HellMek - Galant D4 -92

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav HellMek » lör dec 28, 2013 21:52

HellMek
 
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 11, 2013 19:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav fugazi » lör dec 28, 2013 21:58

Det där funkar säkert, men ett med "lika längder" på rören vore kanske bättre...
Jag har faktiskt en Precisionsnurra som bara ligger. En SC6162 god för +550hk...
Bolt on på ett sånt eller annat Evo-grenrör...
Den är inte längre väldigt ny, men helt oanvänd.
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav HellMek » lör dec 28, 2013 22:04

Det där med lika längder ger inte så mycket som man tror i verkligheten, har sett ganska mycket i dynon. Grenrör som inte ser nåt vidare ut funkar oftast bättre än man tror.

Vi börjar med steg 1, vill inte börja med att byta hela drivlinan. Ett gjutet, rostigt fult grenrör som ser original ut duger till en början. En 16-snurra på det så blir prestandan nog anständig med en bra mappning.
HellMek
 
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 11, 2013 19:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav HellMek » lör dec 28, 2013 22:25

Är lite kreativ ikväll medans sambon är ute och roar sig. Pruttade fult om bakre ljuddämparen som inte var i nåt vidare skick så den åkte väck. Hade inget vettigt på hyllorna att ersätta den med så det blev ett rakt rör med bara en liten fälla i för att slå itu dom värsta pulserna. Behöver ju inte låta som en artonårings 740. Fick skapa ett dubbelt fejkrör med för att fylla upp hålet i stötfångaren lite, blev ändå gott om luft runtom trots dubbla 2,5". Vem bryr sig om det ryker från båda eller bara ena ;)

Röret med fällan i:




På plats:


Bakre fäste:


Brann hål lätt så jag fick mura på massa fågelskit:


Inte för att jag är nån licenssvetsare men detta liknar spetälska:


HellMek
 
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 11, 2013 19:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav Mattiaz S » sön dec 29, 2013 13:47

att du inte köpt ett sånt Y rör istället :)
Galant GTI 4x4 -89
Mattiaz S
Medlemsnr: 218
 
Inlägg: 140
Blev medlem: sön jan 15, 2012 19:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav HellMek » sön dec 29, 2013 18:14

HellMek
 
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 11, 2013 19:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav HellMek » sön dec 29, 2013 21:44

Blivit erbjuden en byggd maskin med växel och fördelningslåda från evo1 till ett riktigt skampris, 6000 spänn. Gäller bara att få ihop pengarna snabbt!
HellMek
 
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 11, 2013 19:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav HellMek » lör jan 04, 2014 17:42

Om vi går händelserna lite i förväg och ponerar att jag har växellåda och fördelningslåda från evo 1-3, vad ska jag ha för kardan och bakdiff? Hur ser man utväxlingarna på fram och bakdiff utan att räkna tänder, finns det nåt nummer att gå på?
HellMek
 
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 11, 2013 19:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav swede » lör jan 04, 2014 21:13

EVO 1-3 växellåda matchar inte D4 bakaxel i utväxlingsförhållande. Och du kan inte ta kronhjul och pinion från D4 växellådan och montera i EVO lådan (passar inte).

Osäker på bakaxeln, om det är samma hus på D4 som på EVO / Eclipse awd?

Jag har liggandes kronhjul och pinion för både lådan och bakaxeln som kommer från en EVO 3, delarna är i mycket bra skick.
Mvh, Eric Hjelte TPC #406
-----------------------------------------------------------
Användarvisningsbild
swede
 
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor jun 30, 2005 21:41
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav HellMek » sön jan 05, 2014 14:28

HellMek
 
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 11, 2013 19:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav HellMek » tis jan 14, 2014 22:46

Någon som vet vad slutväxlarna i dessa har för förhållande?
HellMek
 
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 11, 2013 19:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav Sadam » tis jan 14, 2014 22:59

Här kan du läsa lite om utväxlingar

http://www.vfaq.com/mods/Trannies.html
Adam
Spriten räddade mig från idrotten

Användarvisningsbild
Sadam
Medlemsnr: 165
 
Inlägg: 467
Blev medlem: sön sep 10, 2006 2:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav KiM H » ons jan 15, 2014 1:18

Grenröret du länkade till på Forced Performance, ett sådant har jag på min GVR4 och jag upplever helt klar förbättring med det vs original.
Det finns tester dom har gjort med det och det skall vara riktigt bra. Dessutom passar TD05H huset bolt-on.
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav HellMek » ons jan 15, 2014 13:55

HellMek
 
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 11, 2013 19:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav KiM H » ons jan 15, 2014 15:23

Ja fan! Ditt PM läste jag nog på mobilen och sedan glömt bort när jag sitter vid datorn. Svar kommer nu. Check your inbox. :)
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

FöregåendeNästa

Återgå till Bilar / Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron