Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 "Labbet"

Inläggav professorWinther » mån okt 20, 2008 14:22

Hej mitt namn är Pär Winther brukar i bilkretsar kalla mig för ProfessorWinther. Tänkte med denna tråd visa mitt senaste bygge. Men först lite bakgrund om mig och vad jag har gjort tidigare..

Att hålla på med teknik i alla dess former har alltid passat mig.. Har tyvärr inte haft någon bilintresserad far eller liknande så jag började ganska sent med att modifiera bilar.
Jag har alltid haft en otrolig drivkraft att göra saker själv. Om det är nått som jag inser att jag inte klarar av så låter jag någon duktig göra det samtidigt som den personen får visa mig alla steg så att jag kanske kan lära mig..

På så sätt har jag lärt mig att plasta, slipa inför lack, svetsa, bygga billjud m.m.. Jag påstår inte att jag är världsbäst på något men jag är hyfsad inom många områden. Mina bilbyggen ska just vara MINA bilbyggen där jag har kommit med flest ideer och lagt flest bilbyggartimmar.

Nu låter det som att jag isolerar mig från världen och inte låter kompisar hjälpa till och komma med förslag, så är inte fallet. Har många vänner som hjälper mig med allt från att fixa delar till att komma med intressanta förslag och även som hjälpande hand i garaget.

Jag har det senaste året fått "hyra" ett garage i Kubbe utanför min barndomsby Bredbyn Enda problemet är att jag bor och pluggar i Umeå ca 15 mil därifrån. Så jag kan bara skruva på helgerna då jag åker hem till mor och far och min bror.

Mitt förra bygge baserades på en Mitsubishi Galant Glsi -89 och blev snabbt döpt till MIZZAN av min dåvarande flickvän. Bilen utvecklades under flera år med väldigt smal budget och förra sesongen såg hon ut så här.

Detta bygge är fortfarande aktivt och jag satsar på att bli nordens diodtätaste bil 2011 i sammarbete med ljusakuten.se

Nu till mitt nya bygge då:

Detta bygge kommer att visa att jag kan mer än att bara bygga showbilar. Nu hade jag tänkt lära mig att bygga mer prestanda inriktat också..

Detta bygge baserars också på en Mitsubishi Galant -89 men detta är en Dynamic 4:a även kallad D4:a. Detta är en fyrhjulsdriven mitsubishi med besläktningar från VR4:an som var en turbomatad fyrhjulsdriven galant som tyvärr inte såldes i sverige. VR4:an brukar inom mitsubishikretsar kallas för EVO zero och är alltså den modell som mitsubishi till stor del har baserat sina Lancer Evolution bilar på.

Som vanligt när det gäller mina byggen som kommer det inte att bli något monster utan allt skall byggas så billigt som möjligt då min ekonomi är minst sagt usel.

Planen med detta bygge är en sleeper som överraskar folk och den kommer att byggas i flera steg.

Version 1

Rostlagad kaross Blästras, svetsas, grundmålas och får sen vit body under hela underredet
Lättad från allt som inte är nödvändigt:
AC Helt borttaget med pumpar kondensator och fläktdel.
ABS Pumpen lossas, bromsrör och bromsfördelningsblock byts ut
Taklucka Kassetten lossas och hålet svetsas igen
Elhissar Hela mekanismen lossas på bakdörrarna
Stolar byt ut mot glasfiberstolar 6,8kg st. Baksätet lätt at lossa
Backspelgar byts ut mot lätta plast eftermarknadsspeglar
Asfaltsmassa demonteras bort i hela bilen
Farthållare mekanismen lossas och ersätts med en vanlig gaswire
4ws Fyrhjulsstyrningen tas bort med alla hydralkomponenter
Ombyggnad av bakre hjulhus. Omödig plåt kapas bort.
Inredning plockas bort i mesta möjliga mån och ersätts av vitlackerad aluminium
Dragkrok tas bort

Tanken är att denna version skall gå att besiktas med en begränsad regbesiktning pga dragkroken.

Version 2
RWD konvertering mittendiffen svetsas främre drivaxlar kapas
Renoverad 4G63T motor baseras på en 6B 4G63 motor som får:
nya turbokolvar
nya vevaxel och vevstakslager
Nya packningar
Ny oljepump
Borttagna balansaxlar
Aluminiumsvänghjul
Flödesförbättrad topp
Extraktorgrenrör
Evo3 turbo
VEMS
Motivlackerad "skabbig" rostrinningar vid nyckelhål osv.
Glasfiberhuv och bagagelucka
coilovers
Senast redigerad av professorWinther tis feb 07, 2012 12:56, redigerad totalt 9 gånger.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
Användarvisningsbild
professorWinther
Medlemsnr: 015

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: Professorwinther- Galant Dynamic 4 -89 vit

Inläggav professorWinther » mån okt 20, 2008 14:41

Ja då har man trillat tillbaka till en dynamic igen.

Efter den tragiska olyckan med min första (man ska inte låna ut en trafikförsäkrad bil) så fick jag ju lite delar över.

Har haft delarna lite halvhjärtat ute för försäljning men har int fått så bra bud, så jag tänkte att man kanske kan hitta en fräsch kaross att börja om på istället.

Sagt och gjort, letade överallt efter en lätt krockskadad eller icke komplett dynamic 4 kaross utan överdrivet med rost. Tyvärr så kryllar det ju inte direkt av d4:or här i landet.

Efter lite prat med Johan Bring så kom vi fram till att han hade en hyfsad kaross han kunde tänka sig att släppa för nästan inga pengar alls. Problemet var ju att den fanns i skövde!

Alla ni som kan sveriges geografi lite hjälpligt vet att det är LÅNGT mellan Umeå och skövde. Karossen behövde ju även dras med biltrailer för att komma upp..

Ni förstår kanske min tvekan men efter några veckors hårt jobbande för att få ihop till soppapengar så bestämde jag mig att den karossen var helt rätt för mitt kommande projekt.

Sagt och gjort. En dieselbil som var stabil att dra med letades fram och en Boggietrailer fanns till uthyrning. Då var det bara soppan och flera chauförer som fattades.

Nu i helgen skulle det ske! En 07:as Volvo XC90 skulle det bli att dra med. Tyvärr så blev ägaren fördröjd på ett jobb så bilen blev aldrig ledig. Vad gör man då? Jo man lånar sin brors S70 turbodiesel istället :D

Som tur var så skulle PG och jonny ställa upp som extrachauförer så klockan 21:00 på fredag kväll så bar det iväg söderöver med ett boggiesläp lastat med 50L diesel. Lyckades komma över ett parti med 100L diesel från ett lastbilsföretag för 800:-

Resan började i örnsköldsvik då jag har mina föräldrar i en by utanför samt att jonny och PG är öviksbor. Med ca 75 mil framför oss med ett släp som bara får dras i 80km/h så hade vi en lång resa framför oss..Vi höll 80Km/h hela vägen ner och alla i bilen hade BE behörighet som krävs för att dra detta ekipage.. Eller inte..

Med en polisradio i bilen så kunde man ligga på ganska bra. Enligt våran 7" touch screen GPS( Lånad av ljusakuten.se) så skulle vi vara framme 06:15. För att inte johan skulle behöva stiga upp så tidigt så stannade vi och sov en stund 7 mil ifrån skövde och försköt på så sätt våran ankomsttid till strax efter halv åtta.

Med en snittförbukning på 0.86 l/mil av billig diesel så kunde man inte vara mer än nöjd.

Klockan åtta så var vi på plats där bilen stod och lastningen påbörjades.

Ingen vinch på vagnen innebar att ett spännband fick hjälpa till istället.

Karossen var ju utan motor, låda , kardan, bakaxelklump och bromsar så den var ganska lätt.

Då var det bara att lasta och bege sig norröver igen.
Senast redigerad av professorWinther tis mar 17, 2009 15:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
professorWinther

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Sadam » mån okt 20, 2008 15:16

Nice att de blir ett bygge på en d-4a. Hur var sparklådorna om bilen hade stått där?
Vad har du för planer org eller trim?
Adam
Spriten räddade mig från idrotten

Användarvisningsbild
Sadam
Medlemsnr: 165

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav professorWinther » mån okt 20, 2008 15:40

Användarvisningsbild
professorWinther

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav valpen » mån okt 20, 2008 16:41

Bild

Är det Bring som ser så hjälpsam ut med händerna i fickorna till höger?? Han kanske är förman över lastningen... :mrgreen:
Användarvisningsbild
valpen
Medlemsnr: 148

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Evolution_6SiC6 » mån okt 20, 2008 16:55

Bra att resan gick bra hem också :)
Hoppas det blir något ballt av den! Saknar telefonen redan :cry:

Valpen: Jag kallar det moraliskt stöd! Måste hejja på dom andra lite :race
Ne själv klart så knäpper han ju bilden när man pustar ut efter ha slitigt så hårt :roll:

Och älgarna försvan nog till grann byn...
Användarvisningsbild
Evolution_6SiC6
Medlemsnr: 056

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Mr_Wolfy » mån okt 20, 2008 17:44

Mr_Wolfy
Medlemsnr: 062

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav valpen » mån okt 20, 2008 17:51

Användarvisningsbild
valpen
Medlemsnr: 148

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Kofoten » mån okt 20, 2008 19:35

'hahah jajamen de e bring som står å ser lite lat ut =)
Niklas Bengtsson
http://www.carsound.se
Kofoten

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Sadam » mån okt 20, 2008 20:25

Adam
Spriten räddade mig från idrotten

Användarvisningsbild
Sadam
Medlemsnr: 165

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Galten » mån okt 20, 2008 22:19

kul att det rullar på för din del Pär, hoppas det går bättre för denna kärra..

Själv så går de segt men de beställs delar så fort en krona finns till övers, så jag kommer nog vara i farten tom sommarn 2009 :D
Rikard Eriksson, rikard.eriksson@dalkia.se. Mobil: 073-05 77 961
Användarvisningsbild
Galten
Medlemsnr: 207

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav professorWinther » mån okt 20, 2008 23:24

Användarvisningsbild
professorWinther

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Galten » tis okt 21, 2008 11:50

ang. fronten får väl tiden utvisa det, jag är ju skyldig dig ganska exakt 446 Kr för burgare, inträde samt lysdioder som du ska få nu när ja får lön lovar jag och då får alla på forumet vittna till detta, låter väl lovande Pär :wink:

Jo kopplingskittet var klart värt anser jag utan att testat det, för bara endast själva lamellen går väl på nåra tusen i sverige och dessutom håller den för mindre effekt än eftermarknads varianten.
Rikard Eriksson, rikard.eriksson@dalkia.se. Mobil: 073-05 77 961
Användarvisningsbild
Galten
Medlemsnr: 207

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Galant_racer » tis okt 21, 2008 22:59

:S

hur gick det med dom som satt i den gamla?

har missat att den blev korockad
Olof Galant kombi 98
Starion 2.6 Turbo 87
Användarvisningsbild
Galant_racer
Medlemsnr: 086

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav professorWinther » ons okt 22, 2008 12:18

Användarvisningsbild
professorWinther

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Nästa

Återgå till Bilar / Projekt