Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Re: Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Inläggav Hemigunnar » tor dec 11, 2014 23:10

...och så lite bonusjobb:

AYC-pumpen:

Var lite orolig för att försöka lossa nipplarna ur bakaxeln. Fick inte tag med en fast nyckel, den ville bara glida runt, men ett bra tag med en liten Knipex polygrip fick faktiskt loss dom! Dränkte allt i 5-56, så inte röret skulle kärva på nippeln.



Efter att ha lossat på dom, så gick det fint med 14 nyckeln.



Äntligen loss!!



Nästa steg är lite rostskydd.

Tänkte ta loss allt från "bakvagnsvaggan", slipa av och måla den.
Nedre camberjusteringen har kärvat på båda sidor, så det blev första utmaningen.



De exentriska bultarna hade rostat fast i innerhylsan i bussningen. Ena sidan lossade ganska lätt, med lite övertalning av handsläggan. Vänster sida var jobbigare, men jag hade en smal rörtång så jag fick tag i innerhylsan och kunde vrida bulten lite... Mera 5-56 och envishet och plopp så var den också ute!

Hmm... Egentligen lossade jag diffen före, men det gick ganska lätt så det är inte mycket att skriva om.


Här är bakvagnsbalken, modell VR4:



Dokumenterat lite originalmärkning... Kan det vara tillvekningsdatum?



Original med AYC:



Nedre camberjusteringsarmar.



Just i dag har jag slipat rent och grundat. Fortsättning följer... ;)
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar
Medlemsnr: 203
 
Inlägg: 967
Blev medlem: sön apr 22, 2007 17:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Inläggav Galant turbo » tor dec 11, 2014 23:49

Jag är imponerad! :shock:
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Inläggav Hemigunnar » fre dec 12, 2014 0:27

Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar
Medlemsnr: 203
 
Inlägg: 967
Blev medlem: sön apr 22, 2007 17:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Inläggav Hemigunnar » fre dec 12, 2014 17:43

*suck*
Skulle börja ta isär AYC-pumpen för renovering...
Den föll typ i bitar när jag skulle lossa ledningarna till diffen... Inte mycket att renovera...
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar
Medlemsnr: 203
 
Inlägg: 967
Blev medlem: sön apr 22, 2007 17:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Inläggav VipMartie » lör dec 13, 2014 12:28

Synd när man har lagt så mycket arbete på något för att inse att det var gjort förjäves. Grymt imponerande jobb som vanligt! :wink:

Blir det att köpa ny pump nu?

MVH / Martie
Martin [VipMartie] Cheung
:: ::
Användarvisningsbild
VipMartie
Medlemsnr: 025
 
Inlägg: 2302
Blev medlem: sön feb 16, 2003 18:41
Ort: Stockholm
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Inläggav Hemigunnar » lör dec 13, 2014 14:17

Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar
Medlemsnr: 203
 
Inlägg: 967
Blev medlem: sön apr 22, 2007 17:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Inläggav Hemigunnar » tis dec 16, 2014 23:52

...och här kommer fortsättningen:

Efter grundning och 2k polyuretanfärg







Passade på att byta olja i bakaxeln. Notera pluggarna för tryckrören till AYC:n





Var några år sedan jag handlade olja, för byte i bakaxel, fördelningsväxel och automat



Plockar ihop bakvagnen. Hade kanske varit en bra idé att byta olja EFTERÅT... Upptäckte att ventilationen till bakaxeln fungerade, en hel del olja rann ut när den låg upponer...



På väg tillbaka in under bilen



Det är nära nu...



Höll på att börja gråta innan jag till slut fick fästena för handbromsbackarna på plats. En pinne, en fjäder och en bricka... Hur svårt kan det vara?!
Det är så trångt! Handbromsen på en Volvo 240 är en fröjd som jämförelse...! Här sitter det ihop i alla fall...



För att byta bromsledningar bak på en Legnum/Galant VR4, så behövs dessa verktyg...



Några bilder på AYC-pumpen:
Skyddsplåten under pumpen sitter fast med fyra skruv. Fick loss tre stycken, den fjärde tog med sig en bit av aluminiumhuset...



Lade pumpen på sidan för att lossa tryckledningarna, då gick ena ventilen AV...! Så kexig är den, helt söndervittrad...! Smart att montera pumpen under bilen...! Har sett att EVO-killarna (och tjejerna?) flyttar och monterar pumpen i skuffen istället, för att slippa denna typen av problem.



Ser inte ut som att jag kommer att få användning av renoveringssatsen...



Åkte in och besiktigade bilen i går och fick godkänt på bromsledningarna. Värre var det med avgaserna...
Allt utom CO2500 (förhöjd tomgång) okej... Hade verkligen varmkört, en dryg mil på trean i 100 km/h... Hade även plockat ur luftfiltret.

Efter lite tips från Jens, avgasmästaren här på forumet, så slog jag i lite E85 (hade mellan 5-10 liter bensin i tanken och slog i 4 liter sprit). Efter en låååång tokvarvning utan större resultat, säkert i en minut på 3000-3500 rpm, så började plötsligt värdena sjunka snabbt. :)

0,0 på CO
0,1 på CO2500 (0,3 är ok)
1,000 på lambda (!)

Så skönt, ett år till med min Legnum!
Men det lutar åt att det blir ett helt nybyggt avgassystem inkl. kat i framtiden, då jag misstänker att katten börjar ge upp...
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar
Medlemsnr: 203
 
Inlägg: 967
Blev medlem: sön apr 22, 2007 17:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Inläggav professorWinther » ons dec 17, 2014 9:09

katten påverkar väl bara hc värdena. Co får man väl då man får för lite syre till förbränningen. Kolla luftfiltret!
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Inläggav Galant turbo » ons dec 17, 2014 9:16

[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Inläggav professorWinther » mån dec 22, 2014 9:07

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Inläggav Hemigunnar » tor dec 25, 2014 12:17

Jag får nog utfärda en liten varning eller brasklapp...

Är osäker på om det är lämpligt att helt plugga hålen i bakaxeln om man tar bort AYC-pumpen. Vid första långkörningen efter ingreppet (ca 10-12 mil) så blev det rökutveckling och broms-/lamell-lukt när jag stannade. Jag GISSAR att oljan i bakaxeln (till AYC-systemet) blivit varm, expanderat och satt tryck på lamellerna i diffen.

Nu har jag antagligen slitit ut lamellerna där, för jag körde vidare (kunde säkert ha lossat pluggarna och släppt ut övertrycket, men jag var långt hemifrån och utan verktyg) och vid nästa stopp så hade både lukt och rök minskat...

Fick även lite märkligt beteende på bilen innan vi stannade och upptäckte röken, som att bakvagnen ville dra åt ena sidan... Trodde det var dåligt med luft i något av däcken...

Nu har jag kört totalt ca 100 mil sedan det stora ingreppet och bilen fungerar helt normalt, men jag vet ju inte om lameller har tagit skada och kommer troligtvis heller inte att få veta det, då det lutar åt att jag kör vidare utan AYC-pump...

Om någon kan kasta lite ljus över detta fenomen, så skulle jag uppskatta det...!

God Jul föresten!! :)
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar
Medlemsnr: 203
 
Inlägg: 967
Blev medlem: sön apr 22, 2007 17:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Inläggav fugazi » tor dec 25, 2014 19:21

Hmmm....
Sätter inte pumpen "bara" tryck på lamellerna så det låser /hårdare?
Kan väl inte spela nån roll att man pluggar...?
Eller måste det var cirkulation mellan in och ut på diffen, så man måste ha ett rör emellan?

(Eftersom jag har NOLL koll på det här så ponerar jag bara!)




God fortsättning på (h)julen!!!
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Inläggav Hemigunnar » tor dec 25, 2014 21:22

Som jag har förstått det (också med viss reservation då) så funkar det som två bromsok/cylindrar. Trycket till vänstra anslutningen bromsar/låser diffen till vänster hjul och höger anslutning till höger dito. Det är alltså enkelvekande cylindrar, typ. Alltså ingen cirkulation eller retur.

Eftersom långkörningen utfördes på landsväg, så var det ju inga tvära svängar, så även med låst diff så borde det gått rätt bra... Varför detta inträffade har jag inget svar på, kan bara konstatera symptomen och spåna i orsaken.

Det KAN ju ha varit något annat som hände; Tectyl droppade på avgasröret eller den nya oljan kanske krävde inkörning... ;) Men det luktade typ tågbromsar...
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar
Medlemsnr: 203
 
Inlägg: 967
Blev medlem: sön apr 22, 2007 17:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Inläggav fugazi » fre dec 26, 2014 11:31

Kollade runt lite snabbt... och det verkar lite mer komplicerat än jag trodde.
Hittade lite bilder som jag "snodde":
Bild
Bild
Bild


För det är väl inte S-AYC på din va, eller?

Bild
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Inläggav Hemigunnar » fre jul 24, 2015 21:59

Nya utmaningar...!
Har redan skrivit i Galant-tråden, men jag skriver även här...

viewtopic.php?f=36&t=26215

Staget från vindrutetorkermotorn till första torkararmen lossnade plötsligt från motorn.
Lossade ventilationsgallret och torkararmarna för att komma åt motorn och klicka tillbaka staget, inga problem...
Tyvärr funkade det bara till nästa regnväder...

Det verkade som att koppen på staget var sliten och behövde bytas.



Tyvärr går det inte att byta koppen, utan det är ett nytt stag som gäller!
Fick tag på ett stag från en vanlig vänsterstyrd Galant av Robin (amoreex här på forumet), men det är ju spegelvänt, så det passade inte.
Det är även lite kortare än till Legnumen, skiljer ca 2 cm.



Bara att kapa isär, vrida och förlänga.



Efter lite slipning och rostskydd...



Tyvärr såg inte kulan så bra ut heller, kromsläpp på den, kan ha varit det som orsakade onormalt slitage...
Men som tur är så är det samma utförande på den från G6:an, fast lite smalare... (det är ett koniskt hål med väldigt små splines i)



Passade perfekt, nu längtar jag bara på nästa regnväder! :D
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar
Medlemsnr: 203
 
Inlägg: 967
Blev medlem: sön apr 22, 2007 17:15
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

FöregåendeNästa

Återgå till Bilar / Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron