelaronline24 från Tyskland av märket Japanparts och den fungerar utmärkt. Dock vill den skrapa lite på växlarna fortfarande och det irriterar jag mig på för det är svårt att få till bra växlingar vid acceleration och högre varv. Tycker det är mycket spel på kopplings pedalen innan den tar så ska se om det går att justera.
Ska även byta olja i lådan och kommer då köpa Redline MT-90 olja då den rekommenderas till Mitsubishi lådor och vad jag läst så är många nöjda med den oljan så det kan inte bli sämre.

I övrigt funkar bilen kanon, riktigt rolig att ha.
Indalsman

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Indalsman » tor jun 09, 2016 17:33

Ja ikväll bytte jag olja på växellådan i alla fall och det blev som sagt Redline MT-90 olja. Efter att ha kört hem från jobbet 3mil så märks skillnaden direkt! Nu går växlarna i mycke lättare och utan skrap så jag är väldigt nöjd med den biten nu, sen behöver man väl inte byta olja igen föränn om ett par tusen mil. Den gamla oljan som va i vet jag inte om den är bytt nångång... den va inte mörk men den va inte klar utan lite grumlig och luktade lite konstigt, inte sådär starkt som det brukar om växellåds olja.

Jaja 2st flaskor med MT-90 räcker precis till att fylla lådan på en Colt och rekommenderas starkt till den som funderar på att byta. På Mekonomen här i Sundsvall så kostade den 239:-/L och varje flaska sälja som 1L fast det är 0,9L i dom för det är ju amerikanskt :) Men spec på lådan så står det att det ska vara 1,8L vid oljebyte och det är ju precis vad 2 flaskor ger och det räckte precis, efter sista mängden olja fylldes i så rann det ur hålet så då va det bara att stoppa i pluggen.
Indalsman

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav DSM G1 » fre jun 10, 2016 13:46

Rätt kul det där med växelåds olje byten känner ingen som bytt olja, när man fråga blir det liksom ? nej jag byter motor olja och kanske lämnar in den på service när lampan lyser.

Sen visst det är inte så lätt om man har nyare Automat låda osv i vissa fall står det i handboken att det är life time och ibland finns det inte ens ett filter men (jag) anser att det ska bytas endå.

Men det var bra att bytet av oljan gick bra för dig då är lådan OK.

En bekants arbetskamrat bytte låda på en VW polo 6n1 TRE GÅNGER sen gav han up, troligen vart alla dem så ner slitna Sad Panda :/
DSM G1

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Indalsman » ons jun 15, 2016 20:19

Har idag monterat ett öppet luftfilter för lite härligare insugs ljud, ja jag kanske tappar nån hästkraft men det kan jag leva med.

Köpte adapter på Ebay och luftfilter på Jula, total kostnad 150:- :) Gamla luftfilterboxen sparar jag, synd att slänga ifall man vill återställa.

Upptäckte en lite underlig grej också. Ska det vara så här litet mellanrum mellan servopumps remskiva och kaross?

Sista bilden är en bild på motorfästet, det ser Ok ut tycker jag.

Spänner man remmen med servopumpen? Kan dom ha satt dit en för lång rem? Ibland när jag backar kraftigt så får jag ett missljud fram ifrån ungefär som att nåt skulle ta i rem eller nån remskiva, om det kan vara därifrån?
Indalsman

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Indalsman » sön feb 12, 2017 15:35

Ja dags att göra en lite uppdatering här, har inte gjort det på snart ett år...

Bytte ut högtalarna fram, dom lät allt annat än bra dock inget fel på dom men dom lät lite väl mycket 1993... 4" och 5W!! Hua ligen...

Hade ett par 4" Philips 2-vägs högtalare som fick ta plats istället och det blev en jäkla skillnad!

Har efter det bytt ut dom bakre högtalarna mot ett par NXS 6,5" midbasar jag också hade liggandes. Dock skulle väl plåten behöva dämpas lite där för att låta lite bättre och ett slutsteg hade inte varit så dumt men det får bli senare. Har inga bilder från bytet men plastadapter som sitetr där i plåten går att ta bort och då ser det ut som om hålet skulle kunna få plats en 6x9" i hålet. Jaja kollade inget mer på det för det duger som det är nu.

Gjorde iordning orginal fälgarna och la på ett par riktigt bra bridgestone vinterdäck på dom. Slipade bara ner det yttre på fälgarna och la på 3lager zinc färg och 3lager fälg färg, båda från Biltema. Trodde det skulle stoppa från rost ett tag men det har börjat krypa igenom ändå. Skulle kanske ha blästrat fälgarna helt å hållet istället.

Här är en bild med vinterdäcken på och skitig..

Vi fick in en Hyundai Accent -99 på verkstan ena dan och då parkerade jag bredvid den och tog ett kort, dom är bra lik kusinerna :) Men väldigt mycke bättre kvalite i grejerna i Mitsubishin än i Hyundaien...

Har ju undrat förut varför remskivan på servopumpen ligger så nära balken och frågat om det här. Den tar även i vid backning med lite belastning... Jag va under bilen och tittade lite mer noggrant där och upptäckte att bilen varit krockad nångång för balken är sned och därför tar den i remskivan. Men det måste vara "bra" lagad för jag hittar ingenstans att den ska vara riktad eller utbytta grejer nånstans men jag har mätt lite under mot olika punkter och den verkar vara nån centimeter sned/kortare på vänster sida...

Va på väg och skulle byta bort bilen ett tag men ångrade mig, varför byta bort? Jag sitter bra i bilen, den går billigt, den har billig skatt, billig att försäkra, billiga reservdelar, går rätt bra och låter fruktansvärt gott!! Det blev helt enkelt för många fördelar så det blev att ha kvar bilen. det ända jag saknar är AC och farthållare, men farthållare har jag hittat som man kan montera så det kan det bli i framtiden. AC får man klara sig utan, tur att man har KD istället då :P

Dock har jag riktigt dålig värme i bilen när det är minusgrader, kör jag sakta eller står still får jag upp värme men så fort jag kör över ca 50km/h så får jag inte upp nån riktig värme i bilen. Spelar ingen roll vilket varv jag har på motorn utan verkar ha med farten att göra så jag misstänker att termostaten inte stänger som den ska, dock ser jag inga stora temperatur ändringar på temp mätaren utan när det blir riktig värme i bilen så står mätaren klock rent rakt mot klockan 9 men när det är dålig värme så inbillar jag mig att den är lite under.

jag kan inte heller köra fläkten över steg 3 för då blåser det bara kallt så jag misstänker att kanske värmepaketet sitetr igen litegrann också kanske? Det får man se hur det blir efter man bytt termostat.

Ja i övrigt så är jag riktigt nöjd med bilen! Ska bli lite bättre att ta bilder och uppdatera här eftersom.
Indalsman

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav fugazi » sön feb 12, 2017 19:03

\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Indalsman - Colt GLXi 1,6 16V -93 *uppdaterad, med bilde

Inläggav Indalsman » fre feb 17, 2017 18:02

Haha ja kärt barn har många namn säger dom ju :P
Indalsman

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Indalsman - Colt GLXi 1,6 16V -93 *uppdaterad, med bilde

Inläggav Indalsman » sön apr 09, 2017 15:40

Tog och kostade på bilen en liten service ena dan då det va 1500mil sen sist nu. Bytte olja+filter och passade på att byta termostat och tempgivare för motorstyrningen.

Tempgivaren bytte jag bara för att men tror inte det va nåt fel på den som satt där heller men den nya va ju finare haha :) Mätte dom båda och dom hade samma motstånd vid samma temperatur just då så dom verkar ju stämma. Den nya är en delphi köpt på autodoc.se och den skulle vara rätt för jag jämföre oem koder.

Sen bytte jag ju även ut termostaten och det va inte en dag för sent, va nåt sorts gummi vid klaffen/spjällplattan i teromostaten som hade gett med sig och lossnat bitar ur så den har nog inte varit så tät. har haft lite problem med att jag har dålig värme i bilen när man kör efter landsväg/motorväg i konstant hastighet. Trodde jag skulle få skit bra värme nu sedan men det är likadant tyvärr. Står jag still eller kör i stan med mycke start å stopp så får jag bra värme. Den nya teromostaten är en 82g från STARK som också köptes på autodoc.se.

Nya till höger och gamla till vänster.

Bytte även till sommardäck och kan konstatera att jag måste byta till några andra fälgar. Jag gillar designen hos dessa, ger lite rally stuk men dom är i så taskigt skick och ger vibrationer och sen tror jag dom är lite tung också för bilen går mycket segare nu än med vinterdäcken, sen om det beror på tyngden mellan fälgarna eller om det är däck dimensionen det vet jag inte.
Vinterdäcken är på orginal plåtfälgar med bridgestone dubbat 155/80-13 och sommardäcken är på Mangels alu fälgar med Michelin 195/50-15 fram och Marangoni 185/55-15 bak.
Vill ha tag på 4st fälgar i bra skick mellan 14-17" dock är däcken större än 15" så är det så jobbigt att hitta billiga däck pga så udda dimension som man måste ha. Jaja jag letar vidare iaf.

det va allt för den här uppdateringen!
Indalsman

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Indalsman - Colt GLXi 1,6 16V -93 *uppdaterad 9/4*

Inläggav Indalsman » sön maj 07, 2017 18:59

Blir försäljning av alu fälgarna pga dåligt skick och vibrationer så nu åker man på fula gratis däck :P Golf plåtfälgar med 165/70-14 på.... blev ju fri vibrationerna iaf och sen rullar den lite lättare med dessa.

Har dock fortfarande problem med motorgången, symptomen jag har är: dålig respons vid acceleration, rycker när den är kall, drar mycket bränsle, ojämn tomgång.

Har bytt och kontrollerat en del saker men inte hittat roten till felet. Dock har jag en massa misstänkta fel som jag inte haft råd att fixa än, som : främre rör/flexdel i taskigt skick har dock inte upptäckt nåt läckage där men misstänker att den kanske har nån spricka i sig som glesar vid acceleration men samtidigt så kan jag inte höra nåt avgasläckage därifrån. Fördelare, har inga felkoder på den men verkar som att dom kan lägga av och ge fel värden ändå? LMM/öppet filter, har provat byta LMM men blev ingen skillnad så misstänker att det kanske kan ha att göra med min filter adapter och öppna filter direkt på LMM som ger fel luftström pga dess konstruktion och funktion (karman vortex)? Lambda sond, den har ju gått sina mil och kanske känner av fel men ger "rätt signaler" till ECU? å så kan den ju bli lurad om det är så att det är läckage på främreröret så den tror att den går magert och fetar på bränsle?

Men jag har ingen motorlampa som har lyst eller blinkat nångång så jag har misstänkt bränsle sidan också pga detta, har bytt bränslefilter en gång och det som kom ut ur filtret var inte vackert, har dock gått 1000mil sen dess så man kanske skulle kosta på sig ett filter byte till och se om bränslet ser lika illa ut?

ÅÅÅ allt detta går man och funderar på hela tiden och på minns varje dag man sätter sig i bilen och kör den, pendlar 6mil t.o.r varje dag till jobbet så man vill ju att bilen ska gå 100% riktigt. Går den dessutom för fett en längre tid så lär väl katalysatorn ta stryk också, sist jag besiktade den så fick besiktningsmannen köra den bra många svängar innan han fick till avgasvärdena, antingen pga kall katalysator eller så funkar den dåligt redan nu? Jaja godkänd vart den ju, och jag kan inte göra nåt avgas prov nu heller för jag har världens läckage vid bakaxeln på avgasystemet som jag inte kunnat fixa än.

Det suger att vara bil intresserad och ha möjlighet till att skruva men inte ha råd att köpa reservdelar pga kass ekonomi!!!! *suck*
Indalsman

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Indalsman - Colt GLXi 1,6 16V -93 *uppdaterad 7/5*

Inläggav DSM G1 » sön maj 07, 2017 19:44

vet hur det är inget kul alls :cry:

Ta bild på dina stift och märk dem så vi vet vart dem satt då vet vi vilken cylinder så går fet, sen byter du den spridaren mot den som går magert för att se sen när du kommer hem om problemet flyttar till den cylindern, gör den det då läcker den spridaren.
DSM G1

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Indalsman » sön maj 14, 2017 13:07

Indalsman

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav DSM G1 » sön maj 14, 2017 13:40

Har inga journaler men måste börja någonstans, om nu bilen gick bra innan filter bytet, så sätt tillbaka standard luft boxen och kolla om problemet försvinner.
DSM G1

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Återgå till Bilar / Projekt