HemiGunnar - Starion Turbo -86

Presentera ditt Mitsubishi-fordon. Vad är gjort? Framtidsplaner?

Moderator: Moderatorgruppen

Kategoriregler
Trådrubrikerna skapas enligt principen 'Användarnamn - Bilmodell', ex: Stalhamre - Colt GTi CA0 -92
Skriv in uppdateringar i tråden, skapa EJ nya trådar. En tråd per bil och användare.

Re: HemiGunnar - Starion Turbo -86

Inläggav Hemigunnar » sön dec 23, 2007 0:54

Den startade och gick att köra både ut och in i garaget... :)
Tog bara 2,5 timmar att byta kupéfläkt på en Volvo 240...

Fortsatte att sanera kablar i dag, men stötte på lite funderingar...:

Har ju problem med laddningen fortfarande och förstår inte riktigt varför (det KAN vara så att båda generatorerna har samma fel och att de helt enkelt behöver renoveras). Fattar inte riktigt hur strömmätaren i instrumentbrädan är kopplad... Det verkar vara någon typ av shunt som gör att det går att mäta, för om man tittar på schemat jag har, så ser mätaren ut att vara kortsluten...

Bild

Rev loss "reläboxen" och hittade en lång bit kabel ihoprullad där. Tänkte att något pucko inte hade orkat klippt av till rätt längd, men det såg ut att vara proffsiga kabelskor i ändorna (fast avklippt kabel och bara hoptvinnade ändar), så jag lödde ihop och satte dit krympslang.

Bild

Den låg fint hoprullad, så jag satte tillbaka den.

Bild

Skulle gärna ta bort mätaren och bara ha en laddlampa i stället...
Ska fortsätt att få bukt med laddningen, så det kan bli några timmar i morgon också... :D
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar
Medlemsnr: 203

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Hemigunnar » sön jan 27, 2008 21:40

Har kollat lite och tror att motorn tar in vatten...! :(
Den ryker lite för mycket och det försvinner ur kylaren...

Funderar på åtgärd...:

Alternativ ett:
Har en annan Starion stående, men jag har ingen aning om skicket på den motorn.
Vet inte heller om jag vill behålla den typen av insprutning. Känner även att den typen av motor inte är så mycket att bygga på, men jag kan ha fel där...

Alternativ två:
Leta rätt på en GTI 16v motor, renovera, turbokonvertera och bygga nytt styrsystem (MS antagligen, har ett liggande).

Alternativ tre:
Stoppa i en fungerande GTI-motor, utan turbo, bara fixa till insuget och antingen köra med standard styrbox från GTI:n eller motera MS (antagligen samma jobb att få att fungera).

Eftersom tiden är lite begränsad så känns alt. tre som en bra tillfällig lösning och låta alternativ två komma smygande i mån av tid. Frågan är hur mycket FYSISKT jobb det är med motorbytet? Passar GTI-motorn direkt på lådan? Går det att flytta över motorfästen eller är det customtillverkning som gäller där?

Kom gärna med idéer och komentarer.

Vänligen
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Galant turbo » sön jan 27, 2008 23:29

Jag tycker ju alternativ 2 förstås :-)

Lådan passar mot motorn, växellådsfästena är jag osäker på, kan mycket möjligt vara olika monteringspunkter på blocken. Kamaxellägesgivaren kan ta i torpedväggen också men det löser man med ett välrktat slag med släggan. Jag kan kolla lite på de båda blocken om det är i närheten av samma. Jag har ett löst GTI-block och Starionmotorn sitter i bilen så jag kan inte mäta så exakt på den.

Orginalmotorns insprutning är ju som du säger inget vidare, vill man bygga för lite mer effekt, i framtiden eller direkt så bör man gå ifrån det systemet. Du verkar ju känna till problemet med insuget också, spjällhuset hamnar ju ralt in i torpedväggen. Finns mycket info om diverse motorbyten på http://austarion.com/ men dom har en del andra problem än vi då dom bilarna är högerstyrda.
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Hemigunnar » tis feb 12, 2008 21:26

Har läst lite på Austarion och ser att en del behåller bottendelen på Starion-motorn och monterar 16v-topp. Men de tar den från VR4... Motsvarar det vanliga Galant GTI toppen G6??
Är det en vettig väg att ta? Fixar kolvar och stakar typ 250-300 hkr?
Eller ska man satsa på en GTI-motor? Har för mig att de har oljekylning av kolvarna, vilket skulle kunna vara en fördel...
Mycket att fundera på...
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Hemigunnar » lör maj 03, 2008 10:41

Nu fungerar laddningen (generatorn) som den ska. Gjorde egentligen inget åt den, kan ha varit ett kol som hängt sig och som släppt när jag kört ett tag.
Har dragit åt toppbultarna en aning, men det försvinner fortfarande lite vatten och precis när man startar bilen så går den på tre cylindrar, men det går över efter några sekunder. Har kört drygt hundra mil med den nu, skulle jag tro och det är en rolig bil.

Funderar på att flytta över motorn från reservdelsbilen (om den nu fungerar som den ska) och sälja av den röda. Har för mycket projekt och måste prioritera...

Någon som är sugen på en Starion? Kanske kan skicka med en reservdelsmotor... (Den går mycket bra med motorn som sitter i, men som sagt, den verkar inte helt frisk...).
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Hemigunnar » mån maj 19, 2008 17:16

Satt och tittade under "Träffar och sammankomster" och kände att jag blev så sugen på att testa lite bankörning, t ex på Kinnekulle (närmast mig).
Finns ju en hel del att göra innan, både motormässigt och väghållning. Skulle tro att Starion skulle må bra av en hjulinställning...
Men vad ska man välja för däck?? Vad kör ni på, ni som redan ägnar er åt bankörning...?
Min bil kommer antagligen behålla sina original 15" fälgar, om jag inte hittar något annat... :)

Kom gärna med tips!
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav valpen » mån maj 19, 2008 17:50

R-däck is the way to go... om du väljer ban körning... det går att köra med vanliga däck men det är som att kasta pengar i sjön då de nöts hårt på banan sen är det mera gummi i R-däcken i förhållande till vanliga(gjord för gatan) däck. men rätta mig om jag har fel på det jag har skrivit... detta är vad jag har hört... plus att man bör byta ut bromsvätskan till den som har kokpunkt 200 grader... soederman och AndreasVH har kört mkt bana skicka ett PM till de för att höra vad de gjort...
Användarvisningsbild
valpen
Medlemsnr: 148

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Goo5t » ons maj 21, 2008 19:30

R-däck slits snabbare, men har bra mycket bättre grepp. R-däck (runt 2-4 timmars hårdkörning på banan) slits 4ggr snabbare än gatulagliga R-däck (runt 8-15 timmar) som slits lite snabbare än vanliga gatudäck. Källa: Egen erfarenhet men mest en som jobbar på min förra APU plats som håller på med banracing med en Honda Type R (kommer inte ihåg om det är en integra/accord). Han rekommenderar gatulagliga R däck då greppskildnaden mellan R och gatulagliga R däck inte är så stor, vilket däremot slitageskildnaden är.

Slitaget är även mycket olika mellan däcktillverkare och efter hastighetsklassning.
Användarvisningsbild
Goo5t
Medlemsnr: 154

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Hemigunnar » tor jun 19, 2008 21:11

Har varit rätt motigt ett tag nu med min bil...
Var som vanligt borta i Norge medan min flickvän hade vårdnaden om Starion, då den vägrade att starta plötsligt en dag. Efter att jag kommit tillbaka och fått bilen hembogserad (tack syrran, första gången hon bogserade) kunde jag konstatera att den var död... Eftersom jag har och har haft ett antal Galanter med felaktiga styrboxar, så tänkte jag att, Aha...! Har ju en till, så jag flyttade glad i hågen över boxen till den röda... Nopp, inte ett liv... Ok, dags att börja en seriös felsökning...:
Började med att losa ur ett tändstift, blev nr 4, satt bäst till. Genomvått... Ok, det verkar ju finnas soppa i alla fall...
Torkade av och kollade om det blev någon gnista, jodå, lite svag kanske, men det var ju strålande solsken, så det syns ju inte så bra.
Gnista OCH bränsle brukar ju fungera... Hmm?!

Ringde och diskuterade saken med en kompis. Ok, provar att byta tändspole, kanske är det för liten gnista. Nej, ingen skillnad.
Kopplade på stroboskoplampan på kabeln från tändspolen. Den blinkade som den skulle. Testade de andra kablarna, med varierande resultat. 4:an blinkade som den skulle, de andra ville inte vara med, möjligen första varvet, en blink, sen dött... Ok, tändkablarna!! :)
Flyttade över lock, rotor och alla kablar från den andra bilen, var nog originalkablar, för de var numrerade... Men nej, nästan lika död. Fick den att tända på en cylinder tror jag, den liksom ville igång, men nådde inte ända fram...
Allt verkar ju finnas där, men inget lyckat startförsök...!! Skit...

I desperation lossade jag hela fördelaren och insåg att den inte kunde sitta på två sätt utan att det var ett drev i botten på den, det finns säkert tio möjligheter att sätta den fel... Attans...!
Lossade överdelen av kamremskåpan föratt försöka nollställa motorn, gick in till datorn för att leta i mina filer efter någon PDF över Starion-motorn, men har bara över Galanterna...
Hittade en pil på kamdrevet och en gjutning på toppen som skulle kunna vara en markering...
Hittade även noll-läget på fördelaren. Lossade fördelaren även från den andra bilen och monterade den efter mycket funderande. Skruvade fast allt och försökte starta... Nej, fortfarande ingen lycka. Den gjorde ett hostande, men det var allt... Alla upplivningsförsök avbröts efter det, mest för att battteriet hade gett upp, men även tålamodet... Där står den nu, fick stressa ihop det sista på min Galant GTI och ordna besiktingstid i panik, resulterade tyvärr i sju tvåor, men som tur var inga jätteallvarliga...

Vad ska jag hitta på nu? Dags att börja bygga en ny motor...? Har inte tid med det, har två hus att ta hand om nu...
Är helt säker på att det är tändningen som spökar, går det montera en "Ignintor" i stället? En sån där eftermarknads grej som ersätter brytare...

Känns lite trögt just nu, men jag får väl börja gräva igen i helgen...
Tips emottages med öppna armar...! :)
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Hemigunnar » fre feb 27, 2009 0:38

Haha, det tog ett tag, men nu har jag äntligen tagit tag i "Den lilla röda".

Efter den "hysteriska felsökningen" i somras, så har bilen bara stått stilla. Kompisen har erbjudit sig att hjälpa mig flera gånger, så i dag tog vi tag i det...
Lite mer metodiskt denna gången...

Började med att kolla gnistan, som var lite oregelbunden. Skrapade bort lite ärg i fördelarlocket, så blev det bättre. Största jobbet var att nollställa motorn efter fördelarbytet. Hade fått den ett kugg fel... Sen var det dags att rengöra stiften, som var riktigt sura efter div startförsök. Hostade vid startförsöken, så tändningen höjdes och den smög igång så fint!
Fortsatte att höja och så snällt som den går nu, har den inte gjort under min tid som ägare...!
Det enda som är bytt är fördelaren... Satte tillbaka både gamla styrboxen och tändförstärkaren.

Är ju tyvärr inte besiktigad längre, så det är nästa steg... Men SÅ skönt att få igång den...!! :D

Kommer att göra mig av med den, till förmån för Starion nr två...
Någon intresserad...?
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav StarionCalle » fre feb 27, 2009 1:04

Trevligt!

Är det LOYden som ska väckas till liv snart då :D
Calle Wennborg
Pärlemovit/Vit Mitsubitshi Starion Turbo
attitudemotorclub.com
Användarvisningsbild
StarionCalle
Medlemsnr: 099

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Hemigunnar » fre feb 27, 2009 19:09

Ja, det kan man väl säga... En kombination av bilar... :D
Gunnar
Användarvisningsbild
Hemigunnar

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav StarionCalle » fre feb 27, 2009 19:55

Calle Wennborg
Pärlemovit/Vit Mitsubitshi Starion Turbo
attitudemotorclub.com
Användarvisningsbild
StarionCalle
Medlemsnr: 099

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav fugazi » fre feb 27, 2009 21:49

NÄSTA gång jag har vägarna förbi SKA jag ta mig tid att stanna till!!!
Hannjuintefaanidagheller... :banghead
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Användarvisningsbild
fugazi
Medlemsnr: 137

Namn:
Från/Ort:
Mitsubishi(s):

Inläggav Galant turbo » fre aug 16, 2013 21:04

Kom igen nu Gunnar! -Starion owners unite! Få lite fart på projektet!
[Moderator]
Porsche 911/996 -00
BMW 520d -12 (wtf ?)
BMW 750iAL V12 Dubbelturbo -88
Starion Turbo Intercooler -86
Labbråtta
http://www.sttemtec.com
Användarvisningsbild
Galant turbo
Medlemsnr: 007

Namn:
Från/Ort: