Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Re: Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Inläggav professorWinther » fre okt 04, 2013 8:36

Det gick nästan vägen. Gustav från SFRO kom förbi på torsdagskvällen.

Jag hade gjort en del ändringar från senast han kollade på bilen.

*bredare däck på 9,5" fälgarna 235/40 18" resp 245/40 18"
*Hjulbultar i stål
*Bytt tilbaka till orginal backspeglar
* Flyttat in batteriet i kupen och fixat en batterilåda (även om jag har ett AGM batteri som inte ger nån gas ifrån sig vid laddning)
*Tätat hela bakre torpedväggen och använt täta genomföringar
*Byggd om hela bromsfördelningssystemet, tagit bort orginal fördelningsblock och ersatt med tkors och en justerbar bromsventil på bakre kretsen.
* Böjt till en stålkant från den förra takluckan.

Tyvärr så får jag fortfarande problem med att däcken låser upp så fort man trycker hårt på bromspedalen. Detta ger dålig retardation. Vi provade med lägre lufttryck i däcken men med bara lite bättre resultat.

Dommen blev att bromsservon var för kraftig så det gick inte att dosera bromsverkan på ett bra sätt.

Då fick jag lära mig nått mer om galanter. Om man har ABS orginal på en galant så sitter det ett dubbelmembransbromsservo. Jag var ju så klart tvungen att slakta ett enkelmenbransservo från Mizzan och testa direkt.
Efter lite Vilja våld och vaselin så gick det att byta utan att lossa bromsledningarna.

Har jag tur så skulle gustav kunna komma ner till umeå om två veckor igen.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Inläggav fugazi » fre okt 04, 2013 9:18

Ajfaan... så ett dubbelmembranservo ger mer servoverkan än ett enkelmembran? Eller är det nåt annat? Samma diameter?
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Inläggav professorWinther » fre okt 04, 2013 10:49

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Inläggav professorWinther » fre okt 04, 2013 13:18

Kika lite extra i bilsport nr 21 2013..

Kan hända att det finns lite bilder på en viss galant där.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Inläggav fugazi » fre okt 04, 2013 18:35

\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Inläggav professorWinther » ons okt 09, 2013 8:15

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Inläggav professorWinther » ons okt 09, 2013 8:29

Det går att få plats med 17" fälgar runt bromsarna. Men då får man plocka bort balanseringsvikterna :D




Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Inläggav Goo5t » tor okt 17, 2013 22:01

Visst är det 3000gt bromsar?
Rätta mig om jag har fel men har inte 3000gt 16" fälgar original?
Ska väl iofs vara lite speciella fälgar för att få plats med bromsarna vad jag hört.
Är lite nyfiken på om mina 16" vinterpuckar skulle rymmas över 3000gt bromsar :wink:
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Är man intresserad av något lär man sig oavsett man vill det eller ej...
Användarvisningsbild
Goo5t
Medlemsnr: 154
 
Inlägg: 872
Blev medlem: lör sep 16, 2006 23:05
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Inläggav professorWinther » mån okt 21, 2013 8:09

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Inläggav Goo5t » mån okt 21, 2013 20:34

Varför valde du att köra på evo 9 bromsskivor, större diameter? :)
Anders

Mitsubishi Colt CZT -06
Grubbelsmurf

Är man intresserad av något lär man sig oavsett man vill det eller ej...
Användarvisningsbild
Goo5t
Medlemsnr: 154
 
Inlägg: 872
Blev medlem: lör sep 16, 2006 23:05
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Inläggav peter.ekstrom » tis okt 22, 2013 14:54

Intressant läsning Professor Winther. Gillar hur du följer upp och berättar om dina projekt.
Användarvisningsbild
peter.ekstrom
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tis okt 22, 2013 14:21
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Inläggav professorWinther » tis okt 22, 2013 15:21

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Inläggav professorWinther » tis okt 22, 2013 15:27

Då har man ett grönt litet papper hemma, GODKÄND SFRO besiktning som ombyggt fordon.

I Veckan så borde orginalpappret komma, då kan jag boka registreringsbesiktning och kontrollbesiktning. Mer pengar som ska ut. Nån som vill köpa kolfibervinyl för att jag ska få lös pengar? :D

Det enda som står som anmärkning nu är att däcken bak tar i vid kraftig acceleration. En kombination av dåliga bakre dämpare/fjäder och 245 breda bakdäck.

Just nu så är bakskärmarna valsade lite extra, och jag har ett par evo 4 stötdämpare jag tänkte modda dit.
Behöver nog bara svetsa på en ring istället för gaffeln som finns där nu i undre fästet. Övre infästningen passar rakt av.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Inläggav professorWinther » mån feb 17, 2014 11:45

Vissa av er vet detta redan, men jag ska bli pappa i Juni.

Därför så har jag beslutat mig för att kolla intresset på att köpa min special Galant.



Bilen kommer att säljas SFRO godkänd som Ombyggt fordon med 240hk turbomotor och Bakhjulsdrift. Reggad för två personer med fullbur.
Tanken är att den skulle klassa in som Pro-Int driftingbil (högsta serien). Då måste man svetsa dit dubbla dörrsträvor per sida( finns lösa färdig notchade) och köpa Fia godkända stolar och bälten. Som den står nu ska det inte vara nått problem att köra Modified serien. Har påbörjat en bättre framvagn för mer styrvinkel. Den finns löst, blästrad.

*Vems Motorstyrning
*Evo 3 bränslepump intank till en specialtillverkad catchtank med en Walbro 255 inline till motorn. Strömmen plockas direkt från batteriet. Byggd för att kunna köra dubbla pumpar.
Stålomspunna AN bränsleslangar i hela bränslesystemet.

XTD svänghjul, tryckplatta och sinterlamell.
Eclipes GSX växellåda med svetsad centerdiff, Payback specialolja i den. Ihopbyggd av en rallyåkare här i umeå.
Eclipse GSx vinkelväxel, med läkande packbox, paybackolja
Eclipse GSX LSD 4bolt bakdiff, Renoverad och omschimsad av Youask. Paybackolja.
4-bolt drivaxlar bak. Klarar betydligt mer stryk än orginal 3-bolt.

D2 ställbara coilovers fram
Fjäderbensstag både fram och bak.
Nya hjullager runt om. (dyra bak!)
Nya spindelleder x4 i bakvagn.
Nya stabstag i bakvagn
Blästrad och pulverlackad bakvagn med aluminiumbussningar i infästningarna och polyetan i alla rörliga delar.
Evo 4 ombyggda stötdämpare var tänkt att montera bak, men är inte klart.

Påbörjad ombyggd framvagn, blästrad, med lösa polybussningar finns. Länkarmar breddade 30mm.

evo 9 bromsskivor fram med 3000gt vr4 renoverade ok.
saab 99 omsvarvade framskivor monterade bak med Eclipse GSx renoverade ok. Handbroms i oken och hydralisk handbroms.

Sellholmventil till hydraliska handbromsen, Ställbar reduceringsventil för att minska bromsverkan bak.
1" huvudbromscylinder och enkelmembrans-bromsservo från en Galant GLSi

Fullbur från Finess med extrastag.

Bilen reggades med en äkta vr4 RS evospec motor, men har dålig topppackning, så bilen säljs med turbokonverterad GTI motor. Har plockat 320hk med denna på 1,1 bar. Går att plocka betydligt mer med annan turbo och kamaxlar.

Har en uppsjö av olika fälgar till denna. Dock så passar bara två upsättningar fälgar över frambromsarna.
Rota GTR 4x114,3 18" x 9,5" 235 fram och 245 bak kommer bilen att reggas på.
17" fungerar med 10mm spacer.
Bak fungerar 15" utan problem.


Att ge ett pris på en sån här bil är ju väldigt svårt, I och med att den är Fullt laglig med turbo och e85 och Vems, så tycker jag att den är värd mer än ett fulturbobygge.

Bara SFRO avgifterna hamnar på över 6000:-
Detta medför att bilen borde gå att försäkra via Bilsports entusiastförsäkring, 1600:- per år helförsäkrad, om man har en annan bruksbil, förvarar bilen i låst garage osv..

Priset blir så klart olika beroende på vad som ska följa med, har massor med extra kjolar, motordelar, fälgar osv.

Bara delar är närmare 90K, men jag vet att man inte kan få tillbaka de pengarna.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015
 
Inlägg: 2151
Blev medlem: fre okt 15, 2004 20:59
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Inläggav RobZy » tor mar 06, 2014 21:36

Har nu läst igenom hela tråden. Måste kännas som att sälja sitt barn typ. Jag går själv i tankarna att bygga om min 6g gti till RWD. Men då med rakställt osv. Stort projekt som det inte finns varken tid eller rum för just nu. Så jag nöjer mej med att köra arslet till jobbet i den sålänge :)

Vad vill du ha för pärlan?
RobZy
 
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 27, 2014 19:58
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

FöregåendeNästa

Återgå till Bilar / Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron