Dumle - Eclipse GS -92 + Eclipse GS -91.

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Dumle - Eclipse GS -92 + Eclipse GS -91.

Inläggav Dumle » fre jun 27, 2014 15:42

Fick en Eclipse gratis. Lite å göra med rost som på alla gamla bilar.

Nåt nöt hade kört 15 mil med anliggande bromsar och kokat bakhjulslagret torrt. - Nytt nav
Nån fåne hade tryckt in sopsäckar i skärmarna och spacklat över rosthålen. - Jag tar å svetsar upp de riktigt.
Sen har den stått en längre period så bromsarna behöver gås över ordentligt. - Handbromswire.

När jag provkörde så spikade den, faktiskt ganska rejält när jag gasade på. Vänster bromsar låg dock på kraftigt så motorn fick jobba hårt.
Nån med tips på vad det kan bero på, jag har INTE gjort nåt med motor än, bara kontrollerat att det fanns vatten och olja i den. Båda hade rätt färg och inga läckage av några vätskor.
Tempmätaren kom lagom snabbt upp i rätt temperatur också, kanske dålig bensin, igensatta spridare, tändinställning? Jag vet att gamla turbomotorer låter så när de får för snålt med bensin.

En snabb springarunt och 30w LED backljus.

https://www.youtube.com/watch?v=l8HEC7S ... e=youtu.be

Bromsar uppsmorda, wire vb bytt, hjullager vb bytt, rost i trösklar och skärmar svetsat, monterat antenn, stereo, baslåda, 30 watt lysdiod som backljus, backkamera med 7" skärm som även visar dashcam framåt. Kamrem och balansrem bytt tillsammans med alla hjulen, kapat upp plasten bredvid (under) p-ljusen och monterat lysdiod på aluminiumplatta 20cm lång på 5 watt att använda som DRL eller, på ren Svenska, varselljus. Och det enda besikta anmärkte på var att ena skärmblinkersen var ur funktion, så en "bra att veta" på det, som jag ordnade innan jag ens körde därifrån.

Spikandet berodde på för slack kamrem så vevaxeln stod 1 kugg fel men nu har den sistället börjat läcka motorolja, från klumpen där filtret sitter, så kanske givare eller kanske nån packning.
Senast redigerad av Dumle fre mar 27, 2015 21:38, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Dumle

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Dumle - Eclipse GS -92.

Inläggav fugazi » lör jun 28, 2014 12:29

Gratis är riktigt billigt.... 8)

Att den spikar kan ju bero på det du nämner.
Jag skulle tippa på gammal soppa och kanske taskigt flöde/tryck i systemet.
Byt filter och kör i lite ny 98 oktan. Kanske en skvätt E85 också?

Välkommen till forumet!
(Men heter du verkligen Dumle?) :lol:
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Dumle » tis jul 01, 2014 14:10

En liten update då.

Uppstartad och med missljud, visar sig vid snabb koll bara vara urtrampningslagret, hoppas jag, det blir iaf tyst när man trampar ner pedalen. Det går utan problem att lägga i växel och dragläget känns stabilt och lagom långt från golvet.
Man hör tydligt hur den spikar de 2 första tryckningarna på gasen, men sen varvar den fint.
Kommentarer?

That is all.

https://www.youtube.com/watch?v=dUV5p-1 ... e=youtu.be

Kostnad hittills, kom ihåg att bilen var gratis.
Hjullager bak. 529:-
Handbromswire. 358:-
Beg framlykta 315:-
Rostlösare 60 spänn.
Ehh, svett, sketna händer, ansikte och kläder...
Användarvisningsbild
Dumle

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Hemigunnar » fre jul 04, 2014 0:24

Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar
Medlemsnr: 203

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav fugazi » fre jul 04, 2014 7:59

Där håller jag inte med dig helt Gunnar!
(Men säger heller inte att du har fel!)
Jag har lite/kanske samma fenomen på Lancern... kvittrar liksom (lite) när man står på friläge och det räcker med att man lägger foten på pedalen så tystnar det.
Så har det varit sen jag minns inte ens när och än så länge har det inte rasat....
\\ fugazi \\ Magnus \\

Användarvisningsbild
fugazi

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Dumle » fre jul 04, 2014 22:54

Jag har ju bytt några lameller genom åren när jag jobbat på verkstad och jag tror nog att lagret studsar omkring runt axeln och för oväsen pga vibrationerna som uppstår när det mer eller mindre hänger fritt med nån/några mm spel. Detta då med att det är ett klonkande läte, det tystnar direkt bara jag trycker ner pedalen nån centimeter. (det kanske jag glömt nämna).

Jag är mer bekymrad över det lilla spikandet den gör vid snabbt gaspådrag, får hoppas det räcker med några 100spänn 98 och några liter E85. Är det för övrigt nån idé att blandtanka? Jag körde min gamla 745'a -88b (55.000mil på mätaren) med c:a 40-45% E85 (20% vintertid). Den drog 1 liter per mil OAVSETT last och fart men den blev märkbart slöare om man gick över 50%. Men, vad fan, en sportbil förtjänar 98oktan?

För övrigt har jag nu bara yttre sidobalkar samt tvärbalk bak kvar att svetsa, fick kopia av senaste protokollet, 7st 2'or. Men vad är det för folk som inte ens kollar om lampor lyser eller att tutan funkar innan man kör till bilbestraffningen? För det var bara rosten som var lite besvärlig att fixa, men svågern har garage å svets så.
Användarvisningsbild
Dumle

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav fugazi » lör jul 05, 2014 12:20

Då är ditt lager mkt värre än mitt. Mitt kvittrar bara lite.

Bra jobbat med rosten, det är aldrig kul att hålla på med!
\\ fugazi \\ Magnus \\

Användarvisningsbild
fugazi

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Dumle » mån jul 14, 2014 22:18

Då var rosten bortkapad. Imorgon ska vi till besiktningen.
Kollade stiften, nån klåpare hade satt i OLIKA stift. Alla NGK men BP6ES, BP5E, BP5E, BPR6ES. I cylinderföljd 1-4. Bytte till andra med samma värde på alla.
Den spikar konstant när man ger last från tomgång upp till 2500rpm och säkert bortom fast det inte hörs lika tydligt. Jag riktigt fiskör för att inte riskera att få haveri. Men det låter bättre och bättre nu när jag fått fyllt på 98 oktan. Får jag inga större 2'or så blir det nytt filter å massa sånt... Och sen ska det köpas in delar från skrotarna så man har lite liggandes, startmotor och annat liknande...
Bromsarna har fått rejäl översyn.
Jag fick för övrigt lite bråttom å få igång Eclipsen eftersom en fjäder bak small av på mitten på min Skoda när jag häromdan tog ett fartgupp lite för snabbt. Det blev obekvämt att bara ha 2-3 cm fjädringsväg. Och ORKA reparera den när man har en DSM nästan färdig...

https://www.youtube.com/watch?v=k1uPsNH ... e=youtu.be
Användarvisningsbild
Dumle

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Dumle » tis jul 15, 2014 14:12

UTAN ANMÄRKNING.

Dock fick snubben trixa en stund å varva den innan HC trillade ner under 100 å då tryckte han på knappen, trevlig kille för annars låg HC på mellan 3-600, den går lite illa kan vi väl säga...

i 50 får jag ligga på 3'an annars studsar den fram... Så nu ska det felsökas och åtgärdas, b-filter, t-stift, kollas efter tjuvluft etc etc...
Användarvisningsbild
Dumle

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav fugazi » tis jul 15, 2014 19:53

Shit pomfritt... GRATTIS!!!

Kolla hur stora spridare det sitter där!
Låter ju som den går snålt...
Vad hade du för lambda på besiktningen?
\\ fugazi \\ Magnus \\

Användarvisningsbild
fugazi

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Dumle » ons jul 16, 2014 16:35

Jag upptäckte att nån KLÅPARE justerat kamgivaren i ändläge så jag tänkte kollat grundjusteringen för tändningen enligt video jag sett, men det visade sig att insugskammen stod en kugg fel. Åt vänster eller framåt i färdriktningen beroende på hur man ser på saken, så troligtvis gick väl inte bilen så de flyttade givaren tills den startade ^^

Annars var lambdavärdet inom gränsen, 0,97-0,99 vill jag inbilla mig att det stod, jag stod å glodde på HC-värdet själv eftersom det pendlade så oerhört och högt, pappret ligger i bilen hos svågern med garage, ska strax iväg till andra svågern som också kör Skoda och hämta bakben från hanses reservdels-Skoda så jag har en bil å köra med. Annars var Eclipsen väldigt mysig att åka med, trots att den verkade en smula slö, tyckte det borde märkts mer skillnad på Skodans 1.6 75hkr mot 2 liters 16v 150hkr. Men en ny kamrem och balansrem, ordentligt nollställd motor så ska det bli bättre fart i den nog.

Fantastiskt, jag är singel utan barn, har 2 bilar men inget å köra med ^^

Edit:
Nåt tips på vart man ska köpa remmen? Mekonomen, BDS, AD bildelar, skruvat.se? Ge mig tips på vad ni har förtroende för.
/Edit.

Edit2: lite snopen inser jag att jag inte alls nollställt motorn så nu när jag har nollställt riktigt så är inte alls kammen sned. Men givaren ligger ju ändå i ändläget och behöver kollas.
Tur man trippelkollar både i manualen och i bilen innan man sliter loss remmar å härjar runt. Nåja, blev bara lite tidigarelagt att byta kamremmen nu då...
/Edit2.

Edit3:
När jag idag äntligen fått tvättat med avfettning och varm högtryck så är faktiskt vevaxeln en kugg fel när kammarna och oljepumpen står i nolläget.
/Edit3.
Användarvisningsbild
Dumle

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav fugazi » fre jul 18, 2014 8:10

Ajdå.... inte så konstigt att går lite knackigt då kanske.

Rem och spännrulle köper man väl enklast och betydligt billigare på e-Bay?
När du ändå håller på så kan du ju kolla på evoklubben om nån säljer lite vassare kammar.... 8)
\\ fugazi \\ Magnus \\

Användarvisningsbild
fugazi

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Dumle » fre jul 18, 2014 17:01

Användarvisningsbild
Dumle

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Dumle » mån jul 21, 2014 14:21

Klåparn fortsätter ställa till problem för mig:

1: När jag pressade tillbaka remtryckaren så slackade remmen nästan direkt.
2: Lagren i alla hjulen låter som om det vore sand i dem.
3: Bulten i vevaxeln är dragen så hårt att jag inte får loss den med tryckluftsdriven muttermaskin ens, så jag får helt enkelt klippa av balansremmen, montera ihop resten och åka till en polare som driver 2 bilverkstäder och be honom skjuta loss bulten med sina verktyg och sen plocka isär alltihopa igen och montera på balansremmen.

ELLER?

Jag satte ihop och provkörde, filmade lite, hur man INTE kör bil förutom på bana. Jag blev ganska förskräckt när jag i backspegeln såg hur 2 bilar samtidigt körde om den bakom mig, sida vid sida såg de ut att ligga i vänsterfilen, sedan kom de om mig, jag körde lite närmare för att få nummerplåtarna på film ifall min bekante som körde längre fram skulle råka bli offer för dessas vårdslöshet.
Sen åkte jag vidare en längre sväng, stannade på ett trevligt ställe och drack lite medhavt kaffe innan jag vände hemåt. Nu ska jag bara byta de svampiga bakdämparna och sen är den klar, åtminstone maskinellt körbar. Den har slutat spika, men jag ska nog kolla tändningen å såna småsaker ändå. Nu verkar den iaf driftsäker, trevlig att köra har den blivit när jag kunde gå ner i 35 på 5'ans växel ganska exakt 1000rpm utan att den ryckte det minsta...

https://www.youtube.com/watch?v=WLCcuC_ ... e=youtu.be
Användarvisningsbild
Dumle

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Dumle » sön mar 22, 2015 10:51

Varit iväg och köpt en till. GS -91.

Extra allt kallar vi det.

2500:- efter prutning.
Och efter inkoppling av bränslepump, felsökning bränsleläckage + reparation så tog jag boxen ur min svarta och satte i den blåa som stått still sen nån gång förra året, kanske 2...

Användarvisningsbild
Dumle

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Nästa

Återgå till Bilar / Projekt