KiM H - Galant VR-4 -91

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav KiM H » tor jul 07, 2011 14:43

Vaxar en evo...

[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav Hemigunnar » tor jul 07, 2011 20:08

Hmm... Känns som jag också måste börja trimma VR4... :?
Lär ju hamna på efterkälken på MOD (vet inte om jag ska dit än...)
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar
Medlemsnr: 203
 
Inlägg: 967
Blev medlem: sön apr 22, 2007 17:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav professorWinther » fre jul 08, 2011 0:07

Bara så mysigt!
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav Sadam » fre jul 08, 2011 23:09

Så snyggt :drink
Adam
Spriten räddade mig från idrotten

Användarvisningsbild
Sadam
Medlemsnr: 165
 
Inlägg: 467
Blev medlem: sön sep 10, 2006 2:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav KiM H » lör jul 09, 2011 2:06

Tack ska ni ha allihop. :)

Känns som denna säsongen kommer bli rätt bra. Just nu så håller jag på att ställa in min Speed Density installation. Då kör jag med MAP sensor samt lufttemp givare, istället för LMM.
Hann bara installera detta idag och testa en liten runda innan regnet började falla. Återkommer snart med resultat.
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav Bael » lör jul 09, 2011 3:49

Eagle Talon Tsi Awd Turbo -91 med lite smått och gått.
Bael
 
Inlägg: 117
Blev medlem: fre maj 20, 2011 22:49
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav KiM H » lör jul 09, 2011 4:44

[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav Bael » lör jul 09, 2011 18:06

Eagle Talon Tsi Awd Turbo -91 med lite smått och gått.
Bael
 
Inlägg: 117
Blev medlem: fre maj 20, 2011 22:49
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav Galten » fre jul 15, 2011 0:17

Rikard Eriksson, rikard.eriksson@dalkia.se. Mobil: 073-05 77 961
Användarvisningsbild
Galten
Medlemsnr: 207
 
Inlägg: 792
Blev medlem: ons jul 18, 2007 1:29
Ort: KIRUNA, Sweden
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav KiM H » mån maj 13, 2013 12:16

Hej på er igen!

Har inte uppdaterat min tråd på länge så nu är det dax.

Som de flesta av er kanske vet så skriver och moddar jag i originalkoden till våra äldre ECU'er, dvs 1G + EVO 1-3.
Har skrivit en massa ny kod de senaste åren men inte släppt nån här pga det finns inte så många som kör med custom kod i sina bilar. Men gör ett litet försök här med att frälsa några av er.

Det man kan göra i över 20 år gammal kod är fortfarande helt otroliga saker. Många lägger 10-tusentals kronor på nya styrboxar till sina bilar utan att veta om att man kan köra riktigt fort med standardboxen.
Men om man vill köra med standardboxen måste man lära sig lite om programmering och kod. Det är här dom flesta hoppar av för dom nyare systemen sköter många saker automatiskt åt användaren. Men i gengäld så låser dom även ute användaren från att skriva egen kod, eller ta bort saker man aldrig kommer använda.

Det som vi kan göra på våra gamla databoxar är mycket kul bla:

Launch control - sätter ett fast rpm värde för stillastående start.
Anti-Lag system - ställer både rpm och tändning så att bilen låter som en rallybil som skall dra iväg. Eftersom tändningen backas så bygger även turbon tryck direkt så att man kan launcha med tex 0,7 bars ladd, eller mer så klart. :)
No Lift To Shift (NLTS) - detta gör så att du aldrig behöver släppa gasen mellan växlingarna för rpm sänks med några hundra rpm så att du kan växla vid fullgas. Kan kombineras med ALS.

Fuel pump TPS prime - detta är min egen populära variant på att prima bränslepumpen om man upplever tryckfall när motor stängts av eller kör E85. Jag har ingen backventil på min Bosch 044 så denna funktion är guld värd.
Man trycker helt enkelt ner gaspedalen till ca 80% så startar bränslepumpen och bygger upp tryck, sedan vrider man nyckeln till START och motor går igång direkt.

Fuel pump 5 second prime - denna primar pumpen i 5 sekunder när man vrider nyckeln till ON. Vissa gillar denna funktionen, men jag anser den vara en säkerhetsrisk vid tex arbete i motorrummet.

Dessa plus 100-tals andra modds finns att tillgå. Allt som har med spridarstorlek, LMM storlek, bränsletryck, osv kan ställas i originalkoden.


Jag hjälper jänkarna med att skriva kod och det finns några funktioner som har ansetts som den heliga graalen inom DSM tuning, och det är att utöka bränsle och tändningsmapparna till att klara över 1 bars laddtryck. Dom har jobbat på detta i över 15 år utan att knäcka det. Förrän nu. Men det var inte dom som knäckte det. Jag gjorde det på egen hand! :) Jag skrev om hela bränsle och tändningskoden inspirerad på kod från bla EVO 3. Deras kod gick till ca 1,3 bar. Nu går våran till över 2 bars laddtryck.
Både bränsle och tändning har samma lastregister nu. Det hade dom inte innan. Dvs om du laddar 1,6 bar så hämtas data på samma rad i både bränsle och tändningsmappar. Grymt smidigt att mappa nu.


Så här ser dom ut:

Bränsle

Bild



Tändning

Bild



Jag fortsätter att skriva om kod och modds här, eller så skriver jag en ny tråd.

PEACE!
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav Hemigunnar » mån maj 13, 2013 12:35

Mycket imponerande!! :D
Du är duktigt!

Men vilka bilar och modeller kan man hämta dessa styrboxar, förutom Evo1-3?

Och detta gäller endast boxar från turbo-bilar, eller kan detta göras på boxar från N/A-bilar också?
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar
Medlemsnr: 203
 
Inlägg: 967
Blev medlem: sön apr 22, 2007 17:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav KiM H » mån maj 13, 2013 12:43

Tack Gunnar! Din kommenter värmer :)

Lättast skulle jag spontant säga är att få tag i en EVO 1-3 box för knappt 500 kr. En 1G/DSM box går lös på kanske 1500-2000 kr med frakt från USA.
Dessutom verkar EVO boxarna vara i bättre skick.

Sedan behöver man en EPROM-emulator: http://www.moates.net/ostrich-20-the-ne ... l?cPath=95

Denna mod är skriven för turbo boxen, men jag har även skrivit kod för NA boxar, det dumma med dom är att dom saknar ett stift för att reseta LMM vid övergång från övertryck till undertryck. Lättast är att skaffa en riktig turbo ECU.

Koden i EVO boxarna går att moddas för att köra i en 6G Galant, 1G Eclipse GS, mfl nu. Men man behöver pinna om lite med en patchkabel. Inget stort jobb för den händige.
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav Hemigunnar » mån maj 13, 2013 15:13

Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar
Medlemsnr: 203
 
Inlägg: 967
Blev medlem: sön apr 22, 2007 17:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav KiM H » mån maj 13, 2013 15:35

Ja då kan det funka :)
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav Sadam » mån maj 13, 2013 19:23

Helt underbart att du finns. Jag kommer ta kontakt med dig när bilen börjar bli klar =)
Adam
Spriten räddade mig från idrotten

Användarvisningsbild
Sadam
Medlemsnr: 165
 
Inlägg: 467
Blev medlem: sön sep 10, 2006 2:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

FöregåendeNästa

Återgå till Bilar / Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster