Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Re: Hemigunnar - Legnum VR4 -97

Inläggav Hemigunnar » tor jan 02, 2014 21:42

Så... Nu är bilen äntligen besiktigad och godkänd! :)
Men fortfarande är det något lager eller drivknut som vibrerar... Eller kanske så enkelt som något av vinterhjulen...! De har ju suttit på den gråa Legnumen och den har stått stilla en hel del, stående på de... Får kolla det.

Hursomhelst så gjorde jag klart det främre röret i dag och blev väl rätt nöjd med det...

Så här såg det gamla ut:

Fick ta flänsarna mot turbosarna och bygga det nya från...:

Nu syns inte det på gamla röret, men under skyddsplåten, där downpipen för bakre turbon kommer ner, där är det alltså en gjuten järnklump som de tre rören skarvas ihop i. Det känns som att min version är lite mer "fullflödes", fast Biltemas y-rör är väl kanske inte så öppet som man skulle önska...
Fick även offra ena upphängningen (längst bak på gamla röret) då den flexibla rörbiten hamnade precis där. Men det känns stabilt nog ändå!
Vågade inte ta tag i skruvarna till katten, så jag sågade av röret lite framför lambdasonden och skarvade ihop med hjälp av en avgasklämma där (har tyvärr inga bilder under bilen).
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar
Medlemsnr: 203

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » tor jan 02, 2014 22:39

Ser då bra ut det där, lär vara en jäkla skillnad mot original med tanke på y-delen på den. Har noterat den tidigare på arbetskamratens bil, det är ju inte direkt den bästa y-fördelningen i världen ur flödessynpunkt... :lol:
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Är man intresserad av något lär man sig oavsett man vill det eller ej...
Användarvisningsbild
Goo5t
Medlemsnr: 154

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav fugazi » fre jan 03, 2014 17:31

Ser smuckt ut Gunnar!
Bra jobbat, säkert bara hälften så tungt också.
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Hemigunnar » mån mar 31, 2014 17:19

Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Hemigunnar » fre apr 04, 2014 20:59

*suck*

Fick just hem en ny uppsättning drivknutar (beställer två för säkerhets skull) och kan konstatera att jag nu har fyra likadana drivknutar, som INTE passar på min bil... Denna gången beställde jag som skulle passa Galant VR4 1998-2003, men fick återigen 24-splines knutar...

Kan någon hjälpa mig?
Behöver OUTER CV JOINT 32X54X25 - MITSUBISHI LEGNUM EA/EC 1996-2002 OEM MR246169

Har googlat MR246169
På E-bay finns det i USA och onödigt dyrt, behöver de i veckan.
Camskill har inte...
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Galant turbo » fre apr 04, 2014 21:02

Surt att det ska jävlas med det här, men se det positiva! Snart är du hedersdoktor i Mitsubishi-drivaxlar! :wink:
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Hemigunnar » fre apr 04, 2014 21:34

Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Hemigunnar » sön apr 06, 2014 11:19

Forskar vidare...!

Tänkte att jag kanske skulle kunna använda den drivaxel från Galant (2.0 och V6 är samma), även fast den är lite längre än till Legnum.

Galant:

Legnum:

Lite väl stor skillnad tyvärr...

Dessutom så verkar allt vara kraftigare på Galanten(!)
24 splines i drivaxel mot inre knuten på Galanten, mot 30 splines mot inre på Legnum.
Försökte även att sätta ihop inre drivknutshuset från Legnum med "korset" från Galant, men även där är Galantens delar kraftigare.

Men vad gäller yttre drivknuten, så är Galantens och Legnums exakt likadana, FÖRUTOM inre delen (24 mot 32 splines).

Jag har ju fyra stycken, varför inte testa att offra en...? ;)

Tog isär både den gamla Legnumknuten och en av de nya Galantknutarna:

...och monterade ihop igen...:

Det är ju alltså bara inre delen som är begagnad, men den ÄR sliten. Det sitter sex kulor i den och tre av "kulbanorna" på det gamla centrumet var fina, men tre av de var ganska slitna, så jag räknar inte med att det håller så länge, men jag måste få bilen ut på vägen igen. Ska till jobbet på torsdag, så det blir drygt 60 mil tur och retur... Får väl se hur det går...

Kommer att fortsätta leta efter en riktig knut, men nu har jag lite mer tid på mig att leta... :)
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav KiM H » sön apr 06, 2014 15:28

Men vänta lite nu... Du fick alltså ihop en hybrid? :)
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Hemigunnar » sön apr 06, 2014 22:00

Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Hemigunnar » mån apr 07, 2014 14:41

Har monterat ihop bilen och tagit en provkörning... Verkande lovande, tyst i fram i alla fall... Bytte ju även hjullager på den sidan, eftersom jag hade en "hybrid" där också...
Har precis lagt på sommardäcken också, nya Landsail, 225/45-17... Kommer med recension på de senare, har inte kört en meter med de än... :)

Tog tyvärr inga bilder när jag monterade dit drivaxeln, men tänkte ändå komma med några tips...

Jag lossande nämligen inte någonting vad gäller styrled, bärarmar eller up-rights vid detta drivknuts- och hjullagerbyte.
Det funkar OM drivknuten inte sitter för hårt fast i hjullagret.

Lossar först hjul, bromsok, okfäste och bromssköld.
(är man lite lurig så kan man sätta tillbaka hjulet UTAN centrum"plopp", så man kan släppa ner bilen igen och komma åt och lossa centrummuttern med ett rejält verktyg, har en 3/4" 30mm hylsa med fast skaft)

Sen lossar man centrummuttern och knackar in drivknuten så långt det går (slå inte för hårt så du skadar inre knuten eller stukar den yttre).

Då kommer man åt att lossa de fyra skruvarna som håller hjullagret, 17mm nyckel/hylsa till dom.

Bort med hjullagret och tryck in drivaxeln så långt du kan. Har du riktig tur så kan du få loss yttre knuten från drivaxeln, men den sitter med en låsring inne i knuten. Håll in drivaxeln med handen och knacka på innerdelen av knuten (om du inte ska behålla den). Som sagt, har du tur så lossar den. Tryck tillbaka drivaxeln in mot växellådan och lirka ut yttre knuten.
Går inte det, så klipp upp/lossa stora stripset till inre damasken och ta isär där. Finns lite plats att dra ut allt när inte hjullagret är i vägen, se till att skydda den knuten från smuts.
Om man nu lirkar, trasslar, styr och svär, så går det att få bort hela drivaxeln utan att lossa några andra delar. Detta gäller vänster sida, har inte testat på höger sida, där drivaxeln är längre...

Att få tillbaka allt var smidigt, satte ihop den inre knuten helt (med damask) på drivaxeln och stack den inifrån genom fjäderbenet och monterade den i lådan. Höll sen drivaxeln åt sidan och satte yttre drivknuten på plats, förde tillbaka drivaxeln (med damasken ditmonterad men inte fastsatt) mot knuten och knackade den på plats på drivaxeln.
På med stripsen och dit med hjullagret (väl uppsmort) och skruva fast det. Sist av allt så dras centrummuttern på plats (jag använde ett spett i hjulbultarna för att hålla emot, men det går fint att montera hjulet och släppa ner bilen och dra muttern. Se till att få dit en saxpinne också!

Tillbaka med sköld, bromsskiva, ok och tillslut hjulet... Klart! :D

Trist utan bilder, bara en massa text...
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav fugazi » mån apr 07, 2014 15:59

\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Hemigunnar » fre aug 08, 2014 14:45

Lite service gjord igen...:

Bytte hjullager vänster bak (enda hörnet som varit orört hittills)...
Gick väl som väntat, behövde en press för att få ut drivknuten ur navet (någonstans mellan 12-15 ton), annars är det få saker som är besvärliga med lagerbyte.
Hjullager från E-bay:

http://www.ebay.com/itm/310813517980
Har ett extra liggande ifall någon har panik... Givetvis olika fram/bak...

Tyvärr sitter kontakten till ABS-givaren ovanpå bakaxelbryggan, så jag klippte av kabeln nere vid navet (vågade inte ta i så mycket på själva givaren) och skarvade ihop den efter pressningen.

Smetade på ordentligt med fett på splinsen innan ihopmontering... Noga att man får i inre drivknuten i diffen (tog med hela drivaxeln till pressen), fick lossa damasken och knacka in den med en bit mässing och plastklubba. Stålstrips från jobbet och tång från Biltema (24390) gör återmonterandet enkelt.

Provkörningen gick fint, men jag kan ha råkat böja lite i bromsskölden, det var lite skrapljud som inte var broms eller lagerrelaterat...
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav VipMartie » mån aug 11, 2014 21:09

Martin [VipMartie] Cheung
:: ::
Användarvisningsbild
VipMartie
Medlemsnr: 025

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Hemigunnar » tor dec 11, 2014 22:27

Dags för lite mek igen då...

Besiktigat med tvåor, så det är ju bara att bita i då:
Längsgående bromsrör bak... Båda...

Ingen katastrof om det hade varit en vanlig Galant, men nu är det ju drivning på bakaxeln också, så då är det demontering som gäller, då det är väldigt trångt mellan den och tanken. Bromsröret till vänster sida är draget mellan tank och bakaxel. Får inte mellan ett finger ens...

Nåja, bara att skruva:

*Lossa bromsok med fäste.
*Skruva isär handbromsbackarna för att få loss handbromswiren.
*Lossa stagen framåt, uprighten och stötdämparen.
*Lossa kardan (både mot bakaxeln och bakre lagringen i karossen.
*Lossa de fyra muttrarna lite som håller bakvagnen.
*In med domkraft och ta loss muttrarna helt.
*Släpp ner...

Just ja, AYC-pump... (längst ner i bild).

Som på EVO:n, så sitter AYC-pumpen bakom höger bakhjul, skyddad av en bockad plåt... Sitter alltså rätt utsatt för allt som skvätter upp från hjulet. Givetvis så har plåten rostat sönder delvis, rören mellan pumpen och axeln rostiga och pumpen måste renoveras.

Har beställt renoveringskit till pumpen och var till Mekonomen och köpte nipplar som passar i bakaxeln (för att tillfälligt plugga axeln, så jag kan använda bilen medan pumpen renoveras) som jag antingen skaffar ett 8 mm kopparrör och gör en "loop", eller gängar och pluggar med en M10.

Nåja, byta bromsledningar är ju inte så svårt, bara trångt... Lyckades inte få loss alla skruvar, drog av ett par här...

Typiskt så var det fäste BÅDE till broms- och bränsleledningar OCH bränslefilter...
Har inte riktigt funderat ut hur jag ska lösa detta, kommer inte åt att borra ur de skruvarna då tanken är i vägen... Kanske bara svetsar fast fästet i balken (ska sitta som det sitter på bilden)...
Vill även byta bränslefilter när jag ändå rotar där, men får inte loss nippeln... Lite trångt där också...

Här kommer världens bästa tips:
Innan man öppnar bromssystemet, så kan man trycka ner bromspedalen lite, bara så kolven stänger upp till reservoaren, så rinner det inte ut någon bromsvätska.
Jag brukar ta handtaget till domkraften och spänna mot sätet. Glöm bara inte att lossa säkringen till bromsljuset, annars tömmer du batteriet. Jag lossade batteripolen, funkar också.

Har inte tagit så mycket bilder på själva rören, men det är bara att följa och lossa fästen. Allt är rostigt, så risken att skruvar och fästen går av är stor. Där rören går upp i motorrummet är det riktigt trångt, rören är dragna mellan kaross och framvagn.

Nåja, såhär blev det i motorrummet:

Och så här vid bakhjulen:

Höger (blev lite väl långt där):

Vänster:

Måtten på rören är:

Vänster: 425 cm
Höger: 365 cm (går lätt att minska 5 cm)
Nipplar i alla ändar: M10x1

Ville byta bromsslangar också, men det fanns inga hemma. Kortare än vanliga Galanten, så det passar inte...
Senast redigerad av Hemigunnar tor dec 11, 2014 23:14, redigerad totalt 2 gånger.
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

FöregåendeNästa

Återgå till Bilar / Projekt