Professorwinther - Lancer -90 pendlarbilen.

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Professorwinther - Lancer -90 pendlarbilen.

Inläggav professorWinther » mån mar 16, 2015 9:56

Hej Igen.

Jag har flyttat till ett hus 4,5 mil utanför Umeå och behövde därför en billig pendlarbil. Då jag är helt insnöad på Mitsubishi så kollade jag på några olika innan denna dök upp.

En 1990 lancer med 1,6l motorn. Förvånansvärt pigg och inte jättemånga mil på mätaren.

Den fanns lite utanför Umeå och han begärde bara 1000kr med fyra tvåor på en nygjord besiktning.


Såg så klart lite bättre ut på bild än i verkligheten.


Fanns lite rost och bilen var lackad grön under list med typ hammarlack.


Nåja. Det blev affär och upptäckte ganska snart några fler fel.
*Defrosterknappen var glapp
*Höger bakruta går att dra ner men inte upp igen.
* Värmen i bilen är sjukt dålig.
*Blockvärmaren hade gett upp

tvåorna var:
*Hjullager Höger bak glappt
*Ojämn bromsverkan bak
*Högt Lambdavärde (hål i downpipe)
* avgasvärden ej uppmätta

Jag vet av erfarenhet att en lite rostig bil brukar ha överraskningar då man börjar lossa bromsar. Så jag gjorde en storbeställning:
2x Hjullager bak
2x Trumbromsar bak
4x bromsbackar
nya monterings detaljer
2x bromscylindrar
oljefilter
bränslefilter

Detta kalas gick lös på strax under 2000:- med frakt från bildelaronline24.se Sjukt prisvärt.

För första gången så var det lite strul tyvärr, mina delar blev restade och jag fick välja på ett dyrare alternativ istället. Jag sa att jag behövde delarna så fort som möjligt, men de tolkade detta som att jag inte accepterade de dyrare alternativen och mina grejer blev aldrig skickade.
Efter att ha kontaktat dem igen då mina grejer inte hade kommit på två veckor så fick jag veta detta. Det började bli tight att hinna med att besikta bilen innan det blev körförbud.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther: Lancer -90 pendlarbilen.

Inläggav professorWinther » mån mar 16, 2015 10:15

Mina grejer kom tillslut.

Dagen innan jag skulle vara tvungen att göra en helt ny besiktning istället för efterkontroll så fick jag låna verkstan på jobbet för att byta hjullager och bromsar.

Började med att lossa allt på sidan där hjullagret var dåligt. Allt gick ganska smidigt. Tillockmed bromsledningen lossnade enkelt då jag hade "marinerat" den med 5-56 några timmar tidigare.


Alla delar löst på golvet.



Hade fått lånat biltemas hjullager sats av en kompis. Sjukt smidigt att pressa in nya lager med. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... er-191319/



Så klart så ska det inte gå allt för enkelt. Monterade ihop allt och var tvungen att flytta över handbroms armen och en fjäder från gamla beläggen. Det passade så klart inte perfekt utan jag fick borra och slipa lite.

Efter att ha svurit en hel del så satt alla delar på plats och trumman skulle på plats. Det gick så klart inte...
Fick ta loss allt igen och släppa lite ytterligare på handbromsvajern. Funkade inte ändå
Lossade allt igen och slipade upp spåret för "spännpinnen" som justerar handbromsen automatiskt. Funkade inte det heller.
Lossade allt och började slipa ytterändarna på beläggen så de kunde gå ihop mera.

Nu gick det att få över trumman, men det gick trögt.

Kvällen började bli sen, och jag snabbsvetsade downpipen och hoppades på att besiktningen skulle gå bra.

På vägen hem så blev bromstrumman rejält varm och jag kände att det låg på.

Nåja. ingen mer tid fanns. bilen måste besiktas, kanske kan släcka det avgasrelaterade iallfall och få lite mer tid på mig.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther: Lancer -90 pendlarbilen.

Inläggav professorWinther » mån mar 16, 2015 10:19

Besiktningen gick ju så klart inte perfekt.

Fick några nya anmärkningar tillockmed. Anliggning hjulbroms höger och handbromsverkan vänster dålig.

Jag hade ju chansat på att det var hjullagersidan som hade dålig bromsverkan, då jag inte hade tillgång till orginal besiktningsprotokoll.

Men det var så klart vänster sida som knappt hade nån bromsverkan.

Men allt med avgaset blev släkt och jag fick en månad till på mig.

Nu ska jag ta mig tid i helgen och byta på andra sidan också.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther: Lancer -90 pendlarbilen.

Inläggav professorWinther » mån mar 16, 2015 10:31

Lossade allt på vänster sida, gick ganska bra, men var tvungen att göra en ny bromsledning. Återigen biltemas dubbelkoningssats som fick slita. Sjukt prisvärd för 300kr.



Tur att man har hjälp i garaget


Samma problem med bromsbeläggen på denna sida. Men nu visste jag ju hur jag skulle göra så det gick snabbare.


När jag hade monterat allt så noterade jag att bakre stötdämparna var sjukt lika dynamic 4/eclipse GSX. Jag hade ju ett par Justerbara Koni liggandes. :D


Måttade och kollade noggrant. Jo det skulle nog passa med en distans på nedre fästet. Konidämparna var dessutom 3cm kortare så jag skulle få en lämplig sänkning.


Jag var tvungen att sätta in en hylsa i nedre infästningen och några brickor i sidled. Men annars passade det perfekt. Man får dock tänka på vilket ET man har på fälgarna då fjäderskålen sitter lägre på dessa koni. Det tar nästan i innerkant på mina 18"
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther: Lancer -90 pendlarbilen.

Inläggav professorWinther » mån mar 16, 2015 10:42

Med 18" monterad och orginaldämparen.



18" och justerbara koni.



Hade först tänkt dessa 15" fälgar. Hade tänkt att bredda läppen och ha riktigt smala däck på. Det skulle ju ge mindre rullmotstånd då jag kommer att pendla många mil, men då skulle den behövas sänkas ytterligare.

Med orginal stötdämpare.



Vad tror ni blir snyggast?

Har även upptäckt att ett dynamic 4 kjolpaket inte ska vara omöjligt att justera och montera.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther: Lancer -90 pendlarbilen.

Inläggav fugazi » tis mar 17, 2015 15:32

Den där är det väl en 4G18 i va?
Den fanns både som 8v & 12v...
Du har ju D4 lådor och säkert ett 4g63-block... och sen en 4g61 16v-topp på det så får du högt komp så det räcker till E85...
Men den går säkert redan snålt som det är... 8)

1000 spänn är ett bra köp!
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther: Lancer -90 pendlarbilen.

Inläggav fugazi » tis mar 17, 2015 20:09

Och jo, förresten... det där med rullmotstånd kan man kompensera med breda däck som greppar bra...
Då behöver man inte bromsa innan kurvorna och tappar inte energi där.... :banghead

Jag har en uppsättning Borbet A som passar... skitbilligt.... breda och 16" (4x114,3) Med lite "tyskstuk"/stretch så.... :driving
(Jag kan tänka mig dina plåtisar i inbyte.)
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther: Lancer -90 pendlarbilen.

Inläggav professorWinther » ons mar 18, 2015 9:47

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther: Lancer -90 pendlarbilen.

Inläggav professorWinther » ons mar 18, 2015 9:53

Det visade sig att koni dämparna var inställda i det mjukaste läget. Vilket gör att bilen slår igenom vid alla potthål utanför huset. Men på motorvägen går han bra.

Blev ganska lågt när den väl hade satt sig.




Lite skillnad mot främre orginaldämparna.



Passade på att montera en ratt jag hade liggandes och gjorde en snabb växelspaksknopp av plast.
Kåporna runt växelspaken är hemma på foliering. :D



Tvättade upp bilen och passade på att "svärta" listerna med en värmepistol. Blev grym skillnad, men hade inte tid att fixa hela vägen.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther: Lancer -90 pendlarbilen.

Inläggav fugazi » ons mar 18, 2015 9:56

Då är det nog en 8v 4g15...
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Lancer -90 pendlarbilen.

Inläggav professorWinther » tor apr 02, 2015 9:41

Efter att ha utvärderat mina nya fjäderlösning bak så har jag kommit fram till att den inte är helt optimal.

Med bara mig i bilen så slår den igenom förvånansvärt ofta. Med två pers i bilen är den okörbar.

Jag lossade dämparna och skruvade dem till fastaste läget. Men det blev bara marginellt bättre. Jag behöver alltså starkare fjädrar.
Hade aldrig gissat att att en clippe är lättare i arslet än en liten lancer.

Som tur är så har jag ett par kraftigare sänkfjädrar hemma. Men de är för korta för dämparna. Så då får jag ta och flytta upp nedre fjäderskålen. Det borde inte vara så mycket jobb då den är lös och vilar på en "avsats".

En lämplig distans mellan där borde funka fint. då skulle jag ju få plats med bredare fälgar innåt också om fjädern kommer ovanför dem.


Så här ser de ut i dagsläget.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Lancer -90 pendlarbilen.

Inläggav DrEgen » tor apr 02, 2015 12:18

Det här med slappa sänkfjädrar bak till Lancern känner jag till, jag gav upp och körde orig. Intressant att nån annan vill tackla problemet :)
[Moderator]

Specialist på italienska och franska bilar :).
Användarvisningsbild
DrEgen
Medlemsnr: 185
 
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön feb 02, 2003 16:00
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Lancer -90 pendlarbilen.

Inläggav professorWinther » tis apr 07, 2015 16:59

Så här blev snabba lösningen.
Ett klyvt avgasrör och avgasklammers. Man tager vad man haver.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Lancer -90 pendlarbilen.

Inläggav fugazi » tis apr 07, 2015 19:33

Alla sätt är bra, utom dom dåliga... men ibland kan dom dåliga va bra! :asgarv

Du vet att jag med spänning ser fram emot det som kommer.... 8)
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Lancer -90 pendlarbilen.

Inläggav professorWinther » fre maj 08, 2015 8:44

Då de nya bromstrummorna började ha rostfläckar redan efter nån dag så beslutade jag att det skulle målas. Självklart så hade jag ju en skvätt 2k grön bromsoksfärg kvar sen ralliarten.


Hade ju tänkt att köra på 18" eller 15" som jag hade hemma. Men när "någon" här på forumet hade ett par klassiska 16" borbet A till salu för en spottstyver så kunde jag inte låta bli. :D
Började med att kränga av de gamla och slitna 205 breda däcken. Sen blev det att ta hem fälgarna och tvätta dem noggrant in och utvändigt.
Rätt stuk och hyffsat breda med 7,5". Tur att man har sin son till hjälp när man ska kränga på de smala 165/45 däcken.


De var ett hellvete att balansera. Fick lossa och vrida däcken på två av dem och hamnade ändå på 85g i balanseringsvikt. Men alla stora vikter låg mitt emot däckventilen. Så jag tror att metallventilen kan ha något med detta att göra.



När jag skulle montera de på bilen så uppstod ett problem fram. Naven är ju bultade utifrån mot bromsskivan. alltså ligger en bultskalle mellan varje pinnbult. Detta gick ju inte så bra med borbets plana baksida. Jag köpte först en spacer på biltema, men då missade navhålet navstyrningen, så det känndes inte säkert. Jag borrade istället 4 nya hål i fälgarna så att bultskallarna får plats. Det kommer ju ändå en täckkåpa över bultarna. Får se om jag investerar i bultspacers senare för att få fälgarna mer flush.
Navhålet var också lite för litet. Men en snabb runda med filen och lite smörjolja så pressade jag dem på plats.

När jag äntligen fått fälgarna på plats så såg det bara löjligt ut med 7cm spacern under fjädern. Wheelgap from hell!


Så jag monterade bort den och fäste fjädern så den inte ska kunna hoppa ur plats. Nu börjar det vara rätt höjd på den bak.


Bara att ta tag i framdelen nu då.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Nästa

Återgå till Bilar / Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron