Goo5t - Colt CZT -06

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Re: Goo5t - Colt CZT -06

Inläggav Goo5t » ons feb 26, 2014 7:23

Japp, och igår kväll monterade jag dit det på bilen. Det tog sin lilla stund då man måste koppla på sig på Coltens kabelhärva tillskillnad mot de flesta andra Rallitronic-kitten där man oftast pluggar in sig mellan kontakterna och komponenterna. Det tog mig hela kvällen, dock delvis för att jag var trött och feg så trippelkollade allt innan jag gjorde ingrepp. Efter provturen kan man lätt sagt säga att Colten går snabbt! :D
Nu väntar jag på att det ska bli April så att man kan få slänga på sommarsulorna och kan få ner kraften i backen också! TCS'en arbeta flitigt nu vid fullgasrepor :wink:
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Är man intresserad av något lär man sig oavsett man vill det eller ej...
Användarvisningsbild
Goo5t
Medlemsnr: 154

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » tor feb 27, 2014 22:19

Japp då har en av verkmästarna på jobbet fått tid över till att skicka in en offert på försäkringsärendet kring växellådan så idag fick man godkännandet, så nu är en begagnad växellåda som gått 6142mil (för att vara exakt :wink: :lol: ) på väg till mitt jobb.

Det var dock lite småjobb att få fram rätt olja till växellådan då Mitsubishi inte säljer några egna oljor utan hänvisar till Castrol. Castrol i sig kör bara med en drös universal oljor (Syntrans etc.), och våra kollegor på OKQ8 säljer bara i 20l dunk när det kommer till oljan som ska vara i lådorna i Colt CZT (75w90 GL-4 helsyntet). Så det sket vi i, det fick istället bli lite googlande tills jag hittade på ett GM nummer på just den oljan som ska vara i så fick bli ACDelco olja (Dvs GM US). Rätt ska vara rätt... :wink:

Kopplingssats (Sachs, samma som original och ligger sen en tid tillbaka och väntar i verkstan på jobbet) har beställts tidigare från Htec Elite i England som är stället att beställa motor, väghållnings och bromsdelar från när det kommer till Colt CZT. Bra pris och dem är väldigt kunniga när det gäller Colt CZT/Ralliart då dem bl.a. specialinriktat sig på dessa bilar. Tillsammans med kopplingssatsen ligger även en till uppgradering som ni får se vad det är för något imorgon :wink:
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Användarvisningsbild
Goo5t

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav KiM H » tor feb 27, 2014 22:43

Väntar med spänning!

Blir det några goa bilder på lådbytet också? :)
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » fre feb 28, 2014 22:45

Vi får väl se vad jag kan klämma in för bilder på lådbytet, vet ej än om det är jag själv eller någon av arbetskamraterna som åker på bytet. Jag brukar normalt arbeta mest med felsökningar så det hänger väl på hur beläggningen på verkstaden ser ut. Det är ju lugna tider nu så kanske får göra det själv.

Nedan ser ni dagens uppgradering som blev att montera nya krängsningshämmarstag från Htec Elite. Det som skiljer dessa mot std är grövre "bult" för bussningen i länkarmen och bussningarna är av polyuretan, sedan ska även materialvalet vara rostfritt stål men det är svårt att säga då man valt att lackera det som inte är gängat. Så man får inte intrycket av att det skulle vara gjort i rostfritt stål.

Utöver detta har jag lagt en beställning på en uppsättning Bilstein B14 coilovers som åker på väl till sommardäcksskiftet. Så efter detta är det enda jag känner avsaknad av hos Colten slitsade skivor, värre belägg och stålomspunna slangar. Men det lär nog åka på i framtiden... :wink:
Bilagor
IMG_1834 mcs.jpg
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Användarvisningsbild
Goo5t

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » tor mar 13, 2014 20:54

Bilagor
Bild 1 mcs.jpg
Bilstein B14 Coilovers
Bild 2 mcs.jpg
Tillsammans med Eibach camber-justeringsbultar
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Användarvisningsbild
Goo5t

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav StarionCalle » fre mar 14, 2014 14:21

Kul paket! :mrgreen:
Calle Wennborg
Pärlemovit/Vit Mitsubitshi Starion Turbo
attitudemotorclub.com
Användarvisningsbild
StarionCalle
Medlemsnr: 099

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav VipMartie » sön mar 16, 2014 12:08

Nice! Så det blev coilovers i alla fall :D

MVH / Martie
Martin [VipMartie] Cheung
:: ::
Användarvisningsbild
VipMartie
Medlemsnr: 025

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » mån mar 17, 2014 18:41

Idag byttes växellådan, dock inte av mig själv utan en kollega så tyvärr blev det inga bilder. Efter provkörning ville han att jag skulle åka med honom då han tyckte det lät som att det var nått fel på min bil. Men det var bara spool-ljudet från turbon han reagerade på, gubben är inte van med Coltar med högt laddtryck och öppet luftfilter :wink:
Den "nya" begagnade lådan var aningens tystare och går i fint, vilket är ett uppryck från det svaga gnagande ljudet som var tidigare och den tröga backväxeln. Sen skadade det inte precis att passa på att byta koppling i samma veva, man kan lätt sagt säga att det känns att den är ny! :)

Dock är den begagnade växellådan jag fick tyvärr inte helt felfri utan har upptäckt ett svagt pipande ljud från den vid motorbroms runt 2500rpm på 3ans och 4ans växel. Så blir till att hålla koll så att det inte blir värre inom en framtid. Beg-garantin på lådan är en månad så om det blir värre innan dess är det inte helt hopplöst... Om man har tur kanske det försvinner efter att lådan fått rulla och smort upp/rengjort sig invändigt av den nya oljan (men skulle inte tro det) efter att ha stått utomhus monterad i bil på skroten i x antal månader orörd.
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Användarvisningsbild
Goo5t

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » tis mar 25, 2014 23:42

Ikväll blev det till att montera coilovers, dock hade jag inte tillgång till vågar så fick höfta lite tillsvidare för att få en hyfsad corner weight. Det "hjulet" som är sänkt minst fick bli 35mm. Blev väldigt nöjd över resultatet då väghållningen blev markant mycket bättre. Fjädringen är lite hårdare men det känns fortfarande bekvämt, troligt mycket till förtjänst av att fjädrarna på dessa coilovers är av progressiv design. :D
Bilagor
IMG_1911 mcs.jpg
före
IMG_1918 mcs.jpg
efter
IMG_1919 mcs.jpg
efter
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Användarvisningsbild
Goo5t

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » tis mar 25, 2014 23:48

Fyller på med ett par bilder till då jag vet att det finns folk som gillar att titta på bilder här på detta forum :wink:
Bilagor
IMG_1916 mcs.jpg
Hjulupphängningen bak :)
IMG_1915 mcs.jpg
Ena fjäderbenet till fram ihopmonterat :)
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Användarvisningsbild
Goo5t

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » lör mar 29, 2014 11:57

Igår åkte sommarhjulen på!
I samma vända monterades AUX kabel, nytt handtag till tankluckan (då gamla var avbruten när jag köpte bilen så beställde jag hem en, små detaljerna gör ju mycket) och en tvätt av bilen.

Aux-kabeln jag monterade har Mitsubishi del numret MZ360135EX och monteras likt på grandis i ena kontakten på baksidan av huvudenheten. Installationsbeskrivning följer med. Kabeln kostade mig 116kr med rabatt så skulle väl tippa på nånstans runt 160-200kr för er som inte arbetar på en Mitsubishi verkstad. AUX-panelen som finns som tillval till colten är tyvärr fortfarande restad (beställde för ett halv år sedan), risken finns att den aldrig kommer tillverkas mer så då är det AUX sladd som gäller.

Passade även på att fota coiloversarna fram i samma vända som hjulskiftet. Glömde det när jag monterade dem.
Bilagor
IMG_1923 mcs.jpg
Coilovers fram
IMG_1925 mcs.jpg
Knäppte loss (dra bak) panelen runt klimatvreden och använde vanliga platta stereo verktyg till att dra ur stereon. sen var det bara att dra ner sladden. Valde att dra ut sladden som på bilden. Inte lika snyggt som om man hade kunnat bytt ut panelen med cigguttaget mot en med cigguttag + aux-kontakter men känner inte för att bygga mitt egna aux uttag i dagsläget så det får duga :)
IMG_1926 mcs.jpg
Bjuder på en vårbild nytvättad :) Funderar på att lackera fälgarna vita där det är silver nu, vad tycker ni om det?
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Användarvisningsbild
Goo5t

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » tis apr 08, 2014 22:15

Ikväll vart det trycktestning av dumpventil vilket resulterade i att jag vart 1400kr fattigare. Den gamla plastventilen läckte som ett såll och därmed har den blivit ersatt av en ny original ståldump som satt på JDM Evo 8 MR bilarna. Passar så gott som bolt-on, det enda som inte var bolt-on var att man fick ersätta vacuumslangen mot en lite längre för att den skulle nå anslutningen på dumpventilen. Detta då anslutningen pekar snett uppåt på ståldumpen medan plastdumpens pekar snett nedåt.

För övrigt har jag kollat upp hur mycket laddtryck det är i Colten efter Rallitronic-installationen vilket visade 1.1-1.2bar vilket är lite mer än jag hade förväntat mig.
Bilagor
IMG_1949 mcs.jpg
Ser aningens ordentligare ut med en ny metall dumpventil! :)
IMG_1948 mcs.jpg
Trycktestning av den gamla plastdumpen
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Användarvisningsbild
Goo5t

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav fugazi » ons apr 09, 2014 7:47

\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » ons apr 09, 2014 21:16

Om jag inte minns helt fel laddar som max 0,8bar original i ett par sekunder vid låga varvtal, sen lägger den sig på 0,6bar för att sjunka successivt till ca 0,4bar vid 6000rpm området
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Användarvisningsbild
Goo5t

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » tor maj 22, 2014 19:30

Sen senaste uppdateringen har bilen sänkts ytterligare med 10-25mm beroende på hjul för att bilen ska bli helt plan runt om med förare i. Anledningarna är tre olika: 1. Utseendet 2. Vid djup infjädring tog krängningshämmarstaget fram i VF ramben pga förskjutning av krängningshämmaren pga ojämn höjd fram som ett resultat av justeringen för optimal corner weight 3. Gnekande missljud från polyuretanbussningarna på krängningshämmarstagen fram pga spänningar i krängningsstagen då bilen blivit lägre samt förskjutning av krängningshämmaren. I samband med justeringen av coilovers så smorde jag upp bussningarna i krängningshämmarfästena till framvagnsbalken och drog åt stagen med belastade hjul för att minimera spänningarna i stagen.

I tisdags modifierade jag handskfacket för att få bukt på ett förekommande problem där returfjädern till låsklaffarna blir utmattad med åren och inte orkar fjädra tillbaka när låsklaffarna går kärvare när dem är runt 25+ grader varma. Guide i hur man gör detta kommer inom snar framtid upp i Guide-forumdelen :wink:
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Användarvisningsbild
Goo5t

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

FöregåendeNästa

Återgå till Bilar / Projekt