fugazi - Lancer kombi -96 (Återvunnen R.I.P)

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » lör okt 06, 2012 13:40

Besiktade ju bilen för ett tag sen...
Gick väl "sådär"... :banghead :banghead
Bild
Lite svårt, som vanligt, med avgasvärdena...
Besiktningsmannen fegade när han skulle värma upp bilen både första och andra "rundan".
Lambda låg på 1,32 första provet.
1,28 andra...
Jag hävdade att jag kunde ta en runda och komma tillbaka, vilket "är helt ok om du tror att det funkar. Men det måste va nåt fel!"
Så jag tog en "sväng" ut på bergslagsvägen bort till OK/Q8-tappen och tillbaka, med vänsterbroms och full mutter i 70km/h på 3:an...
(Det var nog mer än en som undrade va faan det var för idiot....)
Besiktningsmannens kommentar när jag rullade in var:
-Det luktar varma bromsar här!
-Jotack jag känner det, svarade jag....
Värdena vart ju hyfsade iaf!
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » lör nov 17, 2012 13:22

Den gröne har fått vinterpuckarna på, avspolad från den grövsta skiten och sommarpuckarna blev också avspolade inför vinterförvaringen.
Blank å fin, så länge den är blöt....
Bild
Bild
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » sön jul 21, 2013 17:19

Skulle ju ändå byta olja idag så....

Började med att kolla vart tändningen stog (med FELTEMAS stroblampa!)
Och konstaterade att på tomgång låg den på ungefär 10°

På min -96:a med 4g92 sitter det 2 tejpade anslutningar på kabelstammen, den bruna är till tändningen:
Bild
Strax till vänster om spjällhuset:
Bild
Delbart kontaktstycke:
Bild
Satte en kabelsko i ena änden på en kabel och jordade den på batteriet:
Bild
Startade upp åbäket och konstaterade att stroben nu fanns vid -märket.
Ställde "för säkerhets skull" upp den ~3° då den ju går mestadels på E85.
Känns lite rappare nu faktiskt, får se vad det gör på förbrukningen.

Det var nog dags att byta oljan.... kanske...
Bild
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav Galant turbo » sön jul 21, 2013 18:17

Ähh, byta olja är överskattat. :D Jag har aldrig bytt på Subarun jag kör dagligen. Den drog en hel del olja när jag köpte den men jag "toppade" upp med Castrol 10w-60, begagnad olja från M5an. Subban slutade dra olja och nu levererar den som aldrig förr! Har kört runt 3000mil sen jag köpte den. Att köpa en 5000kr Subaru är som att köpa en ny bil, man behöver aldrig bry sig, den bara går. Vi kan lägga ner det här forumet och börja köra Subaru! :D

Jag ifrågasätter mig själv ofta varför man håller på med Mitsubishi och BMW, -det är trasigt jämnt...
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: ons feb 12, 2003 10:14
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » sön jul 21, 2013 18:40

Men den här oljan var ju billigare än din begagnade.... :asgarv
Vet inte riktigt när jag bytte sist, får väl kolla igenom tråden och se.
Det hade läckt lite som synes. P.g.a att det hade kommit lite fnös mellan kopparpackningen och tråget.
Men inte mer än att det syntes på tråget, för jag har inte fyllt på nåt vad jag kommer ihåg och det var fullt på stickan!

Vad tror ni om tändningen?
Hur mkt mer förtändning går det att köra med till E85?
8-10° ?
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » ons sep 18, 2013 15:10

Var precis och besiktade brukspulkan:

Bild

Inte mkt att gnälla över... :driving
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav StarionCalle » lör sep 21, 2013 22:48

Bruksbil? Måste va fin bilen ju, när den bara gått 650mil på ett år :shock: :wink: :wink:
Calle Wennborg
Pärlemovit/Vit Mitsubitshi Starion Turbo
attitudemotorclub.com
Användarvisningsbild
StarionCalle
Medlemsnr: 099
 
Inlägg: 517
Blev medlem: ons jul 02, 2003 15:53
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » sön sep 22, 2013 8:33

Mnjaa... bruksbil kanske är fel ordval då den inte rullar mer.
Men det är ju inte en hobbybil heller.
Fin är den inte längre, börjar bli rostig i nederkant på dörrar och skärmkanterna bak, men den är nästan helt ren från sånt under!
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » lör okt 26, 2013 15:07

Då är vintergummina påsatta.
Tog mig en titt på stiften (NGK BKR6EIX11) också och det så rätt bra ut.
Lite ljust brunt fast mer åt vitt till...
Däremot så var inte avståndet nå vidare... 1,20mm så det blir att inhandla en uppsättning nya snart.
Knackade INTE in dom, utan böjde kroken med tång, för att inte knacka sönder nåt. 0,80mm.
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » lör apr 05, 2014 14:58

Länge sen det hände nåt här...
Länge sen jag överhuvudtaget körde med öket.

Men, jag var på Kjell&Co och köpte mig en OBD2 blåtands-tjofräs som ska testas vid nästa resa!
249 pesetas just nu erbjudande... ska ladda ner nån app också.

Var ju tvungen att kolla om den passade såklart:
Bild
En liten diod som lös t.o.m, även att tändningen var avslagen!
Återstår bara att se vad man kan ha den till.... :screwy

Har sett att en del bilder ramlat bort och andra blitt VÄLDIGT stora....
Det beror nog på ImageShack som möblerat om totalt.
Har haft det "kontot" sen urminnes tider, men nu har jag "29 DAYS LEFT \ TRIAL ACCOUNT"
Är det värt att uppgradera för 14 dollar/år
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » tor sep 11, 2014 15:56

Händer inte mkt intressant i den här tråden, men...
...nu går det ett år till!!!

Bild

7687km sen förra besiktningen.... hua....
Bytte lampor till pos.ljuset efteråt.
Köpte diodlampor som passar men inte funkar då troligen polerna ligger fel i sockeln.
Men nu sitter det glödlampor i som funkar... diderna får bli ett annat projekt.... eller nåt (29:90/par på Kjell&Co)
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav KiM H » fre sep 12, 2014 13:49

Grattis! :)
[Administratör]
.. KiM H .. Galant VR-4 1991. GCC Spec. Under Rullande Modifiering. 0-100Km/h På 4.94 Sek. 1/4 ET: 13.29sek. 1/8 ET 8.48sek.
- - - -
Användarvisningsbild
KiM H
Medlemsnr: 157
 
Inlägg: 1878
Blev medlem: lör mar 01, 2003 19:16
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » lör sep 13, 2014 10:45

Jotack!
Jag är lite smått förvånad/förundrad...
Besiktningsmannen började med:
-Hej! Jahaja.... hmmm... en 18 år gammal bil...

Då skulle man ju kunna bli nervös och dra öronen åt sig lite faktiskt.
Enda problemet var ju avgasvärdena, som vanligt.
Blev en sväng till Lunda-tappen med vänsterbroms.... som vanligt. 8)
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav amoreex » fre sep 26, 2014 16:08

Hej!
Tänkte höra med dig, hur känns bilen för övrigt när du kör den med E85, är den tröttare än med Bensin?
Vad behövde du byta för att köra E85?
Samt vad gick det på för att göra det totala bytet? =)
Hade velat Konventera min Galant med 4g63 motorn.
amoreex
 
Inlägg: 283
Blev medlem: tor jun 28, 2012 14:52
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Re: fugazi - Lancer kombi -96 (E85 konverterad)

Inläggav fugazi » fre sep 26, 2014 22:30

Den blir trött om den får 95 oktan...
På E85 är den pigg som en lärka! Trippar liksom på tå hela tiden och väntar på mer gas... Yster är nog en bra beskrivning?
(Nu är det ju en 1,6:a med 113hk orginal så nåt underverk är det ju inte på något sätt, men ändå!)
Skulle vilja flytta upp varvstoppet 1000 varv till för den tappar INGENTING innan den går i varvstoppet!
På 95 börjar den tappa ork 1000 varv FÖRE stoppet... går trögt liksom.

Det enda som är gjort står i tråden.
240cc spridare från en Galant GTi. Köpte en uppsättning av professorWinther innan jag till slut hittade dom jag visste att jag redan hade....
Orginal är väl 185cc? Står nånstans i tråden.
Har ställt upp förtändningen lite också. Iridiumstift är ju "orginal".
Har inte kostat nåt egentligen....
Ja, jo... jag köpte ju en strobe-lampa på feltema för att ställa tändningen om man ska räkna in det då...
Och 2" RF avgas från katten och bakåt. 5 tusen pezetas. Men det var inte för att kunna köra E85 utan för att det behövdes ett nytt avgas...
Men påverkar ju säker motorns effektivitet!

Du behöver MINST(/drygt) 30% störrre spridare än du redan har.
Alla motorer gillar inte spriten. Min 4G92 har relativt hög kompression och det funkar bra.
Och man ska absolut INTE ha platina-stift med E85 för spriten reagerar med platina!
Det finns många teorier där....

Jo, förresten... det sitter nog en vintertermostat i också har jag för mig.... bytte nog för länge sen. En 88°C tror jag.... osäker, men tempen är stadigt mitt i mätaren!
Skulle nog inte vara fel att prova en på 90° på min. Den gick inte varm i sommras, vilket ju borde vara en bra slutsats att det inte är en för varm termostat med 88°?

Kommer inte ihåg nu hur länge sen det är jag började köra enbart på E85 (blandade 1/3 först innan jag bytte spridare) men jag har ännu inte bytt soppafiltret...
Kan nog vara bra läge snart....
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]




Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137
 
Inlägg: 2970
Blev medlem: ons apr 26, 2006 12:02
Ort: Sthlm/Vällingby
Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

FöregåendeNästa

Återgå till Bilar / Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster