Goo5t - Colt CZT -06

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Goo5t - Colt CZT -06

Inläggav Goo5t » fre maj 03, 2013 23:02

Nu har jag blivit med Mitsubishi igen, efter att ha rullat Honda i 2år. Det hela började med att pedanten inom mig inte länger kunde stå ut för ett halvår sedan så jag började snegla på andra bilar i varierande prisklasser. Senaste månaden har jag mer eller kommit fram till att en Colt CZT känns som en bra bil för mig som bor i stan, vill ha något kul som är relativt lättrimmat med rimlig väghållning och inte har ungar som måste flyttas runt på diverse fotbolls-träningar (eller liknande). Utöver detta är jag fortfarande i en åldersgrupp där bilförsäkring är svindyr så det var en annan stor faktor då det inte är så kul att betala mer i försäkring per år än bilen är värd.

Förra helgen hade jag och tjejen bestämt oss för att vi skulle åka och titta på en Colt CZT i närheten men av ren slump stötte jag efter jobbet på en Colt CZT på våran parkeringsrad för internbilar som ska till rekondavdelningen. "Vad är nu detta? Har vi bytt in en CZT?" tänkte jag och gick till bilförsäljningen för att fråga dem, vilket nu lett till att jag fått köpa bilen av dem i det skick som den lämnats in till dem till ett förmånligt erbjudande.

Mina planer för bilen är att ha den i ett par år och göra lättare uppgraderingar på bilen för att passa min smak bättre utan större lättning av plånboken. Just nu står mitt sikte på runt 200 driftsäkra hästar, ett lite lägre chassi, förbättra ljudanläggningen och piffa upp utseendet något.

Monterat/Gjort på bilen:
*Femekrade 17x8" Kosei Seneka Racing fälgar med GoodYear Eagle F1 Asymmetric2 205/40 sulor som sommarhjul.
*Original 10-ekrade 16x7" fälgar med GoodYear UltraGrip IceArctic 195/50 sulor som vinterhjul.
*K&N 57i luftintagssystem
*Stora tryckslangarna har bytts ut mot Forge silikonslangar.
*Främre racekatt från Janspeed
*Kattersättningsrör för bakre katalysator från Scorpion Exhausts.
*STP Silver mattor i dörrar och bakre halvan av kupén (förutom taket).
*Dynavoice Clear 1,02mm2 ljudkablar från bilstereon till högtalarna.
*Slimmad aktiv Axton 8" baslåda under förarstol.
*Ralliart Rallitronic-box.
*Bilstein B14 coilovers.
*Htec Elite polyuretan krängsningshämmarbussningar och krängningshämmarstag.
*Mitsubishi original stål-dumpventil gjord för högre laddtryck (sitter på JDM Evo 8 MR original). Detta pga att den gamla plastdumpen som satt monterad från fabrik läckte.
Bilagor
IMG_1206 mitsuclub.jpg
Colten som den såg ut vid bilköpet
Senast redigerad av Goo5t tis apr 08, 2014 22:26, redigerad totalt 3 gånger.
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Är man intresserad av något lär man sig oavsett man vill det eller ej...
Användarvisningsbild
Goo5t
Medlemsnr: 154

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Goo5t - Colt CZT -06

Inläggav Galten » lör maj 04, 2013 8:39

Vad trevligt att du hittat tillbaka, jag gjorde inte riktigt som dig som avvecklade galanten men har också för en tid sedan köpt en nyare colt, var också intresserad av en czt då för ett år sedan. Min colt är dock några år äldre än din och 50hk klenare men den fungerar utmärkt som bruksbil. Jag o tjejen behöver inget större ännu vad jag vet :D Ser fram emot mycket bilder och uppdateringar.
Rikard Eriksson, rikard.eriksson@dalkia.se. Mobil: 073-05 77 961
Användarvisningsbild
Galten
Medlemsnr: 207

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav fugazi » lör maj 04, 2013 10:22

Åhå.... en panchisbil med turbo! :asgarv
Köpte ju en -08 till mor å far (av Arthur), utan turbo men med 1,5-liters motor (4A91, 107hk?), och den är riktigt pigg!

Riktigt bra pris? Vad är det?
200hk lär ju bli intressant... 8)
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » mån maj 06, 2013 20:32

Riktigt bra pris är inbytespriset som var 43.000 :D
Så här ser det ut med 17"arna på bilen, dock var bilen otvättad på bilden men det spelar väl knappast så stor roll :lol:

Btw, vet inte om jag skulle våga kalla czt'n för panchisbil men låt gå för den här gången :wink:
Bilagor
IMG_1234 mitsuclub.jpg
Nytvättad omskodd till 17" kosei fälgarna tillsammans med farsgubbens lancer
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Användarvisningsbild
Goo5t

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav KiM H » mån maj 06, 2013 20:56

Gött att ha dig tillbaks!

Och CZT är inte nån panchisbil enligt mig. Tyckte den drog på bra när jag testade en sån för nåt år sedan.
Men lite högre laddtryck tyckte jag att dom kunnat unna den. :)
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav fugazi » tis maj 07, 2013 8:10

Läskigt bra pris!
\\ fugazi \\ Magnus \\

Användarvisningsbild
fugazi

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » ons maj 08, 2013 17:23

Yes priset var väldigt bra men inget är gratis så mycket hängde på att bilen precis hade kommit in så fick köpa oservad, orekondad och utan MRF-garantin. Men för mig är det ingen större förlust då Mitsubishi's tenderar att vara väldigt driftsäkra. Samt att jag jobbar som tekniker på en auktoriserad Mitsubishi verkstad så service och reparationer gör jag själv, så då är jag dessutom helt säker på att allt är gjort så bra som det går :wink:
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Användarvisningsbild
Goo5t

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav fugazi » tor maj 09, 2013 9:01

Gött!
\\ fugazi \\ Magnus \\

Användarvisningsbild
fugazi

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » tis jun 04, 2013 19:48

Har varit lite dålig på att uppdatera på sistonde men sen sist har jag hunnit med att polera bilen och monterat K&N 57i luftintagssystem. Självklart så råkade jag vid poleringen knäcka låstabben till VF skärmblinker vilket resulterade i att jag hörde ett knackande ljud utifrån bilen dagen där på... haha, som tur än var repade den inget och en ny gick på 81kr via jobbet!

Har även försökt mig på att tona baklyktorna med lite toningsfilm jag köpt av Pär. Filmen kändes rätt bra men mina sprillans nya brytblad till kniven var enbart bra på att skära mig i fingret så det vart bloddroppande finger. Då kniven töjde ut filmen så släppte den lite runt hörnen och det bildades luftfickor så mitt tålamod tog slut och jag gav upp. Skulle rekommendera et riktigt rakblad och gott om tid för dem som får för sig att tona sina lyktor och vill att det ska se perfekt ut. Så vi får väl se om jag ger det ett nytt försök i framtiden eller om jag bara helt enkelt tonar dem med spray.

Jag har även fått tag i en begagnad främre racekatt (den bakre ska bort) till colten som är påväg hem till Sverige med posten så det blir spännande att montera den!
Bilagor
IMG_1276 mitsubishiclubsweden.jpg
Nypolerad
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Användarvisningsbild
Goo5t

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » ons jun 12, 2013 21:57

Igår monterades en Janspeed sportkatt som jag köpt begagnad av en på den
Det var snabbt och enkelt gjort. Jag plockade pinnbultarna m. fjädrar och muttrar från den och monterade dit pinnbultarna på Janspeed katten då den kommer utan pinnbultar.

Bifogar även bild på hur jag monterat K&N 57i kittet. Jag sparade undre delen av original luftburken kvar på bilen för att agera extra luftintag för friskluft samt som värmesköld för att minska benägenheten för heatsoak. De gula på burken är dubbelhäftande tejp som jag satte dit för att nederdelen av luftburken och luftfiltret inte ska ligga och gnugga sig mot varandra. Ett hett tips till eventuella CZT ägare som får för sig att montera K&N 57i kit är att smörja in o-ringen på luftmassamätaren så att den glider i hållaren lätt då hålet för luftmassamätaren är aningen tajtare än original.
Bilagor
IMG_1296 mitsubishiclubsweden.jpg
Janspeed katt på plats
IMG_1295 mitsubishiclubsweden.jpg
Original vs janspeed, aningen skillnad...
IMG_1297 mitsubishiclubsweden.jpg
K&N 57i
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Användarvisningsbild
Goo5t

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Galten » tor jun 13, 2013 1:27

Fräckt, skulle vara riktigt intressant se lite klipp och ännu mer trevligt med konkreta effektvinter men det kanske blir svårt, eller vad tror du Anders?
Rikard Eriksson, rikard.eriksson@dalkia.se. Mobil: 073-05 77 961
Användarvisningsbild
Galten
Medlemsnr: 207

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » tor jun 13, 2013 18:44

Ja det där med bänkning är ju dyrt i Sverige så därför bryr jag mig inte så mycket om att kolla vad de olika modifikationerna gör för skillnad på pappret.
Men vad jag vet är att när det blir varmt under motorhuven (som innerstadskörning på en varm sommardag) blir bilen lite trött på grund av heat soak och att med Janspeed katten monterad så byggs laddtrycket upp en liten gnutta tidigare i varvtalsregistret (typ 200rpm tidigare). Det känns väldigt trevligt att få laddtrycket tidigare då CZT'n orginal knappt bygger laddtryck förrän 2500rpm och fullknuff vid 3000rpm. Det blir spännande att se hur det blir när jag klurat ut hur jag ska göra med resten av avgassystemet då australiensarna på RPW hävdar att laddtrycket kommer hela 500 rpm tidigare i varvtalsregistret med ett bra flödande avgassystem.
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Användarvisningsbild
Goo5t

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » lör aug 17, 2013 9:49

I veckan åkte det på Forge silikon slangar på intercoolern och polyuretan bussningar till krängningshämmaren.
Silikonslangarna köptes begagnade på ebay därav har jag inte bytt ut alla på trycksidan men det kommer. Forge har nämligen delat upp det i två kit så jag håller utkik efter kit nr2 dyker upp i samma färg, annars blir det inköp väl till mappningen. I teorin känns silikon slangar tusen gånger bättre än gummi som sviktar men sen är ju frågan hur stor skillnad det egentligen gör. Men det kanske Jens har koll på ?

Krängningshämmarbussningarna köpte jag från Htec Elite i England för 30£ + frakt, exakt vad frakten gick på har jag inte så jätte stor koll på då jag samtidigt beställde kattersättningsrör för bakre katalysatorn från dem vilket dem inte hade hemma så då skickades bussningarna för sig. Denna uppgradering är nog en av de mest prisvärda uppgraderingarna jag gjort då det förbättrade väghållningen märkbart mycket och till så liten peng.

Tyvärr vart det ingen bild då det glömdes bort :wink:
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Användarvisningsbild
Goo5t

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Galant turbo » lör aug 17, 2013 10:41

Silikonslangar jämfört med originalgummit gör lika mycket som klistermärken gör. :D Den mängd luft som går i tryckrören är så stor att även om slangarna skulle svälla som ballonger har det ingen betydelse. Samma är det med myten om att en större intercooler ger långsammare laddtrycksuppbyggnad pga av volymen, det är så klart inte sant, volymen är helt försumbar i sammanhanget.

Däremot kan silikonslangar av bra kvalitet hålla bättre än original om man höjer laddtrycket väldigt mycket. Men gör man det så använder man inte original tryckrör eller intercooler heller. :wink:
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » lör aug 17, 2013 10:59

Ungefär det jag misstänkte :)
Borde ju göra en minimal skillnad på spool up dock men det är väl en knappt mätbar skillnad vid 1.2-1.3 bars laddtryck?
Men ser ju i alla fall lite bättre ut än gummislangar överallt då typ 40% av rörsystemet på trycksidan består av slang...
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Användarvisningsbild
Goo5t

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Nästa

Återgå till Bilar / Projekt