fugazi - Lancer kombi -96 (Återvunnen R.I.P)

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » tor sep 22, 2011 17:12

CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,3)
HC 014 (100)
LAMBDA 1,02 (0,97-1,03)

Bromsvärden:
Vfr: 2,0
Hfr: 1,9
Vb: 1,3
Hb:1,1

Mätarställning: 205514
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » sön mar 18, 2012 14:59

Uppdatering från förra helgen...
Tänkte ta en sväng till jobbet för att kolla motorkudden fram som jag länge tyckt var lite väl mjuk.
Bild
Fyllde den med Sikaflex, lite "lagom", inte tvärfylld...
Glömde lite bort att ta bilder på hur det ser ut efteråt eftersom det kom annat emellan!
Mellanrummen/gliporna är iaf fyllda och lite svart färg på alltihop blidde det.
Bild
Det här är anledningen till att det glömdes ta bilder:
Bild
Gummibussningen till växelföraren var tvärslut,
och det förklarar ju varför det en längre tid varit lite trögt att få i 1:an...
När man trycker växelspaken framåt dras vajern in i höljet.
I mitt fall bottnade den mot höljet och 1:an gick inte riktigt i alla gånger, framför allt när motorn var kall!
Så.... en plastbit sattes upp i svarven och höftades till:
Bild
En liten läpp på undersidan och presspassning i "öglan".
Bild
Bild
Sprintjäveln var ju naturligtvis fastrostad och gick av... totalt omöjlig att få ur hålet,
så jag fick helt enkelt borra ett 5mm hål raktigenom och montera ihop allt med
en genomgående M5-skruv, låsmutter och ett par brickor:
Bild

Och det var väl en jävla skillnad på att växla överhuvutaget!!!
Rallybil....
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav khracing » sön mar 18, 2012 17:03

Vill du ha det ännu bättre så köp Biltema´s rollerblade kullager. de passar rätt i, o då blir det stumma växlingar :D

Motorkudden kan du utan vidare fylla helt, jag änvänder själv biltema´s flytande polyuretan på tub.
Kristian Hesselmark - Mitsubishi EVO2 RWD med BMW M3-låda
khracing
Medlemsnr: 200
 
Inlägg: 465
Blev medlem: ons jan 31, 2007 23:10
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » sön mar 18, 2012 17:49

Jo, jag letade igenom lådan med kullager på jobbet. Men det minsta jag hittade var alldeles för stort!
Det får funka med plastbussning ett tag, det är ju en bruksbil....
Känns inte som att jag behöver fylla motorkudden mer heller, det blev mkt bättre redan nu.
Men vi får se i sommar när man får på sommarsulorna och så...
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » sön mar 25, 2012 21:40

Japp, då är c-drive'isarna på.... och nu är det sommar!!! 8)
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » lör jul 07, 2012 15:09

209373km
Bytt olja och filter. Oljan såg inte så tokig ut, men ganska mörk.
(Senaste bytet var väl strax efter 20'mil, så den har gått knappt 1'mil på nästan exakt ett år)
Luftfiltret så helt ok ut så det inköpta sparas till en annan gång.

I morrn börjar semesterrundan! :driving

EDIT:
Bjuder på en bild på en riktig bruksisbil med eksem och allmänt skitig, men den är underbar ändå!!!
Bild
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » lör aug 04, 2012 14:13

Uppdaterat och
Mer uppdate kommer efter semestersammanställningen...
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » lör aug 04, 2012 20:23

Japp, då var semester-summeringen klar:
2602km och sammanlagt 238,42 liter soppa (av varierande kvalité! Har haft en del problem med tillgången på E85 då det varit ett måste att tanka...)
Det gör ett snitt på 9,2liter/10km... låter lite mkt kan jag tycka men det har sina orsaker!

Första stinten:
Stockholm-Sundsvall
Regn... en hel del. Känndes stundtals som att köra en båt som har för liten motor och aldrig kommer upp och planar!!!
Med semesterpackning och 3 pers i bilen... planade gjorde det ju iofs lite lätt ett par gånger i +130km/h! Det gick RIKTIGT tungt.
Men när det gör det går den SPIKRAKT och det märks egentligen bara på ett motorvarvet ökar en aning...
Kan inte understryka nog hur bra jag tycker om dom här däcken!
Frinatt på Scandic-norr.

Andra stinten:
Sundsvall-Umeå
Helt ok väder och +20km/h över hastighetsbegränsningen hela vägen...
Hade ju brottom eftersom vi var tvungna att handla en massa mat innan vi skulle med passbåten.

Sen blev det en del SpecialSträckor efter att vi kommit fram till båten (och ut till Holmön, men då var ju inte bilen med).
Kortsträckor in till Ume/Ersboda fram å tillbaks med en massa grejer (Biltema/COOP/Systemet/metmask... osv...)

Tredje stinten:
Umeå-Stockholm
Lite väl varmt utan AC... så då blev ju hastigheten +20 igen...

Fjärde stinten:
Stockholm-Kisa... typ.
Takbox, tantens packning för 8-veckor (känndes det som iaf!), verktyglåda och en massa handverktyg/material/fiskeutr....
En beämmveee 3seriennånting tyckte att han skulle köra om min familjepulka med takbox strax innan norrköping...
När vi var över 165km/h började min tant bli lite för högljudd, så jag släppte av. Han såg helnöjd ut.... :P
Var väl ganska högt tempo hela vägen ner dit också.
34:an från Linköping ner till Kisa har en hel del 2-1 väg och det blir ju "automatiskt" en hel del omkörningar då...
135:an mot Gamleby sen har ju fjutt-hastighetsbegränsning (och/men en hel del "fartgupp/dålig väg") som inte ens harry-haffa bryr sig om...

Väl på plats i stugan blev det åter igen en hel del SS...
Hämta virke... i Västervik. Tryckinpregnerat 120x28 kostade 15,90/m hemma i Gamleby och på ByggMax i Västervik fick jag det för 9,90!!!
Att trallskruven (A2) kostade 189.-(/150st) i "bynn" gjorde ju bara resan (25km extra, enkel?) till "stan" ännu mer prisvärd där jag gav 105,90/250st(A4)... köpte 2 pkt bara för att, och en massa annat som behöfdes till "nybygget"!
En (hel-)del mat och annat bra att ha (BILTEMA till båtjäveln och Akrylatsoppa på OK/Q8) gjorde att den återigen gick rätt tungt tillbaka.... Dock utan takbox!
En fullpackad bil tbx helt enkelt!

Femte stinten:
Stugan (Kisa - G-by)-Stockholm
Nu gick det lite lättare eftersom jag lämnade kvar en hel del... verktyg/material/fiskeutr.
Men tempot var ju ungefär som vanligt på E4:an från Linköping och upp. Svårt att ligga under hastighetsbegränsningen och en hel del idioter! :banghead


Lite bilder/summering av sista rycket i stugan:
30/7 Började dan med en stekt abborre, men det blev nog en 3-4 koppar kaffe före det:
Bild
Fixade en del i trädgården och snickrade lite...
Grillmiddag:
Bild
Gick väl ner en öl eller två till den... 8)

"rallybilen"/familjepulkan, takboxen ligger bakom:
Bild
John Bauer vibes:
Bild
(f/7.1, 1/30s, ISO560)
Lite för ljust bara...

"Klyvne sten"
Bild
30 juli 2012 20.13.09 (f/7.1, 1/30 s, ISO400)

Uppe på stenen växer det en tall:
Bild
Min morfar har sagt att "den har alltid funnits där"...
(Han var förr 1904, har jag för mig)

Bild
30 juli 2012 20.17.17(f/8, 1/60s, ISO400)

Bild
30 juli 2012 20.20.18 (f/11, 1/500s, ISO200)

"The Philosopher's Stone":
Bild
30 juli 2012 20.26.33 (t/9.0, 1/160s, ISO400)

Ooops... nån har ätit nåt den inte borde....
Bild

Huset/stugan från andra hållet:
Bild
Vägen går rakt ner till:
Bild
30 juli 2012 20.39.57 (f/9.0, 1/160s, ISO400)

Fisk kan vara svårfångad.... med kameran...:
Bild
Men den här "fick jag"!!!!
Bild
Delvis.... :asgarv

Nästa resa blir en "transportsträcka" till kräftskivan... ska försöka komma iväg lite skapligt på fredag och eco-drive'a ner...
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav Galten » sön aug 05, 2012 1:01

Sverige är bra vackert, vart i norrland var det där?
Rikard Eriksson, rikard.eriksson@dalkia.se. Mobil: 073-05 77 961
Användarvisningsbild
Galten
Medlemsnr: 207
 
Inlägg: 792
Blev medlem: ons jul 18, 2007 1:29
Ort: KIRUNA, Sweden
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » sön aug 05, 2012 10:11

Stugan, där bilderna är tagna ligger i Östergötland... mellan Kisa och Gamleby.
Umeå ligger ju i Västerbotten.... och Holmön också...
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav Galant turbo » sön aug 05, 2012 10:51

Jag förstår John Bauer vibbarna! Bara trollen som saknas, hade du varit med på bilderna hade det varit komplett! :D
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » sön aug 05, 2012 12:01

\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav Galant turbo » sön aug 05, 2012 12:06

Jag tackar för tillrättavisningen! :D
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav Galten » fre aug 10, 2012 23:59

Rikard Eriksson, rikard.eriksson@dalkia.se. Mobil: 073-05 77 961
Användarvisningsbild
Galten
Medlemsnr: 207
 
Inlägg: 792
Blev medlem: ons jul 18, 2007 1:29
Ort: KIRUNA, Sweden
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » sön aug 12, 2012 11:25

Näe... Men mkt riktigt så är det inte långt dit.
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

FöregåendeNästa

Återgå till Bilar / Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron