KiM H - Galant VR-4 -91

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav KiM H » tis apr 20, 2010 0:34

jag tänkte att det är väl dags att jag lägger upp en projekttråd nu.
det börjar närma sig provstart och många har frågat om statusuppdateringar på VR-4:an. så här kommer lite bilder till att börja med.
håll till godo. :D

nya tryckplattan:
Bild

nya svänghjulet:
Bild

nya kopplingen; 6-puckad med fjädrat centrum. valde fjädrat centrum för att vara lite mildare mot drivlinan.
Bild

så här brukar jag lossa samt dra åt skruvarna för vevaxeln:
Bild
notera att jag använder en lång skruv in i blocket, sedan använder jag staget som håller oljestickan i vanliga fall (inte från samma motor), och sedan en skruv in i svänghjulet.
med denna setup klarar du lätt dra de 130-140 nm i åtdragningsmoment som verkstadsmanualen visar.

monterat och klart:
Bild

viktspec för kopplingspaketet:
original GVR4 = 13,5 kg
XTD = 10,0 kg
viktskillnad = 3,5 kg

jag valde detta svänghjul i stål. gick på mina egna erfarenheter av olika material i andra sammanhang än bilar.
även fast detta svänghjul är i stål så väger det hela 4 kg mindre än original.
bytte även urtrampningslagret och smörjde upp gliddelarna enligt manualen.

växellåda:
Bild

shimsad pivåkula:
Bild
satte en bricka bakom pivåkulan för att skapa lite mer hävstångsverkan då den vart lite sliten, samt nya tryckplattan är lite stöddigare än original. ;)

så här ser det ut just nu:
Bild
Bild

motorspec:
4G63 2.0 liter DOHC 16 ventiler med turbo. 6-bultare.
nya originalspecade kolvar samt ringar.
borttagna balansaxlar.
nya packboxar samt ventiltätningar.
nya packningar i hela motorn.
honade cylindrar.
nya ramlager samt vevlager.
samtliga vacuumanslutningar som inte skall användas är pluggade.
pluggad EGR.
ny kamrem samt rullar.
rostfria pinnskruvar till grenröret.
turbo: TD05H-14B 7cm2 avgashus.
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 1991

Inläggav Mr_Wolfy » tis apr 20, 2010 7:34

Schysst att du har fått upp en tråd om bilen din! :)

Hur ser panerna ut för resten av bilen? Kommer du att vilja köra på allt original, eller kommer du göra någon form att uppgradering på bilen så som väghållningen osv?

Det finns inga bilder på bilen din här, varför? Vi vill ju se lite av din bil också! :)

Vilka uppdateringar kommer du göra på ECU och motor fronten? Tänkte på vilken effekt du kommer satsa på och vilka andra uppdateringar du kommer göra på ECU'n?

Hade du inte E3 B16G avgashuset på din turbo, eller kör du annan turbo nu??
Mr_Wolfy
Medlemsnr: 062
 
Inlägg: 2461
Blev medlem: mån sep 27, 2004 22:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 1991

Inläggav fugazi » tis apr 20, 2010 12:51

Nice!
JAg har alltid undrat hur många kugg det är på vevaxeldrevet till balansremmen... går det att göra 60-2 av det? :mrgreen:
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 1991

Inläggav KiM H » tis apr 20, 2010 14:58

planen som ligger nu är att få ihop bilen, och besiktiga den. :)
jag skall köra på den som den ser ut idag, dvs oputsat originalskick.
inga större uppgraderingar denna sommaren tror jag. jag vill köra så mycket jag kan och lära känna bilen igen. finns säkert nåt som kommer rasa och måste bytas, och i så fall kanske även uppgraderas.

bilder på själva bilen kommer inom kort. den är dammig och smutsig så jag måste torka av den först. men helst vill jag rulla ut den ur garaget en solig varm dag och skölja den med högtryckstvätten.

motor och ECU skall ingå ett giftemål så snart jag får ner motorn i bilen, ECU:n kommer få utstå en massa plågsamheter i form av ny kod osv.
har även satt in epromemulatorn i denna "nyrenoverade" ECU.
kommer även skruva dit min bredbandslambda. blir i en ny position, kommer använda en avgas-elbow som har uttag för lambda på originalstället. vi har ju inte lambdasond original på våra bilar, så detta är en annan elbow.
sen sitter det redan det större avgashuset på turbon, dvs densamma som EVO 3 turbon har. 7 cm2. kommer bli kul att se vilket register den öppnar upp sig i.
original sitter det ett 6 cm2 hus på 14B turbon, men mitt är helt smält på insidan. har behållt den som pappersvikt. ;)
turbon är renoverad på GIK-turbo av förra ägaren.

downpipen kommer vara en helt ny original downpipe, den är 2" på innermåttet. resten av avgassystemet är på 2,5" om jag minns rätt.

förra gången jag drog ett antal repor så visade bilen upp 230 hk på vevaxeln. (ca 200 hk är original) detta räknades ut i olika program där man matar in sina loggar och får fram värden på hästkrafter och vridmomemt m.m.
skulle vara kul att köra bilen på riktig rullande landsväg, men det får bli senare.
jag har ju den filosofin att verkligheten skall helst stämma överens med ens egen nöjdhets-faktor. dvs känns kanske inte så kul att köra sin bil på rullar och få fina värden på ett papper och likförbannat få smisk av nån ungdom som lånat pappas bil som är helt original.
så jag kör med det jag har och vet, dvs min bil, vikten på den, och program som jag känner. det är ju trots allt en bil vi skall ha upp i fart och inte en motor i en testbänk. ;)
och för den som undrar så har jag tillgång till väldigt exakta vågar att väga bilen på. en annan fördel med att vara lastbilschaufför.

jag kommer att göra en liten guide på hur man loggar och sedan räknar ut effekt och liknande.

fugazi, jag skall räkna antalet åt dig. men om jag minns rätt är det 38 tänder på den.
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 1991

Inläggav Mr_Wolfy » tis apr 20, 2010 15:59

Ok! Då äre nog bara jag då iom att jag inte ser "öronen" på avgashuset :P :mrgreen: Ja men detta kommer garanterat att följas och jag hoppas att det blir så som du vill ha det! :)
Mr_Wolfy
Medlemsnr: 062
 
Inlägg: 2461
Blev medlem: mån sep 27, 2004 22:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 1991

Inläggav KiM H » tis apr 20, 2010 20:51

hmmm menar du själva turbinhuset eller o2-huset wolfy?
turbinhuset är 7cm2 men o2-huset är inte EVO 3 då detta har en annan vinkel än vi har.

lägger in en lånad bild för dom som undrar vad man mäter när man pratar on tex 7cm2, och 6cm2 avgashus:
Bild
lånad härifrån: http://www.myturbodiesel.com/1000q/turbocharging.htm


edit: tack för alla fina ord. :D
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 1991

Inläggav professorWinther » ons apr 21, 2010 0:23

Kul att du äntligen fått fram en tråd.. Har länge undrat vad du håller på med för bil osv..

De där att räkna ut effekt lät intressant.. Lägg gärna upp!
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 1991

Inläggav KiM H » ons apr 21, 2010 1:29

hittade lite gamla bilder tagna av den förra ägaren. dessa bilder är av väldigt dålig kvalitet då digitalkamerorna var rätt kassa på den tiden.

svensktillverkade 17" JP-fälgar, made in eskilstuna, sweden. en riktig raritet. :)

Bild

Bild

Bild

Bild

dessa fälgar kommer sitta på bilen. min volvokamrat skall testmontera 245:or på dom imorgon. 8)
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 1991

Inläggav Mr_Wolfy » ons apr 21, 2010 12:47

Mr_Wolfy
Medlemsnr: 062
 
Inlägg: 2461
Blev medlem: mån sep 27, 2004 22:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 1991

Inläggav KiM H » ons apr 21, 2010 13:45

japp den är tuff coatad. :) har till och med intyg och kvitto kvar på det i min pärm.

nu är jag med på vad du menade med turbon.
min turbo är lite special, den har 14B kompressorn, men 7cm2 avgashus. själva avgasturbinen är den samma på 14B och 16G. det som skiljer är kompressordelen som pumpar luft. alltså kompressorhjul och kompressorhuset.
man kan bygga många olika kombinationer med våra turbos.

hoppas att vi får ihop våra bilar snart. ;) du får börja jobba på din med!
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 1991

Inläggav Mr_Wolfy » ons apr 21, 2010 17:23

Mr_Wolfy
Medlemsnr: 062
 
Inlägg: 2461
Blev medlem: mån sep 27, 2004 22:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav KiM H » ons apr 21, 2010 21:00

ja, när hastigheten går över 120 km/h så kommer en signal igång som låter som bjällror. har försökt spela in ljudet men min bil mullrar för mycket för att höras på inspelningen. men den hörs tydligt annars.

den har artnr: MB244069
och heter: CHIME, SPEED.

här sitter den:
Bild
större version av bilden finns här: http://www.kaxlon.com/gvr4/20100421/spe ... c_gvr4.gif
går även att zooma den större bilden.

och så här ser min instrumentpanel ut:
Bild
större version av bilden finns här: http://www.kaxlon.com/gvr4/20100421/gvr ... luster.jpg
går även att zooma den större bilden.

hmmm måste lära mig lägga in länktext istället för långa länkar. ;)
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav valpen » ons apr 21, 2010 21:12

vad gör bjällrorna?
Användarvisningsbild
valpen
Medlemsnr: 148
 
Inlägg: 2278
Blev medlem: tor apr 19, 2007 22:34
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav Mr_Wolfy » ons apr 21, 2010 21:14

Mr_Wolfy
Medlemsnr: 062
 
Inlägg: 2461
Blev medlem: mån sep 27, 2004 22:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: KiM H - Galant VR-4 -91

Inläggav Galten » ons apr 21, 2010 21:50

Det är en varning för när han bör peta i 3:e växeln :mrgreen:
Rikard Eriksson, rikard.eriksson@dalkia.se. Mobil: 073-05 77 961
Användarvisningsbild
Galten
Medlemsnr: 207
 
Inlägg: 792
Blev medlem: ons jul 18, 2007 1:29
Ort: KIRUNA, Sweden
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Nästa

Återgå till Bilar / Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron