Professorwinther - Galant 8G 2,4L GDI -99

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Professorwinther - Galant 8G 2,4L GDI -99

Inläggav professorWinther » mån feb 17, 2014 16:17

Då jag snart ska bli Pappa för första gången så var det u så klart dags att skaffa en riktig kombi. Barnvagnen ryms ju även i Ralliarten, men den är ju inte så praktisk.

Då man är en Galantnörd så letade jag ju så klart efter en 8G kombi. Det fanns en svart några mil ifrån umeå i obbola. Han begärde 3000:- men den var inte besiktigad på två år och hade följande fel. Rasslande ljud då man startar den, urtrampningslager eller växellåda. Dålig handbroms. Det lät ju inte så farligt tyckte jag. Däremot ångrade jag mig då jag sett på den. Hela inredningen var möglig och massor med rost i skärmkanterna.

Inget köp där alltså.

Efter några veckor dök det upp en silver GDi i Blattnicksele. Bara 26 mil enkel väg. Hade gått ca 33 000 mil. Den var besiktigad februari ut, hade en tidigare ägare än nuvarande och bara rulllat i inlandet utan salt på vägarna. Skulle enligt uppgift bara läka lite ur avgassystemet.
Priset var också rätt. En dag fick jag ett serviceuppdrag på en av jobbets enheter som stod i närheten, så jag drog med mig flickvännen på jobbet så kunde vi titta på bilen på vägen tillbaka.

Självklart så backade jag i diket efter en smal skogsbilväg och fick vänta på traktor i 4 timmar medans vi fick gå upp till enheten istället.

Blev lite sent helt enkelt. Men vid niotiden på kvällen kunde vi äntligen spana lite på bilen.
Tyvärr så var det en rejäl spricka mitt i synfältet. Gick över hela rutan, ett vinterdäck var riktigt slitet, bilen var smutsig invändigt och gav inte ett superintryck.Hade också varit hund i bilen och sommardäcken var sopslut. Oljenivåstickan satt fast med en fastknuten kabel. Däremot var den riktigt fin rostmässigt, Svart Helskinn inredning med elstolar och gick ganska fint med bara lite tendens till ryckningar.

Med priset de begärde så blev det affär. Svårt att hitta rostfria galanter.



Gamla besiktningsprotokoll skvallrade om oljeläckage motor och positionslampor som gått sönder ofta.

Steg ett var att få den besiktigad.
-Byta ruta
-Fixa läckande avgas
-Spänna handbromsen
-oljeläckage och oljenivåsticka
-Positionsljus
-Byta däck
- vibrerande bromsskivor.

Efter lite kontroller upptäcktes även:
-Bakre blinkerslampor tappat färg
-regskyltsbelysning
- generatorremmen har också sett sina bästa dagar
-Klunk i framvagn Vänster.
- Klocka sackar efter
-Höger diskantplast borta
-List på höger passagerardörr saknas
-Plasten framför mätare fläckig
-pioneer kasettbandspelare med cd-växlare har död display.
-Läkande oljelockspackning


I framtiden blir det:
-Kammremsbyte
-Sotning
-underredsbehandling med Hagmans CA epoxiprimer och underredsmassa
-Hjulinställning
-Filterservice
-Läderrengöring

Styling:
-avance front
-Blå skyddsvinyl på lysen
-Vinyl
-Xenonkonvertering
-stereo
Senast redigerad av professorWinther mån mar 10, 2014 11:46, redigerad totalt 1 gång.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Galant 8G 2,4L GDI -99

Inläggav professorWinther » mån feb 17, 2014 16:33

Grymt roligt med en rostfri bil.



Endast lite ytrost i hjulhuset.


Några stenskott som skall åtgärdas.



Andra sidan.


Riktigt fin i skärmkanten.


Återigen lite stenskott som ska fixas.


Dags att få den klar för besiktning.


Avgassystemet kontrollerades med hjälp av smörjgraven på jobbet.
Det visade sig att det läkte strax efter flexröret. Där flexdelen svetsas fast mot röret hade det spruckigt.

Då jag lärt mig att det alltid är bättre att göra saker riktigt på en gång så beslöt jag mig för att lossa hela downpipen till katalysatorn.
Maken till lättskruvad bil har jag aldrig varit med om. Alla skruvar släppte jättefint och packningarna var hela.
Slipade bort material för att komma åt bra, sen så blev det helsvetsning. Blev jättebra. Om nått år så får det bli en ny flexdel, då denna tappat "stålväven" utanpå.

Bultaihop allt igen och provstarta.

Nä. Läker fortfarande. Skarven vid bakhjulen läker visst i packningen. Det får vi ta en annan dag..
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Galant 8G 2,4L GDI -99

Inläggav professorWinther » mån feb 17, 2014 16:37

En rejäl städning av inredningen behövs ju.



Även en motortvätt.


Oljestickan lossades och fästörat svetsades fast igen. Då var det klart

Bara resten kvar.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Galant 8G 2,4L GDI -99

Inläggav Mattiaz S » tis feb 18, 2014 22:26

Har en vr4 stötfångare liggandes passande denna. Intresserad?
Galant GTI 4x4 -89
Mattiaz S
Medlemsnr: 218
 
Inlägg: 140
Blev medlem: sön jan 15, 2012 19:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Galant 8G 2,4L GDI -99

Inläggav professorWinther » tis feb 18, 2014 23:01

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Galant 8G 2,4L GDI -99

Inläggav Mattiaz S » lör feb 22, 2014 16:56

Galant GTI 4x4 -89
Mattiaz S
Medlemsnr: 218
 
Inlägg: 140
Blev medlem: sön jan 15, 2012 19:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Galant 8G 2,4L GDI -99

Inläggav fugazi » lör feb 22, 2014 17:40

Men Pär, när blirdä turbonizering av dennadär då??? :bigsmile
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Galant 8G 2,4L GDI -99

Inläggav professorWinther » mån feb 24, 2014 12:08

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Galant 8G 2,4L GDI -99

Inläggav KiM H » mån feb 24, 2014 16:15

Hade varit ett roligt projekt att "dämpa" bränsle och andra mappar i ECU'n om du är jakt på bränsleekonomi. :)

Skall kolla runt lite om man kan ladda ner ECU koden via OBDII uttaget på just den modellen.
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Galant 8G 2,4L GDI -99

Inläggav professorWinther » tis feb 25, 2014 9:08

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Galant 8G 2,4L GDI -99

Inläggav professorWinther » fre feb 28, 2014 9:44

Igår var det dags för att besiktiga bilen.

Jag hade inte fått hem min nya vänster, främre, undre, bakre länkarm från bildelaronline24.se eftersom jag inte hade pengar att beställa förrens lönen kom :D

Jag kollade en extra gång under bilen för att se om mitt lagade avgassystem höll tätt. Överallt där jag lagat så var det fint. Däremot så upptäckte jag att den läker under värmeplåten på katalysatorn.. Riktigt drygt då jag måste plocka ner hela katten och skära loss värmeplåtarna för att komma åt att laga. Det hinner jag inte innan besiktning tänkte jag och hoppades på det bästa.

På besiktningen fick jag mycket riktigt nerslag på en under spindelled vänster fram, men dock den främre. När jag påpekade att det borde vara den bakre istället , så gick han tillbaka och satte anmärkning på den också. Han hade alltså missat att den var totalt slut första gången.
Som tur är så är denna främre länkarm billigare. 398:- plus frakt. Jag kunde dessutom komplettera min order jag lagt på den bakre länkarmen så jag slapp dubbla frakter.

Vidare blev det även nerslag på högt HC värde. Jag har nybytt olja och körde motorväg på trean dit för att få temp i katten.
Om jag svetsar den tät i ytterhöljet och lindar hela avgaset med avgasbandage så borde väl det bli bättre.

Fjärde anmärkningen var på ett bländande dimljus. Det ska fixas direkt!
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Galant 8G 2,4L GDI -99

Inläggav KiM H » fre feb 28, 2014 12:22

HC kan du fixa med lite E85?

Tusen tack för tipset om bildelaronline24.se, där har dom äntligen länkarmar fram till 6G Galant till vettigt pris. Brukar ligga mycket högre i pris från tex meka eller mekonomen.
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Galant 8G 2,4L GDI -99

Inläggav professorWinther » fre feb 28, 2014 17:26

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Galant 8G 2,4L GDI -99

Inläggav professorWinther » mån mar 10, 2014 11:49

Jag kom ju på att jag kände vibrationer i framvagnen vid inbromsning då den köptes. Det var alltså skeva bromsskivor.

Som tur är så passar skivorna från Galant 6g med big brakes. Som jag så klart hade hemma på hyllan redan. :D

Så efter att dessa var bytta så var vibrationerna borta, passade på att rengöra och återfetta alla glidbultar och kolven också.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther - Galant 8G 2,4L GDI -99

Inläggav professorWinther » mån mar 10, 2014 11:59

Då var mina länkarmar hemma, gick jättebra att komplettera ordern med en till länkarm så jag slapp betala dubbla frakter.

Båda spindellederna glappade rejält! Nu borde bilen bli lite mindre nervös på vägen.
Det mesta lossnade enkelt med min biltema spindelledsavdragare. Dock så hade jag problem med att lossa främre länkarmens spindelled då den stöp i drivknuten då jag skruvade upp muttern. Ett snabbt snitt med rondellen löste det hela snabbt.




Tror ni också att det var dags för ett luftfilterbyte?
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Nästa

Återgå till Bilar / Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron