Goo5t - Colt CZT -06

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Re: Goo5t - Colt CZT -06

Inläggav Goo5t » tor maj 22, 2014 21:18

Uppenbarligen har vi ingen sådan del här på forumet så fick skrota idén att lägga upp en guide i egen tråd, så lägger upp den här istället.

För att göra detta behövs en TX25 (torx) mejsel eller liknande, en liten spårmejsel (radiomejselstorlek), en plastbrytmejsel, en brytkniv, ett fjädersortiment, ett snabbhärdande och långsamt lim för plastreparationer och primer för att kunna limma på "fet" plast.

OBS! Notera: Vid limningsprocessen behövs en vän som hjälper till vid sammanfogningen. OCH det finns en risk likt det mesta man gör, att man misslyckas och kan behöva skaffa ett annat handsfack. Så detta arbetet görs helt på egen risk.

Handskfacket sitter med 5 skruvar med TX25 spår, tre i överkant (inringade i rött på bild) och två på underdelen (i området kring dit de röda pilarna på bilden pekar). Sedan är det bara att lirka ut handskfacket ur bilen.

Med handskfacket urplockat ur bilen, använd radiomejseln till att pilla bort hästskoclipset (inringat i lila på bild) som håller fast dämparen i luckan. Tryck sedan in luckans klack (på baksidan om området inringat i turkost på bild) som går i spåret i handskfackets hus samtidigt som du öppnar luckan mer så att du får ur klacken ur spåret, och ut i fria luften. Sedan är det bara att klicka ur luckan ur huset från infästningarna i nederkanten.

Nu när luckan är loss, använd plastmejseln för att dela på luckan i två delar. De två delarna är sammansmälta så dem sitter ihop ganska hårt men går att få isär utan några skador med lite våld och aktsamhet likt bild. När allt eftersom att den delar sig kommer ni få syn på fjädern (inringat i grönt på bild) som skall bytas ut.

Med luckan delad i två delar, byt ut fjädern mot en i lämplig längd (likt inringat i gult på bild, en som är lite längre än original men inte behöver dras ut allt för mycket för att få dit den) som har lite mer spänst än original. Som ett riktmedel så är min ca 1cm kortare då jag inte hade någon som passade bättre.

När fjädern är utbytt kommer den svåraste delen, vilket är limningen. Rensa bort onödiga rester från ihopsmältningen med hjälp av brytkniven. Spraya sedan på primer på ytorna där tillverkaren tidigare smält ihop de två luckdelarna. Ha på limmet som härdar lite långsammare på de släta (dvs ej flänsarna, tar för lång tid och är pillrigare enligt mig) ytorna där tillverkaren smält ihop de två delarna, förutom de yttre ytorna i området som är ca 2cm från kanten hela vägen runt.
Sist innan sammanfogning har ni på det snabbhärdande limmet på de yttre ytorna i området som är ca 2cm från kanten hela vägen runt.

Nu gäller det att snabbt sammanfoga de två delarna och då krävs den andra personen. Till en början få den ena personen uppdraget att trycka in låstabbarna på vardera sida om den utvändiga delen av luckan. Görs inte detta kommer ej luckan gå att öppna!!! Medan person nummer två styr in den invändiga delen av luckan i rätt position och ihop med den yttre delen. Sedan får ni hjälpas åt med att hålla ihop de två delarna hela vägen runt kanterna tills det att det snabbhärdande limmet har härdat. Efter detta rekommenderar jag starkt att låta luckan ligga och härda ett par timmar innan utvändig rengöring från limrester samt återmontering sker för att inga snedbelastningar ska ske på limfogarna som får dem att släppa innan dem härdat igenom tillräckligt.

Montera sedan tillbaka lucka med handskfack i omvänd ordning.
Bilagor
20140520_174839185_MCS.jpg
20140520_145041384_MCS.jpg
20140520_145337466_MCS.jpg
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Är man intresserad av något lär man sig oavsett man vill det eller ej...
Användarvisningsbild
Goo5t
Medlemsnr: 154
 
Inlägg: 872
Blev medlem: lör sep 16, 2006 23:05
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Goo5t - Colt CZT -06

Inläggav Galant turbo » lör maj 24, 2014 8:18

Bra med guider och instruktioner! Det uppskattas alltid. :!:

Intressant poäng där med att det inte finns ett bra ställe att lägga upp våra egna instruktioner och tips. Det borde gå att få in en sektion någonstans för detta.
Jag är personligen lite emot allt för många "grenar på trädet" när vi är så få som vi är. Det blir bara jobbigt och svårt att överskåda för dom som inte är som vi och kollar 10ggr/dag efter nya inlägg. :D

Konstruktiv kritik vore bra här, -hur bör egna guider och konkreta tips katalogiseras? :? Det är ju ofta inte något som platsar in på FAQ.
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Goo5t - Colt CZT -06

Inläggav Hemigunnar » lör maj 24, 2014 9:18

Jag är absolut för en egen tråd för guider. Lägger ju de guider jag gör på mina egna trådar, så de kan vara lite svåra att hitta...

Edit:
Bra guide Goo5t!! :)
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar
Medlemsnr: 203
 
Inlägg: 967
Blev medlem: sön apr 22, 2007 17:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Goo5t - Colt CZT -06

Inläggav fugazi » lör maj 24, 2014 12:21

En del guider finns ju, men inte i "forumdelen"...
Det här blir ju lite offtopic, kapa ut den här diskussionen och flytta den till 'Allmänt' ?

Bra guide för övrigt Goo5t !
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Goo5t - Colt CZT -06

Inläggav Goo5t » sön maj 25, 2014 18:57

En sektion för guider fungerar bra om guider regelbundet läggs upp, så läggs det upp tillräckligt ofta så fungerar det nog rätt bra. Annars blir det bara en död sektion på forumet som fyller ut listan och gör den större.

Men jag har en idé, man skulle ju kunna lägga guider som "stickys" i respektive bilmodells sektion.
Med ett trådnamn som gör det tydligt att det är en guide likt "GUIDE - Åtgärda handskfack som inte fastnar i stängt läge"
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Är man intresserad av något lär man sig oavsett man vill det eller ej...
Användarvisningsbild
Goo5t
Medlemsnr: 154
 
Inlägg: 872
Blev medlem: lör sep 16, 2006 23:05
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Goo5t - Colt CZT -06

Inläggav Goo5t » lör jun 14, 2014 17:17

Här kommer nästa projekt!
Råkade klicka hem en uppsättning begagnade facelift baklysen från ebay.
Skicket är bra, inga djupa repor eller sprickor. Men dock finns en del jätte små repor som jag tänkte polera bort alternativt lacka över med klarlack då mörktoningen gör att dem syns rätt tydligt vid närmare inspektering i solljus. Blankt och så gott som repfritt ska det va!
Vad har ni för erfarenheter gällande polering och klarlackering av plastlyktor?

På framlyktorna har jag ett par grova repor då tidigare ägare fått för sig att skrapa lyktorna med isskrapa :banghead, så där blir det i alla fall i framtiden en finslipning + polering.
Bilagor
baklysen.jpg
Nya baklyktorna, är mörktonade med svart inramning tillskillnad mot original czt baklyktorna som är röda och har röd inramning.
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Är man intresserad av något lär man sig oavsett man vill det eller ej...
Användarvisningsbild
Goo5t
Medlemsnr: 154
 
Inlägg: 872
Blev medlem: lör sep 16, 2006 23:05
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Goo5t - Colt CZT -06

Inläggav fugazi » lör jun 14, 2014 17:53

Plast i allmänhet "degar" väldigt lätt.
Svårt att polera....
Lättare att lacka!
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Goo5t - Colt CZT -06

Inläggav DrEgen » lör jun 14, 2014 20:39

Om man våtslipar med fin-fint papper då?
[Moderator]

Specialist på italienska och franska bilar :).
Användarvisningsbild
DrEgen
Medlemsnr: 185
 
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön feb 02, 2003 16:00
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Goo5t - Colt CZT -06

Inläggav Goo5t » lör jun 14, 2014 21:08

Hur håller sig klarlack direkt på plasten då? Är det vanligt att det blir klarlackssläpp iom att man inte kör med någon primer?

Läste någonstans att 1-komponent klarlack brukar gulna med tiden när det är lackat direkt på plast, någon som har några erfarenheter kring det eller kan det vara så att personen i fråga kört med en taskig klarlack?
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Är man intresserad av något lär man sig oavsett man vill det eller ej...
Användarvisningsbild
Goo5t
Medlemsnr: 154
 
Inlägg: 872
Blev medlem: lör sep 16, 2006 23:05
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Goo5t - Colt CZT -06

Inläggav fugazi » lör jun 14, 2014 21:55

\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Goo5t - Colt CZT -06

Inläggav Goo5t » fre jun 20, 2014 9:25

Drog av dem med polermaskinen istället, gick snabbt och var gratis :wink:

I tisdags monterade jag baklyktorna, Dem yttre sitter med två skruvar var, sen är dem bara att dra rakt bak så lossnar dem. Dem inre sitter med 3 muttrar var, två kommer man åt när man öppnar bakluckan medan dem 3e kommer man åt när man plockat bort täckluckorna för glödlampsbyte. Vart lite knepigare att komma åt de inre muttrarna för mig iom att jag självklart täckt över allt med ljuddämpningsmattorna, så nu är mina ljuddämpningsmattor upprivna där. Får åtgärda det senare när jag har tid och lust.

Baklyktorna jag fick var från en bil som inte hade lås till bakluckan därmed satt en täckplugg i hålet för låscylindern. Så jag fick värma upp täckpluggen med värmepistol och slå ur den bakvägen då den var fastlimmad i lyktan. Sen har Mitsubishi bytt plats på dimljus och backlykta så fick lossa innerklädseln på bakluckan och byta plats på stiften till spänningsmatningen för dem lamporna.
Bilagor
20140617_143930786_iOS_MCS.jpg
Före bytet
20140617_144815978_iOS_MCS.jpg
Jämförelse
20140617_164255375_iOS_MCS.jpg
Efteråt med lite polering utförd
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Är man intresserad av något lär man sig oavsett man vill det eller ej...
Användarvisningsbild
Goo5t
Medlemsnr: 154
 
Inlägg: 872
Blev medlem: lör sep 16, 2006 23:05
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Goo5t - Colt CZT -06

Inläggav Goo5t » lör nov 01, 2014 16:02

Har gått ett tag nu sedan senaste uppdateringen...

Följande har hänt sedan sist:
* 10000 mila service har gjorts, så nu är tändstift och kamrem bytt. Stiften såg inte värst slitna ut och det blev absolut nada skillnad på bränsleförbrukningen så stiften hade nog säkert levt ett tag till... Men vad gör man inte för att det ska se rätt ut i papprena? :wink:
* Jag har monterat Eibach camber-justerskruvar och ställt in framvagnen så den är precis som jag vill ha den.
* Fjärrkontrollen fick sig en liten refurb genom att jag har bytt ut knappsatsen mot en ny beställd från ebay. Tror jag pröjsade 120kr med frakt för två gummin (ett skulle gå på 90kr så kändes lika bra att köpa två istället). Knappsatsen är rätt lätt att byta, man knäpper bara isär plasten på nyckelhuset och trycker ut knappsatsen. Knappsatsen består av 3 separata delar: Kretskortet, en plastram och sen gummit som kläms in mellan plastramen och nyckelhuset. Värt att notera var att gummifötterna som trycker på brytarna som sitter i kretskortet var lite längre än original så tog den gamla som referens och klippte till dem till rätt längd så att gummiytan skulle bli helt slät när nyckeln var ihopmonterad. Annars buktar den ut där fötterna sitter. Med detta i åtanke rekommenderar jag att köpa två före ett exemplar så att man har möjligheten att misslyckas på första försöket utan att behöva beställa hem fler...
Bilagor
WP_20140918_18_40_34_ProMCSbeskuren.jpg
Så ser bilen ut för tillfället. ca 15mm lägre än bilden jag la upp i våras :)
WP_20141026_13_27_09_Pro_MCSbeskuren.jpg
Här ser ni "fötterna" jag skrev om.
WP_20141026_13_27_39_Pro_MCSbeskuren.jpg
Efter-bild på nyckeln med en ny och den gamla knappgummit nedanför. Bytet förhöjde användarkänslan mycket!
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Är man intresserad av något lär man sig oavsett man vill det eller ej...
Användarvisningsbild
Goo5t
Medlemsnr: 154
 
Inlägg: 872
Blev medlem: lör sep 16, 2006 23:05
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Föregående

Återgå till Bilar / Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron