HellMek - Galant D4 -92

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

HellMek - Galant D4 -92

Inläggav HellMek » tis dec 17, 2013 20:31

Hej alla!
"Råkade" köpa mig en Galant D4 med rostfri kaross för 1500 spänn, vad passar då inte bättre än att bli medlem här? Planer finns såklart pga dessa bilars släktskap med evon. Hittade hit när jag sökte information om dessa bilar :)

Jag heter Tobbe, är 41 år gammal (ung) och jobbar som bilmek med inriktning prestanda. Har en familj bestående av en sambo och en liten flicka på 2,5 år. Bor i hus på landet med ett rejält garage.

Har några bilbyggen bakom mig, enbart med inriktning på prestanda, alltså ingen styling. Gillar clean stil, bilar som ser bra ut redan från fabrik och massvis med motoreffekt! Har under många år ägnat mig åt franska PSA-bilar (Peugeot-Citroën) men har på senare år börjat experimentera lite utanför hemmamärkena. Senast blev det en BMW E36 318is touring med turbo och 327hk/488Nm.

:thanks
Senast redigerad av HellMek sön dec 22, 2013 21:41, redigerad totalt 1 gång.
HellMek
 
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 11, 2013 19:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Ny på forumet.

Inläggav KiM H » ons dec 18, 2013 0:15

Välkommen till forumet Tobbe!

Låter som du kan en hel del om bilar. D4:an är alltid lika populär att bygga och trimma. Dels för att saker från USA är ganska billiga.
Finns flera som byggt D4 här genom åren och jag tror att du kommer hitta massor med fin info.

Håll oss uppdaterade och skapa gärna en projekttråd. Bilder är alltid lika kul att glo på. :)

Mvh. Kim.
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Ny på forumet.

Inläggav HellMek » ons dec 18, 2013 3:13

Tack Kim :)

Ja jag har jobbat med bilar sen jag slutade skolan så lite har fastnat :)

Visste sedan innan hur mycket grejer det fanns till 4G63 och att det är billigt, var därför jag inte kunde låta bli att köpa denna bilen. Gillar såklart Evo med men det är inga rimliga priser på de bilarna sen gillar jag inte att vara riktigt som alla andra.

Har redan hunnit gå igenom din tråd, professorns och nån till om Galant 4x4. Nåt som verkar svårt nu i början är att försöka fatta vilka grejor från vilka bilar som passar till min, japsarna är inte helt konsekventa där tycker jag.
Hade faktiskt nyss köpt mig en TD05 från en evo 7 till min BMW, tanken var att utnyttja pulssplitten och få bra respons och register på den lilla 1,8:an. Blev ju genast bök att använda den på galanten som jag tänkte när jag köpte galanten. Evo 1-3 som är mest besläktad har ju singel entry turbo och de nyare evo som har "min" turbo har motorn på andra hållet. Hade ju velat använda ett original, eller vart fall gjutet grenrör för att få det att se oskyldigt ut under huven. Jag är rätt glad för diskreta lösningar. Verkar ju som det är tvunget att bygga eget grenrör för att ha snurran i denna bilen. Alternativet vore ju att leta upp ett paket med grejer som passar rakt av men då får jag en turbo som hyllvärmare.

Det blir projekttråd så fort det börjar hända nåt med bilen :) Först och främst ska den besiktigas så man slipper tänka på det under 2014, den ligger rätt i period nu eftersom den har slutsiffra 2.
HellMek
 
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 11, 2013 19:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Ny på forumet.

Inläggav professorWinther » ons dec 18, 2013 10:50

En Rostfri D4:a är inte lätt att hitta nuförtiden. På blocket har det varit helt dött detta år. Bara ett fåtal som kommit ut och de har alla haft tidigare anmärkningar på rost.

Det jobbiga är att de flesta ser fina och rostfria ut tills man kolla under kjolar och underrede.

Behöver du några delar så har jag ganska mycket på lager.

Starta en projekttråd så man får se den!
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Ny på forumet.

Inläggav DrEgen » ons dec 18, 2013 13:37

[Moderator]

Specialist på italienska och franska bilar :).
Användarvisningsbild
DrEgen
Medlemsnr: 185
 
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön feb 02, 2003 16:00
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Ny på forumet.

Inläggav Galant turbo » lör dec 21, 2013 0:15

Välkommen till forumet! Starta gärna en projekttråd som sagt, bilder uppskattas också. :D

DrEgen, jag glömmer aldrig, jag förlåter aldrig... :wink:
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Ny på forumet.

Inläggav HellMek » lör dec 21, 2013 18:18

Blir en tråd efter helgerna, lite mycket annat att tänka på nu :)

Har faktiskt haft bilen på lyft och plåten är solid överallt under än sålänge, dock har det börjat ta på ytan där underredsskyddet skavts bort. Är värre med rör, ledningar, bromsar och sånt pga att bilen stått avställd över ett år. Rören till styrningen bak läcker så servooljan försvinner fort. 2 rör har redan tagits bort och pluggats av nån tidigare ägare men där är 2 rör till. De rör som finns kvar verkar gå från pumpen ovanpå diffen, längs balken under sen upp över växellådan, under kylaren och bort till behållaren. Skulle behöva nödlaga detta så bilen är lättare att flytta, kan man göra en bypass på slangarna till burken? Finns det nån bra och detaljerad beskrivning på hur systemet är uppbyggt? Antar att de rör som är kvar är matning/retur till pumpen och de som är pluggade är för manövreringen?
HellMek
 
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 11, 2013 19:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Ny på forumet.

Inläggav HellMek » lör dec 21, 2013 19:55

Ps, turbogrejer som passar hyfsat bolt-on på bilen är jag intresserad av. Även tips på koppling som klarar lite mer moment ifall inte original pallar?
HellMek
 
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 11, 2013 19:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Ny på forumet.

Inläggav fugazi » sön dec 22, 2013 12:58

\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Ny på forumet.

Inläggav HellMek » sön dec 22, 2013 16:56

HellMek
 
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 11, 2013 19:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Ny på forumet.

Inläggav HellMek » sön dec 22, 2013 17:26

Här är min BMW på garaget förresten: http://www.garaget.org/?car=324420
Man kan även kolla på mina gamla galenskaper där :)
HellMek
 
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 11, 2013 19:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav HellMek » fre dec 27, 2013 22:18

Börjar med lite usla mobilbilder:

Tyvärr är där en liten skada fram:


Det är bara smuts som syns på bakskärmen:


En inredning som inte är sönderpundad:




Lite trist med fronten som sagt:


Har strypt oljan till styrningen bak så nu behåller hon servooljan och går att styra lite lättare.
Även juckat igång kärvande bromsar på 2 hjul.
HellMek
 
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 11, 2013 19:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav Mattiaz S » fre dec 27, 2013 23:03

Titta en D4 till..Trevligt :) Kommer följas. Bygger själv en D4 med timeattack som mål.
Galant GTI 4x4 -89
Mattiaz S
Medlemsnr: 218
 
Inlägg: 140
Blev medlem: sön jan 15, 2012 19:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav HellMek » lör dec 28, 2013 17:48

HellMek
 
Inlägg: 57
Blev medlem: ons dec 11, 2013 19:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: HellMek - Galant D4 -92

Inläggav fugazi » lör dec 28, 2013 21:44

\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Nästa

Återgå till Bilar / Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron